کارشناس اقتصادی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

متاسفانه شاهد آمارسازی در اعلام نرخ بیکاری توسط دولت هستیم

اقتصاد آمریکا پررونق است؟ نرخ بیکاری در این کشور در حد پایینی قرار دارد؟ حتی اگر پاسخ به این دو سوال مثبت باشد هرگز قرار نیست حقیقت را پنهان کند، حقیقتی درباره وضعیت مالی اکثر مردم آمریکا. واقعیت این است که فقر در سراسر این کشور به صورت پررنگ دیده می‎شود، در برخی از ایالت ها پررنگ‎تر و در برخی کمرنگ‎تر.
کد خبر: ۱۲۰۷۴۷۸
فقری به وسعت بیش از 9 میلیون کیلومتر...

به گزارش جام جم آنلاین، بر اساس آخرین تحقیق و تفحص « Prosperity Now» ، میلیون ها آمریکایی در فقر مطلق قرار دارند. میلیون ها آمریکایی دیگر در آستانه ورود به سیل جمعیتی هستند که پیش از این زیر خطر فقر قرار داشتند. در واقع شرایط اقتصادی کشور به سمتی پیش می رود که تعداد فقرا، بی‏خانمان‏ها و بیکاران در این کشور با توجه به سیاست های کنونی بیشتر خواهد شد.

گزارش تکان دهنده دیگر حاکی از آن است که 40 درصد از خانوارهای آمریکایی نیز آنچنان در معرض فقر مطلق قرار دارند که اگر حقوق ماهیانه سرپرست خانواده ناگهان قطع شود، به دلیل اینکه از نقدینگی خالی هستند به سرعت وارد دایره خانوارهای زیر خط فقر قرار میگیرند. در واقع وقتی یک سرپرست خانواده شغل خود را از دست می دهد باید برای سه ماه پول داشته باشد تا احتیاجات ابتدایی خانواده را برآورده کنند اما 40 درصد از خانوارهای آمریکایی فاقد چنین نقدینگی هستند بنابراین اگر شغل خود را از دست بدهند به سرعت زیر خط فقر قرار میگیرند. این آمار واقعا تکان دهنده است و فعلا تدبیری برای مقابله با این معضل وجود ندارد.

این درصد از خانوارها بدون دارایی نقدی هر سال نسبت به سال گذشته افزایش مییابند. پیش از این خانوارهای بدون پس انداز 36.8 درصد از کل جمعیت آمریکا را در برمی گرفتند اما اکنون بیشتر شده اند.

بر اساس گزارش « Prosperity Now» واقعیت می تواند خیلی بدتر از چیزی باشد که از تحقیق ها بیرون می آید، در واقع آمارها قرار نیست به طور کامل و جامع فقر موجود در آمریکا را نشان بدهد.

حداقل دارایی نقدی یک خانواده چهار نفره آمریکایی در سال 2018 شش هزار و 275 دلار تخمین زده شد، بدان معنا که اگر یک خانواده چهار نفره این مقدار دارایی نقدی و یا پس انداز را در اختیار نداشته باشد قطعا در صورت از دست دادن شغل سرپرست خانواده مشکلاتی جدی نظیر فقدان استطاعت مالی برای خرید خوراک مورد نیاز و سایر مایحتاج ابتدایی زندگی به وجود می آید. نداشتن توانایی برای برآورده ساختن احتیاجات ابتدایی زندگی یعنی فقر مطلق. ادامه این روند حتی ممکن است به بی خانمانی این خانوارها منجر شود. هم اکنون از هر 10 هزار آمریکایی، 17 نفر بی خانمان هستند. کالیفرنیا با 129 هزار و 972 نفر بیخانمان بالاترین نرخ را در این زمینه داراست. پس از آن نیویورک با 91 هزار 897 بیخانمان در رتبه دوم قرار دارد.

به غیر از موارد بالا تحقیقات دیگر ثابت کرده است از هر 10 خانوار آمریکایی حداقل یک خانوار در پرداخت صورتحساب های روتین زندگی عاجز هستند و آنها را اصلا نمی توانند پرداخت کنند و یا اینکه خیلی دیر پرداخت می کنند.

تحقیقات دیگر حاکی از آن است که یک سوم کل خانواده های آمریکایی چیزی به نام پس انداز ندارند، پس اندازی که روز مبادا به داد آنها برسد.

سلسله تحقیقات مالی دیگر نیز ثابت کرده است که حدود 40 درصد از خانواده ها برای مواقع ضروری و غیرمترقبه نظیر به وجود آمدن سوانحی که منجر به بستری شدن در بیمارستان می شود هیچ پولی در بساط ندارند. آنها فقط می توانند از پسِ احتیاجات ابتدایی زندگی نظیر خوراک، پوشاک و مسکن بربیایند و به غیر از آن اگر موردی غیرمترقبه پیش بیاید در کنترل آن ناتوان هستند.

«کیسی ویدریچ» یکی از مولفان سلسله تحقیقات مالی در ایالات متحده میگوید: «مشکل فقط به مردم کم درآمد اختصاص ندارد، این مشکلی برای مردم متوسط جامعه و حتی مردمی با درآمدهای بالاتر است، افرادی که هیچ پس اندازی برای خود ندارند. اگر یک شوک مالی به وجود بیاید همه آنها در یک قایق سوار هستند.»

فقر یک واقعیت بدیهی و غیرقابل انکار در سراسر ایالات متحده آمریکا است، در واقع فقر در تمام مساحت 9 میلیون 833 هزار و 517 کیلومتری پخش شده است.

نتایج دیگر نشان دهنده این است که کارگران فدرالی حتی با وجود اینکه کار خوب و درآمد خوب داشته باشند همیشه در جستجوی شغل جایگزین در صورت از دست دادن شغل کنونی خود هستند، آنها در پی از دست دادن شغل مجبورند برای ادامه معیشت لوازم خود را بفروشند و از نهادهای خیریه کمک بگیرند تا زمانی که یک شغل جدید پیدا کنند.

13 میلیون کودک آمریکایی، زیر خط فقر

صندوق دفاع از حقوق کودکان در آمریکا گزارشی ارائه داده که بر اساس آن تا آوریل 2019 بیش از 13 میلیون کودک آمریکایی زیر خط فقر هستند. این تعداد کودک به دلیل اینکه زیر خط فقر قرار دارند در معرض سوء تغذیه قرار گرفته اند و ممکن است از امکانات تحصیلی نیز محروم شوند. همچنین فقر برای این کودکان معضلات و ناهنجاری های دیگری همچون خشونت و بی خانمانی نیز به همراه می آورد.

در تحقیقاتی که در سال 2017 ارائه شد ایالت «لوئیزانا» با نرخ 28 درصدی، بالاترین نرخ فقر برای کودکان در میان سایر ایالت های آمریکا را داراست.

در دنباله همین تحقیقات نتیجه تکان دهنده دیگری نیز به دست آمده است، همانند اینکه از هر سه سرپرست خانوار ، یک نفر دستمزدی می گیرد که این دستمزد در حد و حدود زیر خط فقر ارزیابی می شود.

آمار پراکنده فقرِ آمریکایی

شدت فقر در سراسر ایالات متحده آمریکا آنچنان بالاست که آمار و ارقام بسیار گسترده ای در این رابطه منتشر می شود، آمار و ارقامی که برخی از آنها با هم مطابقت ندارد اما نتیجه مشترک است؛ فقر شدید و غیرقابل انکار.

آمار فقر تا سال 2016 حاکی از این بود که از جمعیت 327 میلیون و 200 هزار نفری آمریکا بیش از 40 میلیون و 600 هزار نفر زیر خط فقر به سر می برند. این بدان معناست که نرخ فقر در این کشور تا سال 2016 حدود 12.7 درصد بود؛ اکنون این نرخ در حد 12.3 درصد ارزیابی می شود.

آمریکای دور، آمریکای نزدیک

نیویورک مرکز ثقل ثروتمندترین مردمان جهان است، لس آنجلس همچنان ظاهر فریبنده و زیبایی دارد، دیگر ایالت های آمریکا نیز همانند نیویورک و لس آنجلس بهشت هایی هیجان انگیز به نظر می رسند. اما واقعیت آمریکا از نزدیک بسیار منزجر کننده و رقت انگیز است، کشوری که اکنون در باتلاق فقری قرار دارد که هر سال نسبت به سال گذشته بیشتر هم می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها