یک متخصص ژنتیک درباره احتمال معلولیت بچه‌هایی که با روش کمک بارداری متولد می‌شوند، گفت: شیوع برخی ناهنجاری‌های مادرزادی مانند ناهنجاری‌های قلبی مادرزادی در بارداری‌های حاصل از روش‌های کمک باروری بیشتر است.
کد خبر: ۱۲۰۴۶۳۵

دکتر مریم رفعتی افزود: در صورتی که ضوابط و استانداردها در استفاده از این تکنیک‌ها رعایت شود و مراقبت‌های خاص دوران بارداری طبق همین استانداردها صورت گیرد، بخش عمده‌ای از این ناهنجاری‌ها قابل تشخیص زودهنگام در اوایل بارداری و پیشگیری از تولد نوزاد مبتلا است. بنابراین در صورت انجام این مراقبت‌ها انتظار داریم اغلب بچه‌های حاصل از آی‌وی‌اف سالم بوده و مبتلا به معلولیت‌های شدید نباشند.
این متخصص ژنتیک تاکید کرد: بخش قابل توجهی از این افزایش شیوع معلولیت‌های شدید در بین بچه‌هایی که با روش‌های کمک باروری به دنیا می‌آیند به دلیل شیوع بالای چند قلویی است که با تکنیک‌های نوین انتقال تک رویان، این گروه از معلولیت‌ها هم با کاهش قابل ملاحظه‌ای همراه شده‌اند.
وی ادامه داد: اما گاهی اوقات ناباروری تظاهر بالینی و به عبارت دیگر علامت وجود یک مشکل ژنتیکی نهفته در یکی از زوجین بوده و مکانیسمی طبیعی برای منتقل نشدن معلولیت به نسل بعد است. مثال شناخته شده این گروه اختلالات جابه‌جایی‌های کروموزمی در زن یا مرد است. وقتی با چنین شرایطی مواجه می‌شویم، این ذهنیت شکل می‌گیرد که نکند زمینه‌ای از اختلال ژنتیکی داشته باشند. بر همین اساس، بررسی‌های پایه ژنتیک صورت می‌گیرد، آن دسته از زوجین که با چنین مشکلی مواجه هستند، از دیگر زوجین افتراق داده می‌شوند و مسیر درمانی متفاوتی را طی می‌کنند./ مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها