آلزایمر نوعی اختلال پیش‌رونده است که روی قدرت تفکر و مهارت‌های رفتاری و اجتماعی اثر می‌گذارد.
کد خبر: ۱۲۰۰۷۲۰

مطالعات نشان داده که مجموعه‌ای از عوامل وراثتی و محیطی در ابتلا به آلزایمر مؤثرند.
هنوز دانشمندان موفق به کشف راه‌حلی برای پیشگیری قطعی از ابتلا به این بیماری نشده‌اند.
اما گفته می‌شود که درصورت تشخیص زودهنگامِ علائم آن می‌توان روند پیشرفت بیماری را با اقدامات پزشکی به تأخیر انداخت. ازجمله این علائم عبارتند از:
سردرگمی زمانی: گویا مبتلایان به آلزایمر در درک و یادآوری زمان وقوع وقایع دچار مشکل می‌شوند. به‌عبارتی زمان از دست‌شان درمی‌رود و شاید گیج شوند که چه روزی از هفته یا چه فصلی از سال است.
فراموشی: فراموشی شایع‌ترین علامت آلزایمر است. فرد در مراحل اولیه بیماری اطلاعات مربوط به وقایع اخیر را از یاد می‌برد؛ مثل اسامی و تاریخ‌ها و درنتیجه ممکن است بارها درموردشان بپرسد.
مشکل در انجام امور روزمره: بیماری آلزایمر می‌تواند فرد مبتلا را در انجام امور روزمره به چالش بکشد. مثلا شاید فرد برای رفتن به مکان‌های آشنا، مدیریت هزینه‌ها یا مثلا یادآوری قوانین مشکل پیدا کند.
تغییرات رفتاری: مبتلایان به آلزایمر معمولا تغییرات رفتاری و شخصیتی ناگهانی از خودشان نشان می‌دهند. ممکن است مشکوک، افسرده، بیمناک یا مضطرب شوند. این تغییرات موجب می‌شود فرد به‌راحتی از کوره دربرود و در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار بگیرد.
مشکلات بینایی: فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است در درک فاصله و تشخیص رنگ‌ها یا کنتراست مشکل پیدا کند.
مشکل در شرکت یا ادامه گفت‌وگو: مبتلایان به آلزایمر گاهی در گفت‌وگو ناگهان گیج می‌شوند و نمی‌دانند چطور رشته کلام را ادامه دهند. ممکن است پیداکردن واژگان مناسب هم برایشان سخت باشد.

صدف دژآلود

مترجم

منبع: medicaldaily.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها