یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

اقتصاد و تولید دستوری نیست

یک کارشناس اقتصادی درباره اهمیت رونق تولید گفت: اگر قبل از برآورده کردن نیاز داخلی به صادرات توجه کنیم، یعنی هیچ اعتمادی به تولید داخل وجود ندارد و بالعکس ناخواسته به کاهش تولید و حذف تولید کنندگان داخلی دامن می زنیم.
کد خبر: ۱۲۰۶۱۰۲
اقتصاد و تولید دستوری نیست

به گزارش جام جم آنلاین، علی مسعودی در این زمینه تاکید کرد: برای حمایت از تولیدات ملی حتما باید تولیدکنندگان حمایت کامل شوند. به عنوان مثال در تولید کالاهای مهم و استراتژیک اگر به خام فروشی و خودتحریمی دست بزنیم، اولین اثر مهم آن ایجاد رانت در آن زمینه است و صنایع مادر همگی در این بخش قرار دارند به این دلیل که تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز تولید در صنایع پایین دستی هستند.

مسعودی در ادامه افزود: برای دستیابی به این منظر لازم است صنایع پایین دستی به گونه‌ای تقویت شوند که بتوانند نیاز منطقی برای صنایع بالادستی ایجاد کنند نه اینکه در برخی موارد مازاد تولید صنایع مادر به صورت خام صادر شود و کمترین ارزش افزوده را برای اقتصاد ایران ایجاد کند. مانند نفت که برای حمایت از تولید داخل و ارز آوری بیشتر از خام فروشی با احداث پالایشگاه ها محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر تولید و به بازارهای صادراتی ارسال شد.

وی ضمن تاکید درباره تکمیل زنجیره تولید در تمامی صنایع بخصوص صنعت فولاد اظهار کرد: صادرات بالای گندله طی هفته‌های اخیر کارخانه‌های فولادسازی‌های کشورمان را با کمبود و افزایش قیمت گندله مواجه کرد و ادامه چنین روندی می‌تواند تولید فولاد ایران را با چالش جدی روبرو کند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: با خام فروشی گندله و تضعیف صنعت فولاد بوسیله عدم تزریق مناسب گندله، هم اقتصاد و تولید در داخل کشور ضرر می کند، و هم کارخانه های تولید گندله در آینده دچار مشکل عدم رقابت در بازار صادراتی می شوند.

به گفته وی هنوز زنجیره تولید فولاد ایران متوازن نشده و بعضا در بخش‌هایی نارسایی‌ وجود دارد، بنابراین از آنجا که فولاد همچون سایر صنایع زنجیره‌ای برای تولید دارد، کافی است که در یکی از این بخش ‌ها افزایش تولید بدون برنامه‌ریزی برای گروه‌های پایین‌تر داشته باشیم. پس کاملا طبیعی است که در زنجیره پایین دست دچار کاهش شویم و اکنون چنین اتفاقی افتاده است.

مسعودی با اشاره افتتاح چند پروژه فولادی در چند ماه اخیر، گفت: اتفاقی که در صنعت فولاد اخیرا رخ داده است این است که به جای رونق و توسعه زنجیره تولید، هم خط تولید فولاد در شرکت های معدنی ایجاد شده است و هم اینکه حجم زیادی به خاطر سود بیشتر صادر می شود که این اتفاق تولید فولاد داخل را دچار مشکل کرده و حجم تولید فولاد در هفته های اخیر کاهش یافته است.

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه گفت: با افتتاح چند خط تولید جدید فولادسازی، کاملا طبیعی است که افزایش تولید در بخش فولاد و نبرد ورق داشته باشیم و به همین دلیل افزایش تقاضا برای مواد اولیه خواهیم داشت و درپی آن کمبودهایی در گندله هم تجربه شده است.

مسعودی با اشاره به کمبود گندله در هفته اخیر برای تولیدکنندگان داخلی، افزود: فراموش نکنید برخی از تولیدکنندگان گندله اکنون خودشان فولادساز شده‌اند و کاملا طبیعی است که برای تولید فولاد گندله‌های تولیدی خودشان را مصرف کنند و در عین حال تولید گندله به همان اندازه قبل است و تا زمانی که پروژه‌های جدید تولید گندله افتتاح نشوند مشکل وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به مشکل واردات سنگ آهن برای کارخانه ها، گفت: در صنایع مختلف چندین زنجیره با وصل شدن به هم یک محصول با ارزش را تولید می کنند و تنها با کمک و همیاری هم می توانیم هم به سود منطقی دست پیدا کنیم و هم به توسعه و گسترش تولید و اقتصاد در کشور کمک کنیم. تا زمانی که نیاز های داخلی وجود دارد، خام فروشی به تولید داخلی ضرر می زند.

مسعودی در پاسخ به راه حل مشکل کمبود مواد اولیه فولاد، گفت: به دلیل مسائل تحریم و اختلاف قیمت ارز در کشور حجم تولید مواد اولیه در صنعت فولاد جوابگوی توسعه تولید در کارخانه های فولاد سازی نیست و تنها راه کار آن تنظیم و تصویب قوانینی است که بر اساس آن هم نیاز مالی معدن کارها برآورده شود و هم خط تولید فولادکاران همچنان فعال بماند.

وی گفت: فولاد بهترین گزینه جایگزینی برای صنعت نفت است. اگر تصمیم گرفتیم دلارهای نفتی را کنار بگذاریم باید در صنعت فولاد سرمایه گذاری کنیم و علاوه بر صادرات فولاد تولید محصولات نهایی با ارزش افزوده بالاتر را در دستور کار خودمان داشته باشیم

مسعودی با اشاره به اهمیت خصوصی سازی در کشور گفت: باید صادرات گندله و حجم تزریق مواد اولیه به صنعت داخل با نظارت کامل انجمن ها و تشکل های داخلی صورت گیرد و تا زمانی که ناظران صنعت، یا دولتی هستند و یا ناظران خصوصی هستند که تعیین روش و تصویب قانونشان به عمل تبدیل نمی شود، نمی توانیم کمبودهای داخلی را بطور کامل برطرف کنیم.

وی در ادامه گفت: اصولا دولت نباید دخالت مستقیم دربازار داشته باشد و اجازه دهد بازار عرضه و تقاضا درست و منطقی یکدیگر را پیدا کنند، اما متاسفانه دولت همواره با دخالت‌های مستقیم خود در این بازار بجای کمک به بحران ایجاد تنش می‌کند. باید اصول و قوانینی تصویب شود که هم نفع تولیدکنندگان بزرگ رعایت شود هم حمایت منطقی از تولیدکنندگان کوچک صورت گیرد تا هم به توسعه و رونق تولید کمک کنیم و هم جلوی ورود رانت را بگیریم.

عضو اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر مدیریت درست در جنگ اقتصادی، گفت: معدن کارها و مسئولان صنعت فولاد باید به این نکته توجه کنند که در زمان جنگ اقتصادی و تحریم هایی که به ناحق کشور را دچار مشکل کرده است، حفظ تولید کننده داخلی و تداوم چرخه تولید مهمتر از صادرات مواد اولیه و ارز آوری به کشور است. چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. قبل از تعطیلی واحد های تولیدی و ضررهای بیشتر در مسیر تولید باید راهکار مناسب را در این زمینه اجرا کرد.

وی افزود: اگر قبل از برآورده کردن نیاز داخلی به صادرات توجه کنیم، یعنی هیچ اعتمادی به تولید داخل وجود ندارد و بالعکس ناخواسته به کاهش تولید و حذف تولید کنندگان داخلی دامن می زنیم.

مسعودی در پایان گفت: در سال رونق تولید باید راه حل هایی را عملیاتی کرد تا قبل از هر چیز تولید داخل پابرجا بماند سپس به افزایش و توسعه تولید توجه کرد. اقتصاد و تولید دستوری نیست و باید با همکاری و تعامل، به تمام زوایای آن توجه کرد و نیازهایشان را برآورده کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها