با دکتر مجید ولی‌زاده، فوق‌تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم

روزه‌داری در بیماری‌های غدد

کسی که به علت اختلال غدد درون‌ریز ـ یعنی پرولاکتین بالا ـ دارو مصرف می‌کند و قصد روزه‌داری دارد چه ملاحظاتی را رعایت کند؟
کد خبر: ۱۲۰۹۱۵۶

در پرکاری تیروئید، زمان مصرف دارو مهم نیست، اما داروی کم‌کاری تیروئید (لووتیروکسین) باید نیم تا یک ساعت قبل از صبحا‌نه مصرف شود. مصرف همزمان این دارو با صبحانه 30 تا50 درصد اثر دارو را کم می‌کند‌، اما ما ه رمضان فقط یک ماه در سال و قابل اغماض است و اگر این فاصله کوتاه شود اشکال ندارد، اما بهتر است نیم تا یک‌ساعت قبل از سحر این دارو میل شود.
آیا فرد با قند خون ناشتای 180-150 می‌تواند روزه بگیرد؟
در افراد بالغ به طور معمول، قند خون بین 90 تا 130هدفگذاری می‌شود. قند خون بین 150تا180 چه برای روزه‌داری چه غیر‌روزه‌داری بالاست. فرد تصور می‌کند چون بدون علامت است، همه چیز خوب پیش می‌رود، در حالی که این‌طور نیست.
اگر این فرد مشکل زمینه‌ای ند‌ارد و دارو مصرف نمی‌کند با برنامه‌ریزی نگهداری قند خون زیر 130شاید بتواند روزه بگیرد.
قند ناشتای فرد 68 ساله‌ای 200 است، اما بعد از افطار قند به 500-400 می‌رسد، علت چیست‌؟
این فرد بهتر است روزه نگیرد. سن بالای 65 سال قند بین 130 - 90 هدف درمانی ما نیست. برای این فرد قند تا 150 - 140 هم قابل قبول است و قند غیر‌ناشتای 220 - 200 را مناسب در نظر می‌گیریم. علت این‌که بعد از افطار قند به500 - 400 می‌رسد، این است که در برخی افراد دیابتی، آن‌قدر طول کشیده که قند با مصرف نان و برنج به این حد می‌رسد. معمولا این افراد 15 تا 20 سال از دیابت‌شان می‌گذرد. این مشکل می‌تواند از رژیم غذایی غلط باشد. یک‌دفعه شله‌زرد، زولبیا بامیه می‌خورد و این نوع تغذیه می‌تواند برای کسی که قند خون کنترل شده داشته، باعث افزایش قند خون شود.
آیا افراد مبتلا به کم‌خونی می‌توانند روزه بگیرند؟
کم‌خونی و فقر آهن با روزه‌دا‌ری منافاتی ندارد. فرد کم‌خون با دارو درمان می‌شود و می‌تواند ضمن روزه‌داری، دارو هم مصرف کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها