پشت صحنه

روز کتابی

از ما به‌ازاهای سرسی لنیستر، سانسا و آریا و حتی تیریون در تحریریه جام‌جم که بگذریم - چرا که عیان کردنش حتما مخاطراتی به همراه دارد به خصوص سرسی - اعتراف می‌کنیم شبیه‌ترین فرد گروه فرهنگ و هنر به شخصیت سم تارلی همانا صابر محمدی است. فارغ از تشابهات فراوان فیزیکالش چیزی که مشخصه اصلی او در این شباهت است هوش بالا و علاقه‌اش به کتاب و کتابخوانی است.
کد خبر: ۱۲۰۲۸۰۰

حالا هم که سور و سات اهالی کتاب برپاست همین است که طعم صفحات امروز فرهنگ و هنر آغشته به کتاب بوده و سوژه‌های نابی که او از نمایشگاه کتاب امسال روی میز گذاشته است. اولینش از همین صفحه آغاز می‌شود. از همان سوژه‌های دکمه‌دوزی دبیر محترم،‌ این‌که یک دکمه از علامه توییتر پیدا می‌کند و کت خوش قواره‌ای برای آن می‌دوزد. این بار هم دکمه از محمدصادق علیزاده است و هنر خیاطی زینب مرتضایی. دکمه چیست؟ یک توییت از روایت فردی در شهر کتاب که به مجموعه کتابی برخورده که برای دکور به فروش می‌رفته است. همین موضوع اصلی زینب مرتضایی برای گزارش جمع و جور همین صفحه است. او رفته سراغ استفاده دکوری و لوکس از کالایی که خیلی بیشتر از گذشته ما نیاز به خواندنش داریم نه تماشایش.
علی رستگار هم که البته کارش در سرویس فرهنگ و هنر هیچ ارتباطی به ما به ازای شخصیت محبوبش در وینترفل ندارد رفته است سراغ کوروش تهامی بازیگر شناخته شده تئاتر و سینما و تلویزیون. بهانه گفت‌وگو که البته سالروز تولد این بازیگر است هر چند چه کسی است نداند این تنها بهانه علی رستگار برای این گفت‌وگوست و شاید تنها رد این بهانه را بشود از لید مطلب او متوجه شد. ویژگی گفت‌وگوهای او همین است که برایش موضوع اصلی انتخاب فرد چندان اهمیتی ندارد و او همیشه خطی را در همان گپ و گفت ابتدایی پیدا می‌کند که در انتهای گفت‌وگو برای خواننده‌اش پشیمانی نگذارد. برای اثبات این گزاره هم کافی است وقت بگذارید و گفت‌وگوی او را با کوروش تهامی بخوانید. کتاب همچنان سوژه صفحات فرهنگ و هنر است، این بار خود علیزاده دست به قلم شده و رفته است سراغ وضعیت کتاب‌های کمک آموزشی در نمایشگاه کتاب و بی‌شمار تناقضات کتاب‌های این حوزه در آمار دوستان مسؤول. گل درشت‌ترین‌شان که البته با فاصله همان است که میزان فروش این کتاب‌ها بدون هیچ تفکیکی به عنوان سنجه‌ای از موفقیت از سوی مسؤولان اعلام می‌شود در حالی که این کتاب‌ها هیچ تاثیری در میزان سرانه مطالعه و دیگر زیرمجموعه‌های آن ندارد. خواندن گزارش صادق‌خان به خصوص برای آنها که حوزه کتاب را رصد می‌کنند پر از نکته‌های جذاب است.
صفحه سینمای جهان هم که همواره پابرجاست. کیکاووس زیاری این بار در این صفحه رفته سراغ فیلمساز اسطوره‌ای سینمای جهان یعنی کلینت ایستوود، فیلمسازی که با 88سال سن حالا حداقل سالی یک فیلم را روی پرده می‌برد و چه خبری خوش‌تر از این که او حالا پشت دوربین درام تازه‌اش رفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها