براساس طب سنتی هندی موسوم به آیوروِدیک، نوشیدن آب سرد تعادل طبیعی بدن را به‌هم می‌ریزد و موجب کاهش سرعت فرآیندهای گوارشی می‌شود.
کد خبر: ۱۲۰۴۰۵۷

پیروان طب آیوروِدیک براین باورند که با نوشیدن آب سرد بدن مجبور است برای برگشتن به دمای طبیعی انرژی بیهوده مصرف کند، اما در طب غربی به این صراحت از نوشیدن آب سرد سخن نرفته است. به‌عنوان مثال در نتیجه تحقیق کوچک مقیاسی، پژوهشگران دریافتند آب ۱۶ درجه (چیزی در حدود دمای آب سرد لوله‌کشی) برای جبران آب از دست‌رفته بدن براثر ورزش دمای مطلوبی است.
اما تحقیقاتی هم داریم که در طب غربی به مضرات نوشیدن آب سرد اشاره کرده‌اند. مثلا گفته می‌شودمبتلایان به بیماری‌های مربوط به مری نظیر بیماری آلاشازی (نوعی اختلال گوارشی که با اختلال حرکت مری همراه است) از نوشیدن آب سرد پرهیزکنند. مطالعات نشان داده است آب سرد موجب تشدید علائم این بیماری می‌شود، اما آب گرم فرآیند قورت‌دادن را برای مبتلایان به این بیماری راحت‌تر می‌کند. در تحقیق دیگری هم که روی بیش از ۵۰۰ شرکت‌کننده زن انجام شد، پژوهشگران دریافتند نوشیدن آب سرد در برخی افراد سردرد می‌آورد. عده‌ای هم ادعا می‌کنند با نوشیدن آب سرد دچار گلودرد یا سرماخوردگی می‌شوند. در حالی‌که هنوز هیچ شواهد علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.
به‌هرحال نوشیدن آب با هر دمایی برای جلوگیری از کم‌آب‌شدن بدن به‌خصوص در روزهای گرم سال ضروری است.

صدف دژآلود

مترجم

منبع: medicalnewstoday

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها