رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر تمهیدات و تدابیر این سازمان برای زائران ایرانی حج تمتع امسال را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۲۰۶۹۱۸
خط قرمزها و شایع‌ترین بیماری‌هایی که حجاج را تهدید می‌کند

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، دکتر محمدتقی حلی‌ساز در نشست خبری پیش از ظهر امروز خود که در محل ساختمان صلح جمعیت هلال احمر برگزار شد، گفت: ۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر امسال به سفر حج مشرف خواهند شد که مباحث مربوط به سلامت و درمان آنان به جمعیت هلال احمر کشورمان واگذار شده است.

وی با بیان اینکه پس از برنامه‌ریزی در این خصوص، مراحل عملیاتی از چندماه قبل از عید نوروز و با فراخوان پزشکان آغاز شد، اظهارکرد: حدود ۷۰ درصد پزشکان انتخاب شده، افراد با تجربه‌ای هستند که قبلاً اعمال حج را انجام داده‌اند تا در زمان بیشتری بتوانند به زائران خدمت کنند.

حلی‌ساز با بیان اینکه به طور میانگین به ازای هر ۳۰۰ زائر یک پزشک داریم، ذرباره تأمین داروهای مورد نیاز گفت: ۸۰ درصد این داروها تهیه شده و ان‌شاالله تا ۱۵ شوال که زمان ارسال داروهاست صددرصد آن تهیه شده و به کشور عربستان ارسال خواهد شد.

اتمام معاینات پزشکی ۹۵ درصد زائران حج تمتع

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر از تأیید استطاعت زائران حج تمتع خبر داد و گفت: معاینات پزشکی و آزمایش‌های بیش از ۹۵ درصد زائران انجام شده و مابقی نیز طی روزهای آتی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: سه مرکز درمانی در مدینه و چهار مرکز در مکه وجود دارد که اقدام به ارائه خدمات پزشکی به زائران ایرانی خواهد کرد، علاوه برآن چندین مطب نیز در این شهرها در خدمت زائران خواهد بود و تلاش خواهیم کرد که از امکانات طرف سعودی برای درمان و در صورت نیاز برای جراحی استفاده کنیم.

شایع‌ترین بیماری‌هایی که حجاج را تهدید کند

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در پاسخ به پرسشی در مورد شایع‌ترین بیماری‌هایی که می‌تواند حجاج را تهدید کند، گفت: بیماری‌های ریوی، قلبی و اسکلتی و عضلانی جزو بیماری‌های شایع محسوب می‌شود وبا توجه به گرمای هوا احتمال گرمازدگی زائران نیز وجود دارد.‌

حلی ساز در مورد پایش انجام شده از بیماری‌های زائران در آزمایش‌های اولیه نیز گفت: برابر آزمایش‌های ما ۲۲ درصد زائران مبتلا به فشار خون، ۱۴ درصد مبتلا به دیابت و پنج درصد مبتلا به بیماری‌های قلبی کنترل شده هستند.

خط قرمزهایی برای حجاج

وی با بیان اینکه با هماهنگی وزارت بهداشت نسبت به شناسایی و پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های واگیردار اقدام کرده‌ایم، گفت: اما یکسری بیماری‌ها مانند سرماخوردگی و … به راحتی قابل پیشگیری است، مثلاً زائران نباید از سجاده مشترک استفاده کنند، غذاهای متفرقه نخورند و حتماً دست‌های خود را بشویند.

وی با بیان اینکه یکسری خط قرمزها برای سفر حجاج وجود دارد، گفت: افراد معتاد به هیچ‌عنوان اجازه سفر ندارند و از سفرشان جلوگیری خواهد شد. همچنین افراد مبتلا به بیماری‌های روانی حاد به صورتی که نتوانند شرایط را تشخیص دهند، اجازه سفر ندارند و در باقی موارد نیز با نظر پزشکان ممکن است افرادی اجازه سفر پیدا نکنند.

اقدامات برای پیشگیری از گرمازدگی زائران

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر درباره اقدامات برای پیشگیری از گرمازدگی زائران نیز گفت: امسال هم با توجه به تجربه موفق تونل هوای سرد در سال گذشته این تونل را اجرا خواهیم کرد و شاید آن را گسترش هم بدهیم.

حلی‌ساز در پاسخ به پرسشی در مورد تعداد مطب‌ها گفت: هر دو کاروان یک پزشک دارد. در مجموع می‌توان گفت که ۱۳۱ مطب و ۸۷ مجموعه درمانی در هتل‌ها و مراکز اقامتی پر جمعیت داریم و علاوه بر آن سه مرکز درمانی در مدینه وچهار مرکز در مکه داریم که ۵۵۰ نفر از پزشکان و کادر درمانی اعزامی از ایران در آنها فعالند.

تدابیر هلال احمر برای تأمین داروهای حجاج

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در مورد نیاز برخی حجاج به داروها نیز گفت: اول اینکه هیچ زائری به داروهای مخدر و ممنوعه نیاز ندارد و اگر یک صدم درصد چنین نیازی ایجاد شود، با هماهنگی دولت سعودی آن را تأمین خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اما اگر زائران به یکسری داروها نیاز داشته باشند که ممنوع نباشد، لازم است حتماً موضوع را به پزشک کاروان اطلاع دهند، ما هم برای پیشگیری از مشکلات احتمالی یک نسخه عربی برای همان دارو تهیه خواهیم کرد و به زائر می‌دهیم.

حلی‌ساز اضافه کرد: ما نیز اقدام به تأمین داروهای مورد نیاز خواهیم کرد اما لازم است زائرانی که وابستگی به دارویی خاص دارند، حتماً آن را به همراه خود بیاورند.

وی در پاسخ به خبرنگاری که معتقد بود باید محلی برای بازپروری و استعمال برای زائران معتاد فراهم شود، گفت: اگر حج باعث ترک اعتیاد شود، خوب است، اما آبروی جمهوری اسلامی بسیار مهم است و نباید اجازه دهیم که این آبرو خدشه‌دار شود. از طرفی قوانین کشور عربستان هم در مورد مواد مخدر سختگیرانه است و به این هم توجه کنید که فرد معتاد امکان انجام اعمال حج را ندارد و به همین دلیل از سفر آنان جلوگیری خواهد شد.

امسال استفاده از دستبندهای الکترونیک در دستور کار نیست
ثبت اطلاعات پزشکی حجاج در پرونده الکترونیک

حلی ساز درباره دستبندهای الکترونیک نیز گفت: امسال این دستبندها در دستور کار نیست.

وی در مورد پرونده‌های الکترونیک نیز گفت: زمانی که اطلاعات پزشکی هر زائر توسط پزشکان معاینه می‌شود، این اطلاعات در یک پرونده الکترونیک ثبت می‌شود و به وسیله یک بارکد قابل تشخیص است زمانی که زائر ما به مراکز پزشکی برود با اسکن همان بارکد تمام اطلاعات و سابقه پزشکی قابل رؤیت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها