یک هفته پس از سفر کیم جونگ اون به روسیه کره‌شمالی آزمایش‌های موشکی‌اش را از سر گرفت

موشک‌بازی در کره

کیم جون اون، رهبر کره شمالی به وعده خود مبنی بر تجدید نظر در سیاست خود در قبال واشنگتن عمل کرده و روز گذشته چند موشک با برد کوتاه را از شهر ونسان به سمت شرق شلیک کرد. پرتاب این موشک‌ها به جایی یا کسی آسیب نرساند، اما نشان داد کره شمالی عزم خود را جزم کرده است که دوباره آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای خود را از سر بگیرد‌. اقدامی که کارشناسان آن را شکست کامل مذاکرات دو‌جانبه کیم جونگ اون و دونالد ترامپ در سنگاپور و هانوی ارزیابی کرده و می‌گویند بدعهدی‌های آمریکا، کره‌ای‌ها را پشیمان کرده است.
کد خبر: ۱۲۰۴۵۹۳

خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی دیروز گزارش داد کره‌شمالی صبح روز شنبه یک موشک کوتاه برد شلیک کرد. برخی دیگر از خبرگزاری‌ها این تعداد را چند موشک عنوان کردند. رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی گفته مقامات سئول و واشنگتن در حال بررسی جزئیات در خصوص این موشک هستند که حدود ساعت ۹ صبح به وقت محلی شلیک شده است. وزارت دفاع آمریکا نیز با حالتی سردرگم اعلام کرد «نمی‌تواند صحت و سقم گزارش‌های منتشر شده درباره شلیک موشکی را تایید کند، اما موضوع را بررسی خواهد کرد». واکنش ژاپن نیز قابل تامل بود، زیرا وزارت دفاع این کشور در واکنش به این اقدام کره شمالی گفت که موشک‌های پیونگ‌یانگ به هیچ منطقه‌ای در نزدیکی سواحل ژاپن برخورد نکرده و این‌که ژاپن با هیچ تهدید امنیتی مواجه نیست. کارشناسان می‌گویند با توجه به این‌که شینزو آبه به‌دنبال اطمینان از برگزاری یک نشست با رهبر کره شمالی است، این کشور تلاش می‌کند از هرگونه واکنش تند بپرهیزد.
فارغ از این‌که آزمایش‌ها مربوط به تسلیحات متعارف یا طبق ادعای آمریکا تسلیحات موشکی ممنوعه باشد، انجام آن پس از یک دوره طولانی‌مدت پس از گفت‌وگو و مصالحه نشان می‌دهد راهبرد زور و فشار اقتصادی و تحریم آمریکا در برابر کره شمالی مانند دیگر کشورهای دنیا کاملا شکست خورده است.
خشم کره شمالی
کره شمالی بعد از شکست دور دوم مذاکرات با آمریکا در هانوی، امیدی به آینده این مذاکرات نداشت‌. کیم جونگ اون حتی در سفری که به روسیه داشت از سوء‌نیت آمریکایی‌ها گفت و چند بار نیز تاکید کرد از این پس حاضر به پذیرش مایک پمپئو در مذاکرات آتی نیست. کره شمالی، وزیر خارجه آمریکا را به دروغ‌پردازی متهم می‌کند و حاضر نیست با او نشست و برخاست داشته باشد‌. خشم کره شمالی اما از تمرین نظامی مشترک سربازان کره جنوبی و آمریکایی با سامانه موشکی تاد بیشتر بود‌. پیونگ‌یانگ روز جمعه گفته بود آزمایش این سامانه موشکی تحرک نظامی محسوب می‌شود که صلح شبه‌جزیره را به خطر می‌اندازد و تهدیدی آشکار علیه کره شمالی محسوب می‌شود. پیونگ‌یانگ همچنین کره جنوبی را به عواقب بد دنباله‌روی از سیاست‌های آمریکا در شبه‌جزیره تهدید کرد. پرتاب موشک‌های کوتاه برد از سوی کره شمالی شاید عبور از خط ممنوعه آمریکا محسوب نشود، اما ناخشنودی پیونگ‌یانگ را از سیاست‌های زورگویانه و گانگستری و تحریم‌های سرسختانه واشنگتن و جلوگیری از هرگونه کمک‌رسانی به کره شمالی نشان می‌دهد.
ناامیدی از آمریکا
چن چائو، کارشناس شبه‌جزیره کره درباره آزمایشات روز گذشته کره شمالی می‌گوید: آزمایش‌های موشکی روز شنبه آشکارا ناخرسندی این کشور را از تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی آمریکا در قالب خلع سلاح هسته‌ای و توقف آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیما با کلاهک‌های اتمی نشان می‌دهد. به گفته چن؛ طبیعتا پرتاب موشک‌ها هر چه باشد نتیجه و معلول شکست دور دوم گفت‌وگوهای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در ویتنام است.
کره شمالی آخرین بار یک موشک دوربرد را در نوامبر 2017 پرتاب کرد. حال اگر تحلیل‌های آمریکا و کره جنوبی نشان دهد از نوع موشک‌های آن زمان بار دیگر استفاده شده است، به این معنا خواهد بود که پیونگ‌یانگ از برنامه‌های محدود و ممنوع‌کننده آمریکا کاملا عبور کرده است.
هیاهو برای هیچ
اولین بار کیم جونگ اون در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۸ با دونالد ترامپ در هتل کپلا واقع در جزیره سنتوزای سنگاپور دیدار و گفت‌وگو کرد. رسانه‌های غربی با آب و تاب این دیدار را پوشش داده و از آن به عنوان مقدمه‌ای برای خلع سلاح کامل شبه‌جزیره کره یاد کردند. در پایان این دیدار بدون این‌که سندی رسمی امضا شود بیانیه‌ای منتشر شد که طی چهار ماده اعلام می‌کرد طرفین برای خلع سلاح شبه‌جزیره کره تلاش خواهند کرد. با این حال ده روز بعد رئیس‌جمهور آمریکا با صدور یک فرمان اجرایی حالت فوق‌العاده ملی درخصوص کره شمالی و تحریم‌های اقتصادی علیه پیونگ‌یانگ را به مدت یک‌سال دیگر تمدید کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی 27 فوریه گذشته نیز برای دومین‌بار در هانوی، پایتخت ویتنام با هم دیدار کردند، اما این نشست کاملا بی‌نتیجه بود و طرفین بدون هیچ توافقی هانوی را ترک کردند. در این نشست واشنگتن به پیونگ‌یانگ پیشنهاد کرده بود همه تاسیسات هسته‌ای و همچنین برنامه‌های تسلیحات شیمیایی و میکروبی خود را به‌طور کامل از بین برده، موشک‌های بالستیک و پرتابگرهای خود را دمونتاژ کرده و همچنین همه تولیدات قابل استفاده دوگانه مربوطه را تعطیل کند تا تحریم‌های آمریکا برداشته شود. کره شمالی نیز گفته بود بدون گرفتن تضمین‌های لازم قادر به انجام هیچ‌کدام از این تعهدات نخواهد بود.

توپ در زمین ترامپ

کارشناسان می‌گویند کره‌شمالی توانایی هسته‌ای خود را یک تضمین امنیتی می‌داند و حتی آن را در قانون اساسی خود نیز گنجانده است. از منظر پیونگ‌یانگ این توانایی در واکنش به چتر اتمی آمریکا بر سر کره جنوبی و ژاپن بوده و برای امنیت کره شمالی حیاتی است. در چنین شرایطی دست کشیدن این کشور از این توانایی اتمی خود که خواسته اصلی آمریکاست، اگر محال نباشد، بسیار سخت و دشوار خواهد بود. کره‌شمالی به‌خوبی می‌داند کارتی که در دست دارد چقدر ارزشمند است و نباید آن را ارزان بفروشد. بنابراین تا زمانی که کره شمالی تضمین‌های کافی از طرف مقابل نگرفته باشد حاضر به ترک آزمایشات موشکی و هسته‌ای خود نخواهد بود. پیونگ‌یانگ تاکنون بارها واشنگتن را آزموده است. مذاکرات اخیر کره شمالی در واقع پرتاب کردن توپ به زمین آمریکا بود؛ ابتکاری هوشمندانه که اینک به ضرر آمریکا تمام شده است. شکست مذاکرات با کره شمالی می‌تواند در آینده سیاسی دونالد ترامپ به‌ویژه درانتخابات سال آینده آمریکا بسیار تاثیرگذار باشد.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها