گفت‌وگو با محمد هادی صلح‌جو قاری قرآن درباره کرامات کتاب خدا

این رفیق معجزه می کند

کد خبر: ۱۲۰۵۴۱۹

قرآن با سوره فاتحه آغاز می‌شود ، سوره‌ای که صفات خداوند را ذکر می‌کند، صفاتی که‌ یادآوری آنها به آدمی این اطمینان را می‌دهد که تکیه‌گاهی استوار، پناه اوست که بخشنده و مهربان است.برای انسانی که تشنه محبت است، با خواندن سوره حمد باور می‌‌کند که پشتیبان او مهربان‌ترین مهربانان و بخشنده‌ترین بخشندگان است.این اعتماد راه را برایش روشن می‌کند و او می‌تواند با تکیه به پروردگار زندگی را با همه فراز و فرودش طی کند و بسوی خداوندگاری برود که صاحب روز قیامت است و در آن روز هم حامی نیکوکارانی که به او پناه آورده‌‌اند.قرآن که با سوره حمد شروع می‌شود و سراسر نوازش و یادآوری مهر پروردگار است، بهترین راهبر زندگی است که عاقبتش خیر است و نیکی.
ماه رمضان را ماه قرآن می‌نامند، ماهی که در شب قدرش قرآن بر پیامبر اسلام ((ص) نازل شده و برای همین است که توصیه شده در این ماه بسیار قرآن بخوانیم تا راه برایمان روشن شود.هر چه این کتاب آسمانی را بیشتر بخوانی، نورانیت ذهن و قلبت بیشتر شده و راه واضح‌تر و آشکارتر می‌شود. برای سومین روز ماه رمضان با محمد هادی صلح‌جو، یکی از قاریان برتر هم‌صحبت شدم تا او که از کودکی با قرآن مونس شده برایمان از معجزه‌های قرائت و گوش دادن به قرآن بگوید.
این قاری قرآن که مجری تلویزیون نیز هست، می‌گوید: خداوند به من این توفیق را داده که سالیان زیادی است پای رحل قران می‌نشینم، در تمام این سال‌ها افتخار این را داشته‌ام که گوشم کلمات قرآن را بشنوند و چشمم این کلمات را ببیند.به باور من قرآن زنده‌ترین موجودی است که در اطراف ماست.پیامبران و امامان معصوم (ع) را دشمنان خدا در طول تاریخ از بین برده‌اند و حضرت مهدی (عج) تا زمان فراهم نشدن شرایط ظهور از دید ما پنهان هستند،‌ پروردگار معجزه آخرین پیامبر خود را به صورت کتاب و نوشته نازل کرده تا برای همیشه در میان انسان‌‌ها بماند و حجتی باشد برای همه انسان‌ها.قرآن می‌تواند بهترین دوست ما باشد.به روایت ائمه (ع) هر کسی با قرآن دوست و همراه باشد،جهل ، بدی، نادانی و ... از او کم شده و به خرد و دانایی و معرفت و خوبی‌‌های او افزوده می‌شود.اما متاسفانه امروزه قرآن به کتابی تبدیل شده که در کتاب‌خانه‌های شخصی ما خاک می‌خورد و کمتر در زندگی ما حضور دارد.رهبر معظم انقلاب چند سال قبل فرمودند:‌همه بدبختی که گریبان امت اسلام را گرفته نتیجه غفلت ما از قرآن است. دو سه روز قبل هم که خدمت ایشان رسیدیم بیان کردند که قرآن است که به ما آموخته در مقابل استکبار و سخن زور بایستیم و حرف بی‌منطق ظالمان را نپذیریم.
اگر زندگی و جامعه را بر اساس آموزه‌‌های قرآن تبیین می‌کردیم الان اجتماعی داشتیم پر از صدق و صفا و عدالت و ... امیدوارم از فرصت استثنایی رمضان استفاده کرده و با قرآن که به نظرم این روزها به آشنای قریب تبدیل شده بیشتر مانوس شویم.
قرآن پناهگاه مطمئن
به صلح‌جو می‌گویم اوایل انقلاب هم امام خمینی (ره) این هشدار را می‌دادند که قرآن باید در بطن زندگی ما جاری و ساری باشد، چه اتفاقاتی رخ داده که حالا هم این هشدار داده می‌شود که ما از آموزه‌‌های قرآن دور شده‌ایم؟
این قاری قرآن می‌گوید: آیه‌ای در قرآن هست که پیامبر به خداوند شکایت می‌کند که قوم من، قرآن را مهجور قرار داده‌ و به کناری گذاشته‌اند.
در همیشه تاریخ بشر و مسلمانان از قرآن غفلت کرده‌اند و این مربوط به دوره‌‌ای از تاریخ نیست.در روایات آمده است که امام رضا (ع) روزی ده جزء قرآن تلاوت می‌کردند.این حجم از قرائت قرآن حدود هفت، هشت ساعت زمان می‌برد اما امام معصوم باید این زمان را صرف قرائت قرآن می‌کردند چون بر مبنای آن جامعه را مدیریت می‌کردند. در زمان خودمان امام خمینی (ره)، کسی که انقلابی بزرگ را پایه‌گذاری کرد که اساس آن قرآن است، روزانه چندین بار قرآن می‌‌خواندند.ماه رمضان چند بار قرآن را ختم می‌کردند.ایشان در کنار همه مشغله‌های کاری و مملکت داری از قرآن غافل نمی‌شدند.رهبر معظم انقلاب چند روز قبل گفتند در ایام جوانی در ماه رمضان چندین بار قرآن را ختم می‌کردم و به جوان‌ها توصیه کردند که قرآنی کوچک همراه خود داشته باشند و هر زمانی که فرصت شد، قرآن بخوانند.
رهبران انقلاب ما مدام قرآن را تلاوت می‌کنند چون به آن نیاز دارند.بقیه مردم هم اگر احساس کنند بدون قرآن زندگی‌شان به سامان نخواهد رسید، حتما تلاوت قرآن را در اولویت قرار داده و فرزندان خود را به مجالس قرائت و تلاوت قرآن می‌برند.باید باورمان شود که اگر قرار است تغییرات خوبی در زندگی تک تک ما رخ دهد، باید توجه‌مان را به سمت قرآن ببریم و باورمان شود که اگر خدا هوایمان را داشته باشد هرگز به بن بست نخواهیم رسید و همیشه حتی در سخت‌ترین شرایط گشایشی ایجاد خواهم کرد.خداوند می‌فرماید: اگر از من غافل شوید زندگی تان سخت می‌شود.آیه‌ای سازنده و حکیمانه است، اگر باور کنیم خدا همیشه هست و خواهد بود، هرگز ناامید نشده و زندگی ما سخت نخواهد شد. به خواننده‌‌های این گفت و گو، مطالعه «کتاب روش‌های برداشت از قرآن» نوشته مرحوم صفایی حائری را توصیه می‌کنم.این کتاب راه‌ ارزشمندی برای ارتباط موثر با قرآن را به ما نشان می‌دهد.
حال خوب جوشن کبیر
به صلح‌جو می‌گویم خداوند در قرآن، خود را به زیباترین شکل ممکن توصیف می‌کند، اسماء الهی که ذکر آنها به ما آرامش می‌دهد، این آرامش را چگونه می‌شود، همیشگی کرد به خصوص در شرایط سختی که امروزه با آن رو در رو هستیم؟
صلح‌جو می‌گوید: یکی از امتیازاتی که ما شیعیان داریم و کمتر از آن بهره می‌بریم، دعای جوشن کبیر است.دعایی که هزار نام خداوند را ذکر کرده، هر کدام از این اسماء در برگیرنده مفاهیمی عمیق است که هر فردی بنا به درکی که از خداوند دارد از آن استفاده می‌کند.در ماه رمضان به مناسبت شب‌های قدر توفیق قرائت دعای جوشن نصیب ما می‌شود اما به نظرم باید خواندن این دعا را در برنامه‌های روزانه خود قرار دهیم.خدا همیشه هست این ما هستیم که غائبیم.در ماه رمضان کمی حضور ما بیشتر شده و به واسطه ارتباط بیشتر با خدا حالمان بهتر می‌شود، چرا استمرار این حال خوب را در همه روزهای سال تجربه نمی‌کنیم.اگر هر روز قرآن و دعای جوشن کبیر بخوانیم هر روزمان مثل روزهای ماه رمضان خوب و سرشار از انرژی و برکت خواهد بود.

باران باستانی

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها