از هر 100 هزار ایرانی 45 نفر به بیماری‌های التهابی روده مبتلا هستند

تیمار روده بیمار !

بیماری‌های التهابی روده در ۲۰ سال گذشته بسیار افزایش یافته و جزو بیماری‌های مزمنی هستند که افراد جوان به آن مبتلا می‌شوند.آمارها می‌گوید از هر صد هزار ایرانی 45 نفر به بیماری‌های التهابی روده دچار هستند و این بیماری‌ها شامل کولیت اولسروز و کرون می‌شود. این بیماری‌ها با این اسامی شاید به نظر پیچیده بیایند، اما با عوارض معمول و شایعی چون دل‌درد، تغییر در اجابت مزاج، تب و کاهش وزن همراه هستند و اگر به موقع تشخیص داده شوند، درمان‌های مناسب و جدیدی برای آنها وجود دارد . تا ۳۰ سال پیش خبری از بیماری‌های التهابی روده در کشور نبود، اما در سال‌های اخیر شیوع پیدا کرده و تخمین زده می‌شود بیش از ۴۰ هزار نفر در کشور دچار بیماری‌های التهابی روده باشند.این مساله ما را بر آن داشت تا با دکتر همایون واحدی، فوق تخصص گوارش به گفت‌وگو بنشینیم .
کد خبر: ۱۲۰۵۵۶۷

بیماری‌های التهابی روده زمانی فرد را درگیر می‌کند که وی استعداد ژنتیکی داشته باشد و در مواجهه با عوامل محیطی مناسب برای ایجاد بیماری نیز قرار بگیرد.
در واقع، ممکن است با تغییراتی که در میکروب‌های طبیعی روده ایجاد می‌شود، سیستم ایمنی بدن فعال شده و به بروز بیماری‌های التهابی روده منجر شود .
عواملی که شدت بیماری‌های التهاب روده را می‌تواند بیشتر کند یا افراد را در معرض این بیماری قرار ‌دهد شامل استعمال سیگار، مصرف تریاک، چاقی، کم‌تحرکی، زایمان سزارین، شیر ندادن به نوزاد و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در کودکان زیر دو سال و کمبود ویتامینD است.
اسهال خونی طولانی را جدی بگیرید
افرادی که در طولانی مدت دچار اسهال خونی هستند، می‌توانند مبتلا به بیماری‌های التهابی روده باشند.
با این‌حال، علائم شایع در کولیت اولسروز شامل دفع ﺧون، بلغم و ﺑﯽ‌اختیاری مدفوع، خستگی و کمبود اﻧرژی، اسهال ﺷدﯾد یا خونی و درد ﺷﮑم می‌شود .
علائم غیرشایع در کولیت اولسروز نیز شامل کاهش وزن، کاهش اشتها و تب می‌شود.
درمان کامل یا عود بیماری
اگر بیماری التهابی روده با درمان به‌موقع و با داروی مناسب کنترل شد، علائم بیماری ازبین می‌رود، بیمار احساس بهبود و سلامت دارد و دفع بیمار طبیعی می‌شود. به‌علاوه دیگر بیمار تب نمی‌کند و درد شکم نیز ازبین می‌رود.
وقتی بیمار به دلیلی بدون دستور پزشک معالج، داروهایش را قطع یا کم کند یا عوارضی برایش ایجاد شده باشد ممکن است علائم بیماری دوباره عود کند. در واقع از بین رفتن علائم بالینی، طبیعی شدن آزمایش‌ها و بهبود مخاطی روده در کولونوسکوپی و بیوبسی نشان از بهبودی کامل بیماری دارد .
اصولا پیشگیری از عود بیماری در اغلب موارد به دقت‌نظر و اهمیت دادن خود بیمار به درمانش و مهارت و تجربه پزشک بستگی دارد .
روال زندگی طبیعی می‌شود
در صورتی‌که بیمار، پیگیری‌های مناسب، درمان به موقع و مراقبت کافی از بیماری داشته باشد، عوارض بیماری‌اش به حداقل می‌رسد و کیفیت زندگی مناسب و طول عمر طبیعی خواهد داشت.
با کنترل بیماری،کیفیت زندگی، کار و سفر مناسب خواهد شد. البته بیشتر سفرهای هوایی پیشنهاد می‌شود . البته درباره آن باید با پزشک معالج مشورت شود و لازم است بیماران بعد از هر یک تا دوساعت در هواپیما قدم بزنند و آب و مایعات بیشتر مصرف کنند.
بارداری در بیماران کولیت اولسروز یا بیماری کرون در حالت خاموشی، معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند. ولی بیمار قبل از بارداری بهتر است با پزشک معالج مشورت کند و تقریبا تمام داروهای لازم را (به‌جز متوترکسات )می‌تواند مصرف کند.
غذای مناسب روده‌های بیمار
در بیمارانی که بیماری التهابی روده در آنها کنترل شده باشد رژیم غذایی خاصی نیاز نیست. ولی در بیمارانی که اسهال شدید یا اسهال خونی دارند مصرف مایعات پیشنهاد می‌شود. همچنین در بیمارانی که حساسیت به شیر و فرآورده‌های آن دارند، لازم است از شیر کم لاکتوز یا ماست استفاده کنند.
به‌علاوه توصیه می‌شود بیماران کرون با تنگی روده که علائم انسداد نسبی دارند از یک رژیم غذایی کم فیبر استفاده کنند . هدف از این رژیم غذایی به حداقل رساندن درد شکم ناشی از فشار مرتبط با هضم غذاهایی با فیبر بالا و همچنین جلوگیری از انسداد روده است. همچنین قطع یا مصرف نکردن دخانیات الزامی است.
حفظ بیماری در فاز خاموشی
روش درمانی بیماری‌های التهابی روده بر اساس خاموش کردن بیماری فعال یا نگهداری بیمار در حالت خاموشی بیماری است .
در همه بیماری‌ها از جمله بیمارهای التهابی روده پزشکان از داروهایی استفاده می‌کنند که حداقل عوارض و حداکثر فایده را داشته باشد، ولی در بعضی موارد، عوارض ناخواسته دارویی ممکن است ایجاد شود که در مورد آن باید بیمار را درجریان سیر درمان گذاشت و اطلاع‌رسانی کرد. البته جراحی هم جزئی از درمان بیماران است، ولی باید به‌موقع و با تجویز و تصمیم‌گیری تیمی پزشک متخصص گوارش و مشورت با جراح متخصص انجام شود.

پونه شیرازی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها