ائتلاف به اصطلاح ضدتروریسم به سرکردگی عربستان در حالی در ریاض تشکیل جلسه داد که از مجموع ۴۱ کشور عضو فقط ۱۳ کشور در آن شرکت کردند. مسأله‌ای که حتی به مذاق خود سعودی‌ها هم خوش نیامد و محمد بن سعید المغیدی، دبیرکل ائتلاف مذکور به خبرگزاری رسمی سعودی (واس) گفت امیدوار است تعداد اعضای شرکت کننده در نشست سال آتی افزایش یابد.
کد خبر: ۱۲۰۳۲۹۸


به گزارش مهر و به نقل از روزنامه الکترونیکی ایلاف، هدف از این نشست هماهنگی اقدامات اعضا در راستای مبارزه فکری، رسانه‌ای، نظامی و مقابله با راه‌های تأمین مالی تروریسم بوده است. این نشست البته پشت درهای بسته و بدون صدور هیچ‌گونه بیانیه پایانی اتمام یافت و محتوای مسائل مورد بررسی اعضای حاضر در آن فاش نشد. ائتلاف سعودی موسوم به «ائتلاف اسلامی ضد تروریسم» در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵ و در بحبوحه حضور داعش در منطقه، شکل گرفت اما تاکنون هیچ عملیات یا اقدام مؤثری نداشته و بیش از هر چیزی به ابزار تبلیغاتی ریاض تبدیل شده است. این ائتلاف در اصل ۴۱ عضو دارد، اما تاکنون در هیچیک از نشست‌های آن تمام اعضا حضور نیافته‌اند.
پرسشی که در این میان مطرح می‌شود این‌که اساساً چرا سعودی‌ها به تشکیل یک ائتلاف با عنوان ائتلاف اسلامی نظامی به اصطلاح ضدتروریسم روی آوردند؟ یک پیمان نظامی در مرحله نخست مستلزم تعریف «دشمن مشترک» میان تمامی اعضای آن پیمان است. بنابراین، جای هیچ شکی وجود ندارد که یکی از اهداف اصلی ائتلاف به اصطلاح ضدتروریسم، مقابله با جمهوری اسلامی ایران با هدف جلوگیری از گسترش نفوذ آن در منطقه است. این درست همان هدفی است که حدود چند ماه پیش جیمز جونز، یکی از فرماندهان آمریکایی سابق نیروهای ناتو آن را افشا کرد. وی در سخنانی با طرح این ادعا که خطر ایران برای منطقه در حال نهادینه شدن است، تأکید کرد: «برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه نیازمند کارگروه مشترک عربی و غیرعربی هستیم.»
البته نباید از این مساله نیز غافل شد که دولت ایالات متحده به ریاست ترامپ با استراتژی افزایش لفاظی‌ها علیه جمهوری اسلامی از یک سو و تشویق کشورهای حاشیه خلیج فارس به احیای ائتلاف سعودی به اصطلاح ضدتروریسم از سوی دیگر، به صورت همزمان به دنبال ایجاد یک بلوک نظامی جدید جهت رونق بخشیدن هرچه بیشتر به بازار فروش تسلیحات خود است؛ سیاستی که ترامپ حداقل در جریان بحران اخیر میان دوحه و کشورهای عربی نشان داد تبحر خاصی در پیاده‌سازی آن دارد و می‌تواند به صورت همزمان، قراردادهای تسلیحاتی نجومی را با طرفین درگیری به امضا برساند.
آمریکایی‌ها و متحدان منطقه‌ای آنها همچون سعودی‌ها با مطرح کردن طرح‌هایی همچون ناتوی عربی یا ائتلاف ضد تروریسم، علاوه بر تلاش برای تشدید موج ایران‌هراسی، به‌دنبال منحرف کردن افکار عمومی از خطرات رژیم‌صهیونیستی برای امت اسلامی نیز هستند.
آنها در صدد هستند ایران را به جای رژیم صهیونیستی، بزرگ‌ترین خطر برای ملت‌های اسلامی بنشانند. در واقع، تأمین منافع صهیونیست‌ها یکی از اهداف اصلی ائتلاف ضد‌تروریسم سعودی خواهد بود، چرا که واشنگتن ارائه هرگونه حمایت به این سازمان نظامی را نبود هیچ‌گونه تعارضی در میان منافع آن و مصالح تل‌آویو مشروط کرده است. مقامات ریاض در حالی شعار مبارزه با تروریسم سر می‌دهند که امروز دیگر کمتر کسی در این مسأله تردید دارد که عربستان سعودی خاستگاه ایدئولوژی وهابیت و افراطی‌گری است؛ ایدئولوژی که تکفیری‌های القاعده، داعش و جبهه النصره محصول آن هستند و مدت‌هاست در قامت بلای خانمان‌سوز به جان ملت‌های بی‌دفاع و بی‌گناه برخی ملت‌های منطقه افتاده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها