گزارش جام‌جم آنلاین از گمانه‌زنی‌ها در خصوص تحولات این‌ روزها؛

چرا تورم باید بالای 50 درصد باشد؟!

مقامهای سابق آمریکایی در سالگرد خروج ترامپ از برجام؛

ایران قدرت منزوی کردن بیشتر آمریکا را دارد

بیش از 50 نفر از مقامهای سابق سیاسی، نظامی و متفکران و صاحبنظران آمریکایی در بیانیه ای بر توافق برای بازگشت واشنگتن به برجام به عنوان «اولین گام اساسی» تاکید کرده و افزودند: رهبران ایران آگاه هستند که قدرت منزوی کردن بیشتر آمریکا را دارند.
کد خبر: ۱۲۰۴۸۴۴
ایران قدرت منزوی کردن بیشتر آمریکا را دارد

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، 53 نفر از مقامهای پیشین در دولت، ارتش، کنگره و اندیشکده های آمریکا با انتشار بیانیه ای به مناسبت اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کردند: توافقنامه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای (برجام) یک پایه اساسی برای احیای منافع حیاتی امنیت ملی آمریکا و تعهدات آن به متحدانش است.

افراد که خود را اعضای «ائتلاف جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای» معرفی کرده و بیانیه خود را در تارنمای «لوبلاگ» منتشر کرده اند، افزودند: خروج یکجانبه آمریکا از برجام در هشتم ماه می 2018 (18 اردیبهشت 1397) به شدت امنیت ملی آمریکا را تضعیف کرده و به تحرکات برای یک مناقشه تازه احتمالی در خاورمیانه دامن می زند. همچنین اگر ایران از برجام یا معاهده عدم اشاعه هسته ای (ان.پی.تی) خارج شود ضربه شدیدی به ائتلاف ترانس آتلانتیک وارد شده و رقابت هسته ای در خاورمیانه به وجود می آید.

این بیانیه عنوان کرده که «خروج از برجام به امنیت ملی آمریکا لطمه زد» و افزود: خروج آمریکا از برجام رهبری و موقعیت آمریکا در جهان را تضعیف می کند. خروج از برجام این سوال را ایجاد می کند که آیا می توان روی آمریکا حساب کرد که به تعهدات بین المللی پایبند بماند یا نه.
بنابراین بیانیه، «استفاده شدید از تحریم ها احتمال زیان طولانی مدت تر به قدرت دلار و خزانه آمریکا را بالا می برد.»

بیانیه این گروه 53 نفره حاکی است: رد کردن برجام و تحریم های جدید و سنگین علیه ایران روابط آمریکا با متحدانی را که به برجام متعهد مانده اند، بیش از پیش تضعیف می کند.
امضاکنندگان بیانیه اعلام کردند: رهبران ایران به دنبال راه هایی، غیر از خروج از برجام، برای پاسخ دادن به تحریم های آمریکا علیه سرمایه گذاری و تجارت اروپایی ها و کشورهای جهان با ایران هستند.
آنها ادامه دادند: دولت آمریکا با حمایت اسرائیل، عربستان سعودی و برخی از کشورهای خلیج فارس، بی ثبات کردن دولت ایران را هدف خود قرار داده اند.

آنان همچنین در بیانیه خود نوشتند: خروج ایران از برجام بازی را به طرز خطرناکی برای امنیت ملی آمریکا تغییر می دهد. این مساله علاوه بر اینکه زمینه را برای جنگ فراهم می کند، اشاعه سلاح های هسته ای را موجب شده و به گفته بسیاری از اروپایی ها، ضربه سختی به اتحاد ترانس آتلانتیک زده و روابط آمریکا با روسیه و چین را بیش از پیش دچار فرسایش می کند. رهبران ایران آگاه هستند که قدرت انزوای بیشتری دارند اما به دلیل منافع امینتی خود استفاده از آن را مدنظر قرار نداده اند.
این بیانیه با بیان اینکه «بازگشت آمریکا به برجام مستلزم دیپلماسی و عزم است» افزود: برای بازگشت آمریکا به برجام همه طرف های اصلی – (به جز آمریکا) چین، فرانسه، ایران، آلمان، روسیه و انگلیس – باید بر سر ابزار تحقق آن توافق کنند.

امضاکنندگان اعلام کردند: برای بازگشت آمریکا، اعضای اصلی برجام خواهند خواست که بدانند آیا آمریکا همه تعهدات ذیل برجام را خواهد پذیرفت: آیا آمریکا قصد برداشتن همه تحریم های ثانویه را دارد؛ آیا تحریم های شدید علیه صادرات نفت ایران را متوقف می کند، و آیا آمریکا به همه مفاد برجام پایبند خواهد بود.
این بیانیه همچنین افزود: آمریکا اینک در خارج از برجام محروم از متحدانی است که تدابیر دیپلماتیک و قهری را برای مقابله با برنامه روبه رشد موشک های بالستیک ایران، حمایتش از حزب الله و حوثی ها را دنبال می کردند.

امضاکنندگان بیانیه گفتند: بازگشت به برجام همچنین این امکان را برای آمریکا فراهم می کند که در مواقع ضروری یک کانال ارتباطی با دولت ایران داشته باشد. بدون ایران هیچ راه حل سیاسی و دیپلماتیکی برای مناقشه های منطقه ممکن نخواهد بود. نقش محوری ایران را نمی توان کنار گذاشت یا نادیده گرفت.
در پایان این بیانیه آمده است: ترمیم بی اعتمادی و خسارتی که خروج آمریکا از برجام ایجاد کرده، کار دشواری است. اولین گام اساسی آن است که توافقی برای احیای عضویت مجدد و کامل آمریکا در برجام حاصل شود. این موضوع این پیام را به دنیا می دهد که آمریکا بار دیگر آماده است تا شریکی قابل اعتماد شده و کشوری است که در پی راه حل صلح آمیز برای مناقشه ها و منازعات است. همه آمریکایی ها، فارغ از سیاست هایشان، باید به این مسائل فکر کنند.

مورتون آبراموویتس دستیار سابق وزیر خارجه در امور تحقیقات و اطلاعات تجسسی، باربارا بودوین سفیر پیشین در یمن، جان برنان رئیس سابق سیا، جیمز کلاپر رئیس پیشین مدیریت اطلاعات ملی، جیمز کالینز سفیر سابق در روسیه، توماس کانتریمن دستیار قبلی وزیر خارجه در امور امنیت بین الملل و عدم اشاعه تسلیحاتی، والتر کالتر سفیر سابق در عربستان و تونس، سوزان دیماجیو پژوهشگر ارشد اندیشکده کارنگی، رابرت گارد رئیس دانشگاه دفاع ملی، لسلی گلب دستیار سابق وزیر خارجه در امور سیاسی و نظامی، لی همیلتون عضو سابق مجلس نمایندگان، ویلیام هاروپ سفیر سابق در سرزمین های اشغالی، استفان هاینتس رئیس صندوق برادران راکفلر، جیمز هاگ سردبیر سابق مجله فارن افرز، بنت جانستون سناتور سابق، کلودیا کندی معاون سابق رئیس ستاد کل ارتش در امور اطلاعاتی، کارل لوین رئیس سابق کمیته نیروهای مسلح سنا، جان لیمبرت معاون سابق دستیار وزیر خارجه در امور ایران، سوزان مالونی پژوهشگر ارشد اندیشکده بروکینگز، جوزف نای دستیار سابق وزیر دفاع، ویلیام پری وزیر دفاع پیشین، کن سالازار وزیر اسبق کشور و گری سیک مدیر سابق بخش ایران و خلیج فارس در شورای امنیت ملی آمریکا جزو 53 نفری هستند که این بیانیه را امضا کرده اند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت سال گذشته به طور یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم ها علیه ایران را بازگرداند؛ اقدامی که با خشم و انتقاد شدید جهانی و سایر طرف های برجام روبرو شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها