به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، مهدی دادفر در خصوص وضعیت ترخیص خودروها از گمرک گفت: روند ترخیصهای گمرک در حال انجام است هرچند که عدد دقیقی از میزان ترخیصیها در حال حاضر در دسترس نیست.ابتدا 1600 دستگاه خودرو از گمرک ترخیص شد که این روند در حال افزایش است. لازم به ذکر است که خودروهای خارج شده از گمرک شامل تمامی برندها از جمله، کیا، هیوندای، تویوتا، ولوو، میتسوبیشی و دیاس میشود و اگر احیانا توقفی در خروج انجام بگیرد موردهای خاص است که با پیگیری حل خواهد شد.این خودروها با ارز سامانه سنا ترخیص شدهاند و با توجه به این قضیه احتمال انصراف مشتریان زیاد است. در 2 ماه فرصت داده شده با توجه به تمدید مصوبه هیات دولت انتظار میرود اگر مشکل خاصی ایجاد نشود تمامی خودروها ترخیص شوند.
ارائه طرح آزادسازی واردات
وی در خصوص آزادسازی واردات خودرو اظهار کرد: حق مسلم واردکنندگان این است که در مورد آزادسازی واردات صحبت و از کسب و کار خود دفاع کنند. در این زمینه طرحهایی را نیز ارائه کردیم و ما به صورت قاطعانه خواهان آزادسازی واردات هستیم اما با توجه به شرایط حاکم نمیخواهیم به دولت فشار بیاوریم. در واقع طرح ذکر شده را به وزارتخانه ندادهایم چرا که توجه کاملی به آن نمیشود و تنها از طریق رسانهها آن را انتشار دادیم. اولویت ما این است که مردم از شرکتهای نمایندگی و عرضهکننده طلبکار هستند و ابتدا باید تعهدات خود را ایفا کنیم. در حال حاضر با توجه به شرایط موجود، بالغ بر 8 هزار نفر در زمینه واردات خودرو بیکار شدهاند و نزدیک به 2 هزار نفر دیگر نیز با ادامه روند بیکار خواهند شد.
ورود خودروهای کارکرده
دادفر به بحث واردات خودروهای کارکرده چنین اشاره کرد: واردات خودرو کارکرده یک موضوع کاملا انحرافی در فضای فعلی است. ما در کار اصلی یعنی خودرو صفر کیلومتر مشکل داریم و واردکننده به سختی در حال ترخیص آنها از گمرک است. حال با این شرایط صحبت در خصوص واردات خودروهای کارکرده فقط از بین بردن اصل موضوع است. لازم به ذکر است که واردات خودروی کارکرده در تمام کشورها انجام میشود. اگر واردات این نوع خودروها انجام شود بسیار به نفع مردم است چرا که با کمترین هزینه میتوانند خودروهای روز دنیا را داشته باشند اما تنها در حال حاضر در حد یک طنز به نظر میرسد.
مشکلات شدید رنگ و لاستیک
وی در پایان در مورد وضعیت ظاهری و فنی خودروهای موجود در گمرک گفت: خودروهایی که در حال حاضر ترخیص هستند به شدت از لحاظ رنگ، لاستیک، باتری، سیستمهای برقی، روغن موتور و گیربکس دچار مشکل هستند و تمامی این موارد باید توسط شرکتها اصلاح شود. رنگ این خودروها به حالت اولیه برمیگردد اما موارد دیگری نظیر لاستیکها باید عوض شود. این لاستیکها 2 سال است که در گمرک خاک خورده و پوسیده شدهاند و در صورت ترکیدن آنها پس از استفاده باید پاسخگو باشند. بنابراین شرکتها باید لاستیکها را عوض کنند چرا که با ایمنی مردم سرو کار دارد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد