یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

اقتصاد و تولید دستوری نیست

جام‌جم در گفت‌وگو با حاضران در جلسه شنبه‌شب فعالان سیاسی با رئیس‌جمهور، جزئیاتی از این نشست را منتشر می‌کند

محرمانه‌های افطار سیاسی در پاستور

شنبه‌شب، رئیس‌جمهور میزبان جمعی از فعالان سیاسی بود و چهره‌های مختلف از جریان‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا در این جلسه دیدگاه‌های خود را در خصوص شرایط فعلی کشور بیان کردند؛ دیدگاه‌هایی که اگرچه صمیمانه مطرح شد اما روایت‌های این جلسه نشان می‌دهد که فعالان سیاسی از هر دو طیف، نگرانی‌هایی درباره عملکرد دولت دارند و بر ضرورت چاره‌اندیشی سریع‌تر دولت برای مشکلات تاکید می‌کنند. رئیس‌جمهور هم در این جلسه به انتقادات پاسخ داد و شرایط کشور را تشریح کرد. حسن روحانی فشارهای سیاسی و اقتصادی دشمنان علیه ایران اسلامی را یک جنگ تمام عیار و بی سابقه در تاریخ انقلاب اسلامی خواند و تاکید کرد که در چنین فضایی باید همه نیروهای انقلابی متحد باشند و دست در دست یکدیگر بدهند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، وی افزود: امروز نمی‌توان گفت که شرایط از دوران جنگ تحمیلی بهتر یا بدتر است اما ما در زمان جنگ مشکل بانک، فروش نفت و واردات و صادرات نداشتیم و تنها تحریم ما، تحریم خرید سلاح بود. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: تسلیم شدن با فرهنگ و دین ما سازگار نیست و مردم آن را نمی‌پذیرند، لذا نباید تسلیم بشویم و باید راه‌حل‌ها را پیدا کنیم و در این زمینه البته مهم است که چه‌مقدار از راه‌حل‌ها در اختیار دولت قرار دارد. رئیس‌جمهور گفت: وقتی از دولت سوال و مطالبه‌ای می‌شود باید از طرف دیگر بررسی شود که دولت چه مقدار در حوزه‌های مورد سوال دارای اختیار بوده است به طور مثال اگر در خصوص سیاست خارجی، فرهنگ و یا فضای مجازی از دولت سوال و مطالبه‌ای می‌شود، باید ببینیم که دولت چقدر در این حوزه‌ها اختیار دارد. باید در حد توان و در حوزه اختیارات رئیس جمهور از دولت مطالبه داشت. رئیس جمهور با اشاره به سخن یکی از فعالان سیاسی که مشکل مردم را صرفاً اقتصادی توصیف کرد، گفت: مردم مشکل اقتصادی هم دارند، اما تنها مشکل آنها اقتصادی نیست؛ لذا همه جوانب را باید مورد توجه قرار دهیم. وی افزود: زمانی که مردم می‌بینند به طور مثال دولت برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی اقدامی انجام داده و مجلس آن را رد می‌کند، بی‌تردید مردم دچار نگرانی می‌شوند. رئیس جمهورگفت: وقتی به عنوان دولت لایحه‌ای را با قید فوریت در خصوص ایجاد وزارت بازرگانی به مجلس ارائه می‌دهیم و از مجلس تقاضا می‌کنیم که وزارتی به عنوان وزارت بازرگانی تشکیل شود انتظار این است که مجلس نیز با آن همراهی کند. پیش از سخنان رئیس‌جمهور، چند نفر از فعالان سیاسی به اظهار نظر در مورد وضعیت کشور پرداختند که بر اساس مصاحبه‌ای که عبدالحسین روح‌الامینی، رئیس خانه احزاب با خبرگزاری مهر داشته همه سخنرانانی که در جلسه با رئیس‌جمهور صحبت کردند، نسبت به عملکرد و ناکارآمدی دولت انتقاد داشتند و این‌گونه نبود که منتقدان دولت صرفا از میان اصولگرایان باشند. بر اساس روایت‌هایی که خبرگزاری‌ها منتشر کرده‌اند محور اظهارات سخنرانان در این جلسه را به صورت جدول درآورده‌ایم و با برخی از حاضران در این جلسه گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید.
کد خبر: ۱۲۰۶۰۲۹

دولت از اتخاذ تصمیمات تنش زا پرهیز کند
حسین مظفر/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
در جلسه رئیس‌جمهور با فعالان سیاسی چند نکته از جمله مشکلات موجود کشور را در شرایط کنونی مطرح کرده و تاکید کردم که مشکل مردم این است که دولت رهاست، آنها احساس می‌کنند هر کسی هر کاری که دلش می‌خواهد انجام می‌دهد.
موضوع دیگر این بود که مسأله شرایط خاص کشور نیازمند تدابیری است که باید انجام شود و یکی از آنها این بود که از مجموعه صحبت‌ها باید جامعه احساس رفاه و همدلی کند.
همچنین در خصوص مذاکره هم گفتم که در این شرایط به هیچ عنوان مذاکره به صلاح نیست و تأکید کردم که مذاکره خلاف آرمان‌هاست و ملت نیز این ذلت را نمی‌پذیرد.یکی دیگر از موضوعات مورد بحث من در این جلسه این بود که باید از اتخاذ هر‌گونه تصمیم تنش‌زا از سوی دولت جلوگیری شود از جمله افزایش قیمت بنزین، چرا که مردم ظرفیت تحمل مشکلات بیش از این را ندارند.
اصلاح‌طلبان هم در این جلسه گله داشتند از این‌که دولت با اصلاح‌طلبانی که عامل پیروزی این دولت بودند تبادل‌نظر نمی‌کند و آنها را مورد اعتنا قرار نمی‌دهد.

انتقادات سیاسی و اقتصادی
رمضانعلی سبحانی‌فر/ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه
برخی از فعالان سیاسی که از سلایق و جناح‌های مختلف سیاسی در جلسه شنبه‌شب حضور داشتند نظرات خود را درباره مسائل بین‌المللی، داخلی، اقتصادی، سیاسی و... عنوان کردند. سپس رئیس‌جمهور سخنانی را در باب وضعیت کنونی کشور و جامعه بین‌المللی مطرح کرد که به نوعی پاسخگویی به سؤالات مطرح شده از سوی فعالان سیاسی بود.
در زمینه اقتصادی، مسائل و مشکلاتی که به‌دنبال برقراری تحریم‌ها ایجاد شده از جمله وضعیت صادرات نفت مطرح شد، از‌جمله انتقاداتی که در این جلسه مطرح شد این بود که وضعیت اقتصادی کشور در مقطع جنگ به‌مراتب بهتر از شرایط کنونی بود. در مقابل آقای روحانی نیز با بیان این‌که در مقطع جنگ مسؤولیتی نیز بر عهده داشته است، گفت: در زمان جنگ تحمیلی بدون محدودیت نفت را فروخته و پول را دریافت می‌کردیم، اما در حال حاضر شرایط بسیار متفاوت است.
همچنین رئیس‌جمهور در مورد موضوع مذاکره نیز تاکید کرد در این شرایط به هر قیمتی مذاکره نکرده و تسلیم نخواهیم شد.
در این جلسه پیشنهاد شد این‌گونه نشست‌ها بیشتر برگزار شود، زیرا در مقطع فعلی با همدلی و انسجام قادر به حل مشکلات خواهیم بود.

انتقاد سازنده در فضایی صمیمانه
حسن غفوری‌فرد/ عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی
جلسه فعالان سیاسی با رئیس‌جمهور، سنتی است که هر سال در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. در جلسه امسال، حدود 50 نفر حضور داشتند و برخی دوستان نظرات خود را صمیمانه مطرح کردند. بحث اصلی مساله اقتصاد کشور و همچنین جنگ تمام‌عیار اقتصادی آمریکا علیه ایران بود. طبعا همه درباره اقداماتی که باید از سوی دولت برای مقابله با این وضعیت و تامین معیشت مردم صورت گیرد اتفاق نظر داشتند. نکته دیگر نگرانی از گرانی‌های افسار گسیخته و رشد سریع نقدینگی در کشور و تورم ناخواسته بود. برخی دوستان هم از تعطیلی بعضی کارخانه‌ها ابراز نگرانی کردند. در این جلسه مدعوین اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا در فضایی صمیمانه به انتقاد سازنده پرداختند و فضا کاملا جدی و در عین حال پرهیز از اختلاف‌افکنی بود.

سخنرانان در جلسه شنبه شب چه گفتند؟

الیاس حضرتی

نماینده تهران
در مجلس

این نماینده مجلس در مورد رفع حصر و موضوعاتی در خصوص رئیس دولت اصلاحات صحبت و گلایههایی از صدا و سیما بیان کرد.

عبدالحسین روحالامینی

رئیس خانه احزاب

بهرغم تأکید رهبری و شرایط کشور و ضرورت نگاه به شرق، دولت مدتها نسبت به کشورهای منطقه و همسایه بیتوجه بوده و حتی مدتها در کشورهای مهمی مانند چین و هند سفیر نداشتیم که این بیتوجهی دولت به ظرفیتهاست و به جای آنکه مدتها به دنبال اروپا و نتایج برجام باشد باید به شرق بیشتر توجه میکرد.

قدرتا... علیخانی

فعال اصلاحطلب

این چهره سیاسی گلایه کرد که دولت رسانه ندارد و فاصله بین دولت و مردم، بخصوص حامیان رئیسجمهور، بسیار زیاد شده است. وی از وزارت صمت و وزارت کار انتقاد کرد و در مورد محمد شریعتمداری هم گفت «وقتی آقای شریعتمداری در وزارت صمت، کارنامه قابل قبولی ندارد، چرا وی را برای وزارت کار معرفی کردید؟

غلامرضا

مصباحی مقدم

عضو جامعه روحانیت مبارز

درست است به دلیل تحریم، مشکلاتی وجود دارد ولی مردم قبول نمیکنند همه مشکلات اقتصادی کشور، به دلیل تحریمها باشد بلکه عمده مردم معتقدند به دلیل ناکارآمدی دولت است.

زهرا ساعی

نماینده تبریز
در مجلس

این نماینده مجلس گفت این جلسات برای این نیست که بخواهیم یکدیگر را از میدان به در کنیم و باید گفتوگو و وفاق ملی با حضور همه اقشار انجام شود. وی گفت ما قانون منع بهکارگیری بازنشستگان را در مجلس تصویب کردیم ولی وزرا و دولت عنایتی به این مصوبه نداشتند.

احمد توکلی

عضو مجمع تشخیص مصلحت

سیاست ارزی دولت، درست نیست و پالسهای تورمی، کمرشکن است؛ ما راهکارهای مفصل و مبسوطی را نوشتیم و ارائه کردیم ولی متأسفانه کاری انجام نشده است و همراهی تورم، رکود و بیکاری و بخصوص بیکاری کارگران شاغل از مسائل اصلی فعلی کشور است که باید دولت برای حل آن اقدام کند.

شکوری راد

دبیرکل حزب

اتحاد ملت

این فعال اصلاح طلب تاکید کرد ما از رأی خود پشیمان نیستیم ولی به دلیل عملکرد شما، زیاد فحش میخوریم. دولت از درون با خودش رفیق نیست و جلوه منسجمی ندارد. به قول آقای علیخانی، شما از حامیان خود نیز فاصله گرفتهاید. دلمان میخواست کمک کنیم ولی راهی برای ما باز نیست.

غلامعلی

حداد عادل

عضو مجمع تشخیص مصلحت

این چهره سیاسی خطاب به رئیسجمهور گفت در چنین شرایطی، بهتر است شما ملاحظات مردم متدین را رعایت کنید و از کمرنگ شدن شعائر دینی در جامعه جلوگیری کنید و فضای مجازی را کنترل کنید؛ بالاخره مملکت برای این فضای مجازی صاحب دارد یا ندارد؟ از زدن زخمزبانها پرهیز کنید. در مورد مذاکره با آمریکا هم باید توجه داشت که مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشود.

مساله اصلی مردم گرانی و بیکاری است نه شنیدن یا نشنیدن آواز یک خواننده که آن هم به آسانی در دسترس همه هست و مشکلی از این جهت وجود ندارد.

ایجاد ستادهای مدیریتی واکنش سریع
امیر محبیان/ فعال رسانه‌ای
در نشستی که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد جریانات مختلف اصولگرا و اصلاح‌طلب دغدغه‌های مختلفی اعم از مشکلات اقتصادی، مسائل بین‌المللی و دغدغه‌های شخصی را مطرح کردند.
به علت تنگی وقت، هشت نفر از جمله من فرصت بیان نظراتمان را پیدا نکردیم. بحث من این بود که مباحث کشور فراتر از مباحث جناح‌هاست و باید در سطح ملی مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین غالب شدن گرایش جناحی و ندیدن مسائل ملی اگر خیانت نباشد اشتباهی بزرگ است. بحث‌های جامعه فراتر از هر دو جناح است و جریان‌ها باید دغدغه‌های مردم را مورد توجه قرار بدهند.
گرچه معتقد به وجود بحران نیستم، اما در عین حال وضعیت را خطیر می‌دانم و در شرایط کنونی حفظ اعتماد و سرمایه عمومی حائز اهمیت است. در این مرحله باید نسبت به وضعیت اقتصادی مردم اهتمام جدی داشت و دولت باید در این باره فعال‌تر عمل کند. متاسفانه دولت در وضعیت‌های حساس، دیر یا بد تصمیم می‌گیرد یا این‌که فاقد تصمیم است. برای رفع این معضل پیشنهاد می‌کنم ستادهای مدیریتی واکنش سریع ایجاد شود تا بتواند کندی تصمیمات را برطرف کند.
به عبارت دیگر هر پدیده‌ای که رخ می‌دهد این تیم مدیریتی با اختیارات کامل سر صحنه حاضر شود و از ابتدا تا سرانجام آن را مدیریت کند تا پرونده‌های بازی مثل سیل و زلزله تا مدت‌ها باقی نماند.
نکته دیگر این‌که دولت برای غنی‌سازی و علمی بودن تصمیمات، به نخبگان با هر گرایشی فراخوان بدهد و راه‌حل‌های مناسب را برای رفع مشکلات از آنها بگیرد. توجه به انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها در این زمینه می‌تواند موثر باشد. از دیگر مسائل نگران‌کننده، افزایش گرانی‌هاست و مردم احساس بی‌پناهی در این زمینه می‌کنند. پیشنهادم این است که دولت سیستم نظارت قاطعی را برای جلوگیری از افزایش گرانی‌ها و برخورد با سوءاستفاده‌کنندگان با همکاری قوه قضاییه ایجاد کند. در حوزه سیاست خارجی قصد ارائه این تذکر را داشتم که دولت مذاکره و گفت‌وگو را امتحان کرد و نتایج مثبت و منفی آن را دید.
در شرایط کنونی ضرب‌الاجل‌هایی را برای اروپا مشخص کردیم. معتقدم باید این مقاومت را ادامه داد و نتایج آن را دید، چون مذاکره به همراه مقاومت تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها