محققان رشته داروسازی صنعتی (فارماسیوتیکس) دانشگاه علوم پزشکی تهران توانستند با استفاده از نانوذرات در سیستم دارورسانی، میزان نفوذپذیری دارو را افزایش دهند و این سیستم را به یک سامانه دارورسانی هدفمند تبدیل کنند.
کد خبر: ۱۲۱۰۲۳۲

آنچه از شنیدن نام دارو برای اولین بار به ذهن خطور می‌کند شاید چیزی فراتر از قرص، کپسول یا آمپول نباشد! در حالی‌که دنیای دارو و روش‌های انتقال آن به بدن به همین‌ها خلاصه نمی‌شود. با گسترش علوم دارویی، سیستم‌های دارورسانی گذشته پاسخگوی نیازهای دارودرمانی نبوده و در نتیجه، به‌تدریج با ابداع فرمولاسیون و ابزارهای نوین تلاش می‌شود میزان فراهمی‌زیستی داروها را در محل‌هایی خاص از بدن و در زمان‌هایی خاص افزایش دهد تا هم هدف درمانی و هم کاهش عوارض دارویی را تأمین کند.
محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران برای کاهش اثرات منفی جانبی دارو در بیماران مبتلا به التهاب روده، سامانه دارویی مبتنی بر نانوذرات طراحی کردند.
دکتر وفایی درباره لزوم انجام این طرح گفت: این پروژه با توجه به اهمیت و نیاز کاهش عوارض جانبی دارو و ارتقای کارایی درمانی بیماری‌های التهابی روده با استفاده از یک سامانه دارورسانی هدفمند بر پایه نانوذرات طراحی شد. نانوذرات تهیه شده فاقد اثرات سمی بر رده سلولی روده بزرگ بود و مشخص شد نانوذرات هیالورونیک اسید، وارد سلول‌های التهاب‌یافته می‌شوند. نتایج مطالعات سلولی و حیوانی نشان داد اثر ضدالتهابی نانوذرات حاوی دارو در مقایسه با داروی آزاد بیشتر است. / ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها