روایت‌هایی تلخ از حملات تروریستی سریلانکا که جان 290نفر را گرفت

ناقوس خون

سینان صلاح‌الدین 29 ساله تمام روز شنبه را با دایی‌اش گذراند و در آخر هم با ناراحتی از او خداحافظی کرد. اما شاید یک درصد هم تصور نمی‌کرد این آخرین خداحافظی با یکی از نزدیک‌ترین افراد در زندگی‌اش باشد. صبح روز‌یکشنبه 8 انفجار، چند کلیسا و هتل را در سریلانکا هدف قرار داد که طبق آخرین اخبار گزارش شده، 290 نفر به دنبال این انفجار کشته و حدود 450 نفر دیگر هم زخمی شده‌اند. اولین انفجار در کلیسای سنت آنتونی گزارش شد و چند دقیقه بعد دو انفجار دیگر کلیساهایی در مناطق مسیحی‌نشین این شهر را لرزاند. لحظاتی که خانواده‌های کشته‌شدگان یکشنبه خونین سریلانکا پشت سر گذاشتند، شاید تا سال‌ها در ذهن آنها باقی بماند.
کد خبر: ۱۲۰۲۴۵۲

محمد راشد، عموی 43 ساله صلاح‌الدین صبح روز یکشنبه به سمت هتل شانگری‌لا و پس از ورزش در باشگاه این هتل به رستوران رفت و در حال صبحانه خوردن بود که این انفجارها رخ داد. محمد که در کار داد و ستد خودرو فعالیت داشت، کار خود را در سال 2010 از حومه پایتخت شروع کرد و در این سال‌ها توانست به کسب و کار خود رونق بدهد. اما این حادثه باعث شد تمام آینده این خانواده در تاریکی مطلق فرو برود. صلاح‌الدین در گفت‌وگو با الجزیره انگلیسی، حال و اوضاع خانواده راشد را این طور توصیف می‌کند: اوضاع روحی همسر او بسیار خراب است، اما دخترانش سعی می‌کنند روحیه خود را حفظ کنند.
سیما سالم، یکی دیگر از شهروندان کولومبو به الجزیره می‌گوید: بعد از آن روز تلخ و دردناک، حالا خیابان‌های پایتخت بسیار خلوت است. در زمان انفجار، نزدیک محل حادثه بودم. به محض شنیدن صدای اولین انفجار، به خانه یکی از دوستانم در نزدیک‌ترین محل رفتیم و تا شب آنجا بودیم. همه ما در شوک این اتفاق هستیم و بچه‌ها هم بسیار ترسیده‌اند.
در این میان، وزارت خارجه سریلانکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که ده‌ها نفر از کشته‌شدگان، افراد خارجی هستند که سه هندی، دو پرتغالی، سه انگلیسی و یک شهروند هلندی در میان آنها دیده می‌شود. اما به نظر می‌رسد کریستینا رودریگو 31 ساله بیش از همه شدت و ترس حاصل از این انفجارها را حس کرده است.
او که برای شرکت در مراسم تدفین یکی از نزدیکانش از استرالیا آمده بود، در روز انفجار در کلیسای سنت آنتونی حضور داشت. کریستینا آن لحظات دلهره‌آور را این‌طور توصیف کرده است: «در ردیف اول صندلی‌های کلیسا نشسته بودم که صدای انفجار مهیبی آمد. در یک لحظه احساس کردم تمام بدنم بی‌حس شده است، اما با این حال دست برادرم را محکم گرفته و به سرعت از کلیسا خارح شدیم. تا چند دقیقه اصلا متوجه نشده بودم که کلیسا مورد حمله قرار گرفته است تا این‌که چشمم به اجساد خونینی افتاد که روی زمین بود.»
معرفی عاملان حملات
با گذشت 24 ساعت از حملات روز یکشنبه، دولت سریلانکا «جماعت توفیق ملی» را که یک گروه محلی است، مسؤول حملات خونبار این کشور معرفی کرد. این در حالی است که نخست‌وزیر سریلانکا پیشتر از احتمال دست داشتن گروهی به نام جماعت توحید در این حملات خبر داده بود. دولت این کشور تاکید کرد: ما بر این باور نیستیم که این حملات فقط توسط مجموعه‌ای از افراد در داخل کشور انجام شده باشد، بلکه یک شبکه بین‌المللی وجود دارد که اگر این شبکه وجود نداشت این حملات انجام نمی‌شد.
در همین راستا، یک بازرس ارشد سریلانکا اعلام کرد، هفت عامل انتحاری در حملات مرگبار سریلانکا که جان ۲۹۰ نفر را گرفت، مشارکت داشتند. آریاناندا ولیانگا، مقام ارشد در بخش حقوقی دولت سریلانکا هم اعلام کرد، دو عامل انتحاری خودشان را در هتل لوکس شانگری‌لا در کلمبو، پایتخت سریلانکا منفجر کردند. سایر مهاجمان هم سه کلیسا و دو هتل دیگر را هدف گرفتند. چهارمین هتل و خانه‌ای در حومه پایتخت سریلانکا هم هدف قرار گرفتند اما هنوز مشخص نیست این حملات چگونه رخ داده است. ولیانگا تاکید کرد: تحقیقات همچنان ادامه دارد.
در همین حال راجیتا سناراتنه، سخنگوی کابینه سریلانکا تاکید کرد، حملات مرگبار در روز عید پاک با کمک یک شبکه بین‌المللی صورت گرفته است. این مقام با اشاره به حملات متعدد روز یکشنبه گفت: گمان نکنیم این حملات تنها از سوی گروهی از مردمی که در این کشور هستند، محدود باشد. بدون یک شبکه بین‌المللی این حملات موفقیت‌آمیز نمی‌بود.
همزمان با این اتفاقات، خبرگزاری اسپوتنیک ظهر دیروز از وقوع انفجاری دیگر در شهر کلمبوی سریلانکا خبر داد. هنوز معلوم نیست این انفجار هنگام خنثی‌سازی بمب کار گذاشته شده در یک خودرو رخ داده یا این خودرو منفجر شده است. بر اساس گزارش اسپوتنیک، این انفجار در نزدیکی یک کلیسا رخ داده است. همچنین خبرگزاری فرانسه در خبری به نقل از پلیس سریلانکا، از خنثی شدن یک بمب دست‌ساز در نزدیکی فرودگاه پایتخت این کشور خبر داد.
ادامه محدودیت‌های امنیتی
در این میان گزارش‌هایی از اعمال موقت محدودیت‌هایی بر شبکه‌های اجتماعی برای جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست وجود دارد. به گزارش بی.‌بی‌.سی، گفته می‌شود پیام‌رسان‌های پرطرفدار مثل واتس‌اپ و فیس‌بوک برای خیلی از کاربران در دسترس نیستند. از سوی دیگر، دولت ممنوعیت آمد و شد در پایتخت را حفظ کرده است. به گزارش ایسنا، دولت سریلانکا اعمال مقررات منع آمد و شد در کلمبو، پایتخت را از ساعت 8 شب تا 4صبح اعلام کرد. این در حالی است که خبرگزاری رویترز پیشتر اعلام کرده بود، مقامات سریلانکا مقررات سراسری منع آمد و شد را یک روز بعد از سلسله انفجارهای مرگبار لغو کردند. در این میان، نیروهای امنیتی در تحقیقات خود را در مورد این انفجارها آغاز کرده است. بنابر اظهارات مقامات این کشور، پلیس تاکنون ۱۳فرد مظنون به دست داشتن در انفجارهای خونبار روز یکشنبه را بازداشت کرده است. به گفته پلیس، این ۱۳فرد بازداشت شده در دو مقر مختلف در کلمبو و اطراف آن بازداشت هستند.

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها