در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عکاسی را باید در کنار نامهنگاری قرار داد؛ نامههایی که دنیایی از حرفها و درد دلها را در خود داشت. روزهایی که «کاغذ دادن» یک امر مهم بود و هنوز پیامرسانها و ایمیلها پایشان را وسط زندگی ما نگذاشته بودند و روابط را سهل و پیشپا افتاده نکرده بودند. نامهنگاری هم از آن کارهایی است که شاید نسلی که تازه پا بر عالم میگذارند خیلی با آن آشنا نباشند و تصویر تمبر و پاکت نامه و صندوق پست را باید در فیلمها و موزهها ببینند.
همه اینها بهانهای بود برای اینکه یادی از گذشته کرده باشیم تا به این منظور به یک آمار اشاره کنیم؛ آماری که در نوع خود جالب است و حرفهای تازهای در آن است.
در خبرها آمده بود تازهترین گزارشها حکایت از این دارد که میزان خرید و استقبال از دوربینهای عکاسی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ میلادی بیشاز ۵۰ درصد کاهش داشته است. این افت 50 درصدی فروش دوربینهای عکاسی به دلیل افزایش محبوبیت روزافزون تلفنهای هوشمندی است که از دوربینهای باکیفیت بهره میبرند.
این مسأله آنقدر جدی است که در تبلیغات شرکتهای تولیدکننده تلفن همراه هوشمند هم میبینیم که یکی از نقاط اتکا برای تبیلغ اشاره به قدرت دوربین آنهاست. یعنی تولیدکنندگان هم پی به این نکته بردهاند که مخاطبان به چه ابزاری توجه دارند و روی آن سرمایهگذاری میکنند.
بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران پیشتر برآورد کرده بودند که دیگر کسی سراغ خرید و استفاده از دوربینهای عکاسی و حرفهای که معمولا حجم و اندازه بزرگ و سنگینی دارند، نخواهد رفت چرا که گوشیهای هوشمند از آنجا که همواره به همراه کاربران است. نیاز آنها از عکاسی در سفر، مهمانی و سایر تفریحات خود را برطرف خواهد کرد. شاید وقتی نام «پستخانه» به گوشمان بخورد، بیدرنگ یاد نامههای پستی میافتیم و خاطرات سالهای دور جان میگیرد. هرچند که رسالت اداره پست تنها رساندن نامه نیست ولی نامهرسانی اولین و برجستهترین تصویری است که از پست در خاطرهها زنده است وگرنه ارسال بستههای پستی و خدمات دیگر از جمله خدماتی است که پست به مشتریهای خود میدهد.
همانطور که در بالا دیدیم با گسترش تلفنهای هوشمند میزان رجوع به دوربینهای عکاسی کاهش 50 درصدی داشته، در مورد استفاده از پست و ترافیک مرسولات پستی نیز این قضیه مصداق دارد و در آماری که به تازگی منتشر شده این افت و کاهش را شاهد هستیم. به عبارتی با گسترش ارتباطات مجازی طی سالهای اخیر ترافیک در پست کاهش پیدا کرده است.
به عبارتی آمار ترافیک مرسولات پستی از بیش از ۶۷۲ میلیون در سال 1394 به ۲۷۶ میلیون در سال 97 رسیده که نشاندهنده رشد منفی ترافیک مرسولات پستی است که شاید مهمترین عامل آن، توسعه ارتباطات الکترونیکی باشد. البته این به معنای کمرنگشدن نقش پست در امور روزانه جامعه نیست، ولی بخشهای سنتی پست که اغلب در ذهن افراد با تصویر یک پستچی و نامهای در دستان او همراه است، با تغییراتی روبهرو شده و کمرنگتر شده است.
نصف جهان در شبکه های اجتماعی
در تازهترین آماری که منتشر شده، جمعیت کاربران شبکههای اجتماعی در سطح جهان، 5/3 میلیارد نفر برآورد و اعلام شده است. یعنی چیزی حدود نصف جمعیت ساکن روی کره زمین، این یعنی کشوری با جمعیت 5/3 میلیارد نفر. این نشان میدهد کاهش خرید ابزارهایی مانند دوربینهای بزرگ و سنگین عکاسی در حالی که، طبق آمار بیش از پنج میلیارد و یکصد میلیون نفر روی کره زمین کاربر تلفن همراه هستند، طبیعی است یا اگر در کشورمان ترافیک مرسولههای پستی یکسوم شده باشد باید آن را در آمار 5/3 میلیارد نفری دنیا جستوجو کرد که کاربر شبکههای اجتماعی هستند.
پست عقب نمانده است
البته همپای تکنولوژی پست هم پیش آمده و تنها به ارسال محمولههای پستی اعم از کالا و نامه اکتفا نکرده و خدمات تازهای به خدمات خود افزوده که میتواند مایه ادامه حیات این نهاد ارتباطی باشد. برای مثال توسعه سامانه مدیریت تجارت الکترونیک و راهاندازی صندوقهای هوشمند پستی معابر بخشی از اقداماتی است که در ایران شرکت پست در سالهای گذشته برای همراه شدن با اتفاقات روز به خدمات خود افزوده است.
ترافیک مرسولات پستی
سال 1394 |
۶۷۲ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۴۸۷ |
سال 1395 |
۴۹۵ میلیون و ۲۳۴ هزار و ۱۱۱ |
سال 1396 |
۴۷۶ میلیون و ۴۳۹ هزار و ۵۵۹ |
۳۰ آذر 1397 |
۲۷۶ میلیون و ۶۲۲ هزار و ۳۹۴ |
حسام آبنوس
رسانه
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
رییس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت در گفتگو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب «فصل توتهای سفید»
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»: