سه روحانی سعودی که گفته می‌شود در آستانه اعدام قرار دارند، تحت شکنجه شدید و بازداشت انفرادی قرار گرفته‌اند.
کد خبر: ۱۲۰۸۳۵۹
شکنجه سه روحانی عربستان در آستانه اعدام

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، یک حساب توئیتری که به زندانیان حقوق بشری سعودی می‌پردازد در تازه‌ترین خبر خود از شکنجه شدید سه تن از روحانیون سلفی بازداشتی در زندان‌ های عربستان پرده برداشته است.

حساب توئیتری «معتقلی الرأی» نوشته است که «سلمان العوده»، «ناصر العمر» و «عوض القرنی» سه تن از روحانیون سلفی هستند که در بازداشت انفرادی به سر می‌برند و تحت شکنجه قرار دارند.

پیش از این رسانه‌ها از قصد حکومت سعودی برای اعدام این سه تن پس از ماه رمضان خبر داده بود که واکنش‌های بسیاری را از سوی نهادهای حقوق بشری در پی داشت.

حساب توئیتری معتقلی‌ الرأی نوشته است: به ما گفته شده است که دکتر «علی العمری» به زندان مخصوص شکنجه که زیر نظر دیوان پادشاهی فعالیت می‌کند منتقل شده است. پیش از این «سعود القحطانی» مشاور ویژه محمد بن سلمان به بازجویی و شکنجه وی نظارت می‌کرد و پس از او تیم دیگری آمده‌اند که قساوت آن‌ها کمتر از سعود القحطانی نیست.

در ادامه این گزارش آمده است که «علی العمری» از ابتدای ماه رمضان در وضعیت جسمانی بسیار بدی به سر می‌برد و در تمام مدت بیماری در زندان بوده است.

وب‌سایت میدل ایست آنلاین، سه‌شنبه (۳۱ اردیبهشت) به نقل از دو «منبع دولتی» و یکی از نزدیکان این سه روحانی سلفی نوشت که به زودی حکم اعدام این سه تن به اتهام «تروریسم» صادر و بعد از مدت کوتاهی از ماه رمضان اجرا خواهد شد.

سلمان العوده از علمای مشهور سعودی است که سال ۲۰۱۷ پس از آنکه در توئیتی خواستار مصالحه بین عربستان سعودی و قطر شد، بازداشت شد.

«عوض القرنی» واعظ سنی، نویسنده و دانشگاهی است و «علی العمری» نیز یک مجری معروف است که هر دوی آن‌ها سپتامبر ۲۰۱۷ بازداشت شده‌اند.

اخیرا «عائض القرنی»، از مبلغان معروف دولت عربستان سعودی از گذشته و اظهارات خود اعلام برائت و پشیمانی کرد و گفت که موافق اسلامی است که «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منادی آن است.

انتشار خبر شکنجه این افراد در حالی است که روزنامه گاردین روز گذشته (شنبه) نوشت که «لجین الهذول» فعال حقوق بشر عربستانی که بیش از یک سال است در زندان به سر می‌برد تحت شکنجه و آزار جنسی قرار گرفته و این بار نیز «سعود القحطانی» بر روند شکنجه وی نظارت داشته است.

برادر «لجین الهذول» به گاردین گفت که خواهرش از طریق تماس تلفنی با خانواده‌اش صحبت کرده و به آن‌ها گفته است: «نوع رفتار بازجویان ترسناک است».

به گفته وی «سعود القحطانی» مشاور ولیعهد سعودی که در پرونده قتل «جمال خاشقچی» متهم ردیف اول محسوب می‌شود، در یکی از جلسات بازجویی به «لجین الهذلول» گفته است: «تو را می‌کشم و تکه تکه‌ات می‌کنم اما قبل از آن به تو تجاوز می‌کنم.»

در 20 نوامبر 2018 نیز سازمان عفو بین‌‌الملل و سازمان حقوق بشر جهانی در بیانیه‌های جداگانه اعلام کردند که فعالان زن حقوق بشر در زندان‌های سعودی تحت شکنجه و تعرض جنسی قرار گرفته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها