نمایندگان بر اصلاح طرح دولت برای سهمیه بندی سوخت تاکید دارند

ضد و نقیض‌های بنزینی

‌دیروز خبری در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد و در کمتر از یک ساعت موجی به پا کرد که همه جایگاه‌های عرضه بنزین جای سوزن انداختن نداشت. خبر غیر رسمی این بود: قیمت بنزین آزاد 2500 تومان و سهمیه بندی سوخت از ساعت 24 پنجشنبه آغاز می‌شود . دولت بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، اختیار افزایش قیمت بنزین را دارد. بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت اختیار دارد نرخ حامل‌های انرژی را تا 95 درصد قیمت فوب خلیج فارس افزایش دهد و برای اجرای این قانون نیاز به تأیید مجلس یا تصمیم‌گیری در جلسه سران قوا ندارد. تک‌نرخی شدن بنزین در دولت یازدهم باعث کنار رفتن کارت سوخت شد و با کاهش ارزش پول ملی، قاچاق، صرفه اقتصادی پیدا کرد؛ به طوری که برخی بنزین و گازوئیل را به کشورهای همسایه می‌رساندند و پول زیادی به جیب می‌زدند. براساس اخبار منتشرشده، قرار است با تصمیم دولت به‌زودی بنزین به‌طور سهمیه‌بندی عرضه شود. به علت گسترش قاچاق و مصرف بی‌رویه در سال‌های اخیر، احیای سامانه کارت سوخت و سهمیه‌بندی ضروری بود اما به گفته کارشناسان به علت تبعات شدید تورمی افزایش قیمت بنزین، ضروری است قیمت بنزین آزاد با فاصله کمی از بنزین سهمیه‌ای تعیین شود؛ بنابراین در صورتی که شایعات درباره تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین آزاد به 2500 تومان درست باشد، باید در انتظار تورم شدید در جامعه باشیم. براساس این خبر، سهمیه بنزین ماهانه هر خودرو 60 لیتر و با قیمت هزار تومان عرضه خواهد شد و مازاد بر آن به قیمت 2500 تومان خواهد بود. این تصمیم بر مبنای اختیارات دولت در چارچوب قانون هدفمندی یارانه‌ها اتخاذ شده است. تصمیم دولت مبنی بر اجرای سهمیه‌بندی بنزین در شرایطی رخ می‌دهد که کارشناسان معتقدند روزانه بین ده تا ۱۲ میلیون لیتر بنزین از کشور قاچاق می‌شود و تنها راه کنترل این شرایط، عرضه بنزین با کارت سوخت و سهمیه‌بندی مجدد آن است. با این حال کارشناسان پیشنهاد می‌کنند دولت می‌تواند ابتدا بدون افزایش قیمت، مصرف‌کنندگان را ملزم به استفاده از کارت سوخت کند تا ضمن کنترل مصرف بنزین، قاچاق بنزین نیز کاهش یابد و در مرحله بعد اقدام به سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین کند.
کد خبر: ۱۲۰۴۱۰۶

وزیر نفت سهمیه‌بندی بنزین از امروز را تکذیب کرد
در حالی که پیش از این اخباری مبنی بر سهمیه‌بندی بنزین از ساعت ۲۴، پنجشنبه و دو نرخی شدن بنزین مطرح شده بود، اما بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سهمیه‌بندی بنزین از امروز را تکذیب کرد. به گزارش مهر، وزیر نفت گفت: توضیحات بیشتر در این خصوص را بعداً ارائه می‌کنم.

دولت با طرح مجلس مخالفت کرد
کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگویی که با خبرنگار ما داشت، تصریح کرد: طرح ما برای سهمیه‌بندی بنزین اجرا نشد و ما می‌خواستیم به هر ایرانی ماهانه 20 لیتر بنزین بدهیم که دولت با آن مخالفت کرد. وی گفت: ما از آذرماه سال گذشته طرحی را آغاز کردیم مبنی بر این‌که چگونه می‌شود کاری کرد که هم اقتصاد خانوار تأمین شود، هم جلوی قاچاق بنزین گرفته شود و هم قیمت بنزین متناسب‌سازی شود. دو‌راه برای این کار وجود دارد، یکی این‌که سهمیه‌ای برای خودروها در نظر گرفته شود و فراتر از آن آزاد محاسبه شود، یک راه هم این است که ما برای مردم یعنی برای تعداد ایرانی‌ها یک سهمیه‌ در نظر بگیریم، مثلاً بگوییم به ازای هر ایرانی 20 لیتر بنزین هزار تومانی در اختیارشان قرار می‌گیرد و فراتر از آن قیمتش گران‌تر می‌شود. جلالی ادامه داد: اگر این خانوار از بنزین خود استفاده کرد که هیچ - چون از مجموعه 24 میلیون خانوار ایرانی چیزی حدود ۱۲ میلیون خانوار اصلاً خودرو ندارند - پس وقتی برای کسانی که خودرو دارند یارانه‌ای قائل می‌شویم که به همه تعلق نمی‌گیرد این به نوعی بی‌عدالتی محسوب می‌شود. پس ما فکر می‌کنیم این‌که هر ایرانی ۲۰ لیتر بنزین دریافت کند به عدالت نزدیک‌تر است.

دولت عواقب تصمیم خود را بپذیرد
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید: باوجود در نظر گرفتن سهمیه چند لیتری در ماه به صاحبان خودروها، بهتراست دولت تصمیم افزایش قیمت بنزین را به زمان بازگشایی مجلس و مشورت با نمایندگان موکول کند. حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اخبار منتشرشده از سوی خبرگزاری‌ها مبنی بر افزایش قیمت بنزین به 2500 تومان و آغاز سهمیه‌بندی بنزین، گفت: باوجود در نظر گرفتن سهمیه چند لیتری در ماه برای صاحبان خودروها، بهتر است دولت این تصمیم را به زمان بازگشایی مجلس و مشورت با نمایندگان موکول کند یا قبل از گرفتن تصمیم در روزهای گذشته موضوع افزایش قیمت بنزین را به اطلاع نمایندگان می‌رساند تا پس از بررسی کم و کیف موضوع تصمیم نهایی گرفته شود. نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص ضرورت عقب انداختن این تصمیم تا برگزاری جلسه با نمایندگان مجلس با توجه به نگرانی‌های مردم از افزایش قیمت بنزین، افزود: دولت موظف است در هرگونه تصمیم‌گیری خود عواقب و آسیب‌های اجتماعی محتمل آن را در نظر گیرد و لازم است تمام تصمیم‌های آنها توجیه اجتماعی داشته باشد. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مجلس اطلاعی از تصمیم نهایی گرفته‌شده از سوی دولت برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

مخالفت مجلس با بنزین 2500تومانی
سال گذشته هنگام تصویب لایحه بودجه 98، نمایندگان طرحی برای اختصاص سهمیه بنزین به جای هر خودرو ، به هر فرد را مطرح کردند که به عدالت نزدیک‌تر بود، اما به علت مخالفت دولت، تصویب نهایی نشد. اکنون نیز که دولت بر مبنای اختیارات قانون هدفمندی یارانه‌ها قصد دارد رأساً اقدام به سهمیه‌بندی بنزین کند، برخی نمایندگان مجلس معتقدند باید این موضوع در قالب لایحه به مجلس ارائه شده تا ایرادات احتمالی آن رفع شود و با کمترین تبعات تورمی به اجرا برسد.
پس از اظهارات وزیر اقتصاد که از نهایی شدن تصمیم بنزینی دولت خبر داده بود، رسانه‌ها از احتمال اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین از ساعت 24 پنجشنبه خبر داده بودند و برخی منابع مطلع در دولت از نهایی شدن این تصمیم با قیمت بنزین سهمیه‌ای هزار تومان و آزاد 2500 تومان خبر دادند.
پس از انتشار این خبرها، نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهان توقف این طرح یا تأخیر در اجرای آن شدند.
بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس هم گفت: با هرکسی در مورد افزایش قیمت بنزین صحبت کردم گفت تصمیم سران نظام است. آقای روحانی، اگر شما هم به سران نظام ارجاع نمی‌دهید، جلوی این تصمیم را بگیرید. با توجه به این‌که کمیسیون تخصصی مجلس را هم در جریان نگذاشتید، از این تصمیم اشتباه برگردید، مردم طاقت افزایش قیمت‌ها را ندارند.

لاریجانی گفت مخالف افزایش قیمت بنزین است
علی بختیار، عضو کمیسیون انرژی گفت: اگر دولت قصد دارد در زمینه سهمیه‌بندی بنزین تصمیمی بگیرد باید آن را به مجلس بفرستد و دولت حق این‌که به مردم فشار بیاورد و قیمت‌ها را افزایش دهد (آن هم بدون اجازه مجلس) ندارد. نماینده گلپایگان در گفت‌وگو با ایلنا در واکنش به انتشار خبر اجرای سهمیه‌بندی بنزین گفت: هرگونه تصمیم‌گیری در این رابطه باید با نظر مجلس باشد، مجلس هم تصمیمی برای قیمت‌گذاری جدید و افزایش قیمت نداشته است. وی افزود: من هفته قبل هم با آقای لاریجانی صحبت کردم که آیا چنین مساله‌ای در نشست سران مطرح است؟ آیا در چنین شرایطی که قدرت خرید مردم کم شده، افزایش قیمت بنزین به مصلحت است؟ که آقای لاریجانی هم بر این نظر که در این شرایط این کار درست نیست، صحه گذاشتند.
عضو ناظر در شورای عالی انرژی گفت: در کمیسیون انرژی هم این موضوع مطرح نشده و زمان بررسی بودجه هم سناریوهای مختلفی در این باره مطرح بود اما در بررسی‌ها دیدیم این کار آثار تورمی دارد و به‌ازای صددرصد افزایش قیمت بنزین، ۴درصد به تورم افزوده می‌شود. مدل‌های اقتصادی این فرضیه استخراج شد و بعد از بررسی‌های متعدد این سناریوها رد شد، لذا مجلس هیچ تصمیمی در این زمینه ندارد.
بختیار گفت: تصمیمی که در مجلس ما از آن بی‌اطلاع هستیم و در رسانه‌ها مطرح می‌شود که سران سه قوه درباره قیمت بنزین تصمیم می‌گیرند، خاص دوران تحریم است؛ ما در زمینه بنزین با همکاری کمیسیون انرژی و دولت چند فاز از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را به بهره‌برداری رساندیم که تا 36میلیون لیتر بنزین تولید دارد و با این تولید از واردات بنزین بی‌نیاز شدیم و اثر تحریم‌ها بر واردات بنزین خنثی شده است.
عضو کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: بنابراین در رابطه با سهمیه‌بندی بنزین مجلس تصمیمی نگرفته و طرحی هم در کمیسیون انرژی برای افزایش قیمت مطرح نیست و دولت هم لایحه‌ای در این باره نداده است. بختیار گفت: با توجه به این‌که مجلس در این زمینه تصمیم نگرفته باید از دولت در این رابطه سؤال کرد. ما هم در کمیسیون موضوع را دنبال می‌کنیم.
با توجه به این‌که تصمیم‌گیری در این رابطه در مجلس انجام نشده نباید چنین فشاری را به مردم وارد کنیم. وی گفت: اگر دولت قصد دارد در این زمینه تصمیمی بگیرد باید آن را به مجلس بفرستد و دولت حق این‌که به مردم فشار بیاورد و قیمت‌ها را افزایش دهد (آن هم بدون اجازه مجلس) ندارد و حتما دولت باید در این زمینه لایحه بدهد و مجلس نظر دولت را بررسی کند اما در شرایط کنونی مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین است.

دولت زمان مناسبی را انتخاب نکرد
طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در مجلس با اعلام مخالفت نسبت به افزایش نرخ بنزین به جام‌جم گفت: مجلس هیچ دستوری برای افزایش قیمت بنزین نداده و دولت با استفاده از اختیار قانونی خود با استناد به قانون هدفمندی یارانه‌ها اقدام به افزایش نرخ بنزین کرده است.
وی به کوتاهی دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: دولت از سال 92 باید به صورت پلکانی افزایش قیمت بنزین را اجرا می‌کرد تا اکنون مجبور به افزایش 150‌درصدی قیمت بنزین نباشد.
اگر دولت از ابتدا سالانه 10 تا 15 درصد به نرخ بنزین می‌افزود، شرایط اقتصادی تعدیل می‌شد اما این شوک، تبعات تورمی به دنبال دارد. نماینده مردم تهران با تاکید بر این‌که امسال سال بسیار سختی برای مردم است، ادامه داد: هدف دولت از افزایش قیمت بنزین کسب درآمد به دلیل کاهش فروش نفت است، اما زمان بدی را برای اجرا انتخاب کرد.
سیاوشی تاکید کرد: دولت در لایحه بودجه 97 قصد افزایش قیمت بنزین را داشت که نمایندگان مجلس در آن زمان اعلام کردند دولت زمانی می‌تواند نرخ حامل‌های انرژی را افزایش دهد که عدالت اجتماعی برقرار شده باشد، اما هنوز سیاست دولت در این زمینه مشخص نیست و اقدام به افزایش نرخ بنزین کرده است.
وی ادامه داد: دولت برای جبران کاهش درآمد حاصل از فروش نفت، قیمت بنزین را افزایش داده اما بهتر بود از مدیریت و کاهش هزینه‌ها برای این کار شروع می‌کرد.
بحث این است که هم دولت ناچار است این کار را انجام دهد و هم وضعیت مردم به شکلی است که سر و سامان ندارند.
نماینده مردم تهران با بیان این‌که سه دهک پایین جامعه در تنگنای شدید اقتصادی هستند، گفت: تا زمانی که سایه دولت در اقتصاد این کشور است، وضعیت ما خوب نخواهد شد و دولت باید دست از سر اقتصاد ایران بردارد.
آنچه به عنوان خصوصی‌سازی اتفاق می‌افتد به بدترین شیوه انجام می‌شود در حالی که واگذاری‌ها به بخش خصوصی می‌تواند اقتصاد را سر و سامان دهد.

گفتند اجرا نمی‌شود

علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم در این باره گفت: اجازه دهید تا چند و چون قضیه را بررسی کنم و بعد با شما صحبتی داشته باشم. وی به جام‌جم گفت: البته مقامات دولتی گفتند اجرا نمی‌شود و اطلاع بیشتری در این زمینه ندارم.

لاریجانی: در خصوص قیمت بنزین به جمع‌بندی نرسیده‌ایم

رئیس مجلس شورای اسلامی با رد مباحث مطرح شده در مورد بنزین در فضای مجازی تصریح کرد: هرچند مباحثی مطرح شده است اما در خصوص چگونگی تغییر قیمت بنزین به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. به گزارش فارس، لاریجانی تاکید کرد: ما می‌خواهیم با توجه به شرایط اقتصادی به مردم فشار نیاید و متناسب با شرایط مردم این طرح را به اجرا درآوریم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها