جام‌جم جزئیات طرح تکمیلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای حمایت از سپاه در مقابل آمریکا را بررسی می‌کند

طرح زمینگیر کردن تروریست‌های آمریکایی

نمایندگان مجلس، هفته قبل در واکنش به اقدام آمریکا در قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، با دو فوریت طرحی موافقت کردند که با هدف تقویت جایگاه سپاه در برابر اقدامات آمریکا تهیه شده است. براین اساس این طرح دوفوریتی اکنون در کمیسیون امنیت ملی در حال بررسی است.علی نجفی‌خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به تصویب کلیات این طرح در جلسه دیروز کمیسیون امنیت ملی گفت: در این جلسه نمایندگانی از وزارت خارجه و دستگا‌ه‌های نظامی و امنیتی حضور داشتند و پس از پیشنهاد دستگاه‌ها و تعدادی از نمایندگان، این طرح به تصویب رسید. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، نجفی گفت: نام طرح، تقویت جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابله با آمریکا بود که نمایندگان عنوان آن را به اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران در برابر تروریست خواندن سپاه پاسداران از سوی آمریکا تغییر دادند. به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، این طرح برای تصویب نهایی، آخر هفته یا هفته بعد در دستور کار نمایندگان مجلس در صحن قرار می‌گیرد. براساس یکی از بندهای این طرح، دولت و نیروهای مسلح پس از اذن رهبری موظفند در زمان لازم به گونه‌ای عمل کنند که نیروهای آمریکایی و سایر تروریست‌ها نتوانند از توان و امکانات موجود علیه منافع جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند. همچنین دولت موظف است با استفاده از ظرفیت‌های حقوقی و سیاسی و دیپلماتیک خود بهره‌مندی از نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای تروریستی موضوع این قانون را از تاسیسات، تجهیزات، منابع مالی و دیگر کمک‌های احتمالی کشورهای منطقه به حداقل ممکن برساند. براساس یکی دیگر از بندهای این طرح دولت باید از طریق مراودات دوجانبه و چندجانبه، از حداکثر توان خود برای بی‌اثر کردن اقدام آمریکا در معرفی نیروی رسمی نظامی ایران به عنوان گروه تروریستی استفاده کند. اگرچه این طرح نشان‌دهنده عزم نمایندگان مجلس برای حمایت از سپاه و مقابله با اقدامات خصومت‌آمیز آمریکاست اما برخی نمایندگان و کارشناسان سیاسی معتقدند با کمی چکش‌کاری و اضافه کردن بندهای دیگر به این طرح می‌توان آن را تقویت کرد و شرایطی فراهم آورد تا صرفا روی کاغذ نماند و در عرصه عمل نیز بتواند تاثیر عملیاتی برای کاهش اقدامات آمریکا داشته باشد.
کد خبر: ۱۲۰۱۱۸۹

مفاد طرح تکمیلی برخی نمایندگان
نصرا... پژمانفر
نماینده مشهد
واکنش قاطع و موثر به حماقت آمریکا، وظیفه مجلس است. همان‌طور که رهبر انقلاب در بیانات ابتدای سالشان از مجلس گله کردند، مجلس باید در این موضوع فعال باشد و اقدام درستی را انجام دهد. نماینده‌ها هم متوجه این موضوع بودند و پیشنهادی مطرح شد که ما قوانینی تصویب کنیم که آمریکا را به طور واقعی اذیت کند. ما نمی‌خواهیم اقدام نمادین انجام دهیم. ما باید نشان دهیم که اقدام جدی انجام می‌دهیم. ما هنوز در بسیاری از موارد، از ابزارهای قدرتمان علیه آمریکا استفاده نکرده‌ایم، لذا پیشنهادی در این مورد آماده شده که طرح نمایندگان برای تقویت جایگاه سپاه را تکمیل کند.
در این طرح ما زنجیره تامین نیروهای نظامی آمریکا را در منطقه هدف قرار دادیم. وزارت اطلاعات و وزارت خارجه را موظف کردیم که افراد و نهادهایی که در این زنجیره تامین، درگیر هستند شناسایی کنند و لیست آنها را به شورای‌عالی امنیت ملی بدهند تا این شورا یک‌سری محدودیت‌هایی را علیه آنان اعمال کنند. هر شش ماه یک بار این لیست به‌روزرسانی خواهد شد. این محدودیت‌ها عبارتند از: ممنوعیت تردد در خاک ایران، بلوکه شدن اموال و دارایی‌هایشان در خاک ایران، عدم امکان تردد از آسمان ایران و ممنوعیت هرگونه مراودات تجاری بین ایران و این افراد و نهادها.
امیدواریم این پیشنهاد در کمیسیون مورد استقبال نمایندگان محترم قرار بگیرد و برای تصویب یک قانون قوی‌تر کمک کند. این کار ما یک پیام روشن برای آمریکا دارد که تمام نمایندگان، مقابل زورگویی آمریکا می‌ایستند و از سپاه پاسداران که جزئی از نیروهای نظامی جمهوری اسلامی است، حمایت می‌کند.

امکانات فراوان ایران برای فشار آمریکا
حمیدرضا حاجی‌بابایی
نماینده همدان در مجلس
ضرورت دارد همه دستگاه‌ها اعم از دولت و سایر نهادهای ذکر شده در این طرح همکاری لازم را داشته باشند. باید تمام نهادها و مسؤولان ذی‌ربط که طبق این طرح مکلف شده‌اند، تمام همت خود را برای تقویت جایگاه سپاه و اقدام مقابله به مثل با آمریکا داشته باشند. همچنین تاکید می‌کنم باید از پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان منادیان آزادی و امنیت در کشور و یادگاران شهدای انقلاب اسلامی در کشور باید دفاع کنیم.
اما در عین حال بهتر است در جهت تقویت این طرح، موارد دیگری نیز گنجانده شود؛ از جمله این‌که شورای عالی امنیت ملی محدودیت‌هایی را برای نهادهای کمک‌کننده به تامین تجهیزات آمریکایی در منطقه ایجاد کند، محدودیت‌هایی از جمله بلوکه شدن اموال و دارایی‌های آنها. باید بدانیم توان جمهوری اسلامی ایران در منطقه بسیار است بنابراین می‌توانیم با قدرت این طرح را عملی کنیم.

محدودیت برای همکاران آمریکا
مسعود براتی
کارشناس مسائل تحریم
اقدام نمایندگان مجلس در ارائه طرحی در جهت مقابله با اقدام بی‌سابقه آمریکا مبنی بر تروریست اعلام کردن بخشی از قدرت نظامی کشورمان شایسته و مناسب است اما در عین حال ‌باید مواردی نیز در جهت تقویت این طرح لحاظ شود. می‌بایست در نظر بگیریم چه اقداماتی در راستای افزایش هزینه حضور نیروهای آمریکایی در منطقه وجود دارد.
قطعا حوزه اقتصادی در این ارتباط در درجه اول و مهم‌تر قرار دارد. در همین زمینه می‌توان پیشنهادی را با این محور مطرح کرد که با توجه به حضور نیروهای آمریکایی در منطقه، قطعا آنها نمی‌توانند امکانات خود را به صورت کامل از کشورشان تامین کنند و باید برخی از نیازهای خود را برای انجام فعالیت‌های روزانه و ماموریت‌هایشان در منطقه از نیروهای محلی به دست آورند. به عنوان مثال ماشین‌های ارتش آمریکا در منطقه نیاز به تامین سوخت دارند اما نمی‌توانند سوخت را وارد کنند در نتیجه باید از تامین‌کننده‌های محلی و منطقه‌ای کمک بگیرند، بر همین اساس اگر بتوانیم تامین‌کنندگان تجهیزات و نیازهای نیروهای آمریکایی را شناسایی کنیم، با توجه به این‌که نیروهای آمریکایی را تروریست اعلام کرده‌ایم می‌توانیم با شناسایی نهادهای کمک‌کننده به این نیروها و سپس شناسایی منافذ و دارایی‌های آنها، در داخل کشورمان محدودیت‌هایی را برای این‌گونه افراد و نهادها قائل شویم.
به احتمال بسیار، افرادی که با نیروهای آمریکایی همکاری و نیازهای آنها را تامین می‌کنند تعاملاتی هم با اقتصاد ایران دارند. به این ترتیب چنین اقدامی می‌تواند اهرم فشاری باشد که ایران می‌تواند برای افزایش هزینه‌های نیروهای آمریکایی استفاده کند.
بنابراین به نظر می‌رسد شناسایی و ایجاد محدودیت برای کشورهای تامین‌کننده نیازهای آمریکا واقعی‌تر و عملیاتی‌تر باشد.

پیشنهادها در صحن، طرح را تقویت می‌کند
ولی‌ا... نانواکناری
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی
طرح دو فوریتی حمایت از سپاه به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شد و این کمیسیون آن را در دستور کار قرار داد و در جلسه دیروز مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه، بند یک و دو به تصویب رسید. قرار شد ادامه بررسی به جلسات آینده موکول شود تا بقیه مواد نیز مورد بررسی و تصویب قرار گیرد. برای اجرایی شدن هرچه بهتر این طرح دوفوریتی، ارائه آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و پیشنهادهایی که نمایندگان محترم در بررسی و ارزیابی هر چه بهتر طرح مذکور خواهند داد می‌تواند به تقویت آن بینجامد.

مقابله به مثل و برخورد متقابل، تصریح قانون است
غلامرضا کاتب
عضو هیات‌رئیسه مجلس
ما قانونی به نام مقابله به مثل داریم که براساس آن اگر کشوری مثل آمریکا تصمیم بگیرد حقوق مجامع جهانی را زیر سوال ببرد و منافع ملی و حقوق یک ملت مثل ایران را در نقطه دیگری از جهان زیر سوال ببرد باید با آن برخورد شود. این تصریحی است که در قانون مقابله به مثل به آن اشاره شده است. چون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک نهاد رسمی و نظامی جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا به عنوان تروریست قلمداد شده طبیعی است ما باید بر اساس مصوبات قانون قبلی، با نیروهای نظامی ارتش آمریکا که در منطقه خاورمیانه مستقر شده‌اند و امنیت سایر کشورها را مختل می‌کنند برخورد کنیم. یعنی ارتش مستقر آنها را در خاورمیانه به عنوان نیروی تروریستی معرفی کنیم. از سوی دیگر طرح‌ دوفوریتی تقویت جایگاه سپاه حاوی چند پیام و اثر است و برای اجرایی تر شدن آن باید نکاتی را مد نظر قرار دهیم. اول این‌که باید از تمام کشورهای دنیا بخواهیم، به ارتش آمریکا هیچ کمکی نکنند. دوم این‌که اگر ارتش آمریکا باعث به خطر افتادن منافع ما در منطقه شود باید متقابلا با آنها برخورد شود. سومین راهکار این است که دولت را مکلف کنیم با مجامع بین‌المللی و کشورهای مستقل دنیا وارد گفت وگو شود تا زمینه محکومیت دخالت ارتش آمریکا در منطقه فراهم گردد. همچنین دولت باید تدابیری بیندیشد تا با اقدامات آسیب‌رسان به منافع ملی ما برخورد مناسب و شایسته صورت گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها