اولین و آخرین کسانی که سرنوشت جبهه و عقبه جبهه را می‌توانند رقم زنند، نقش‌آفرینان خط مقدمند. خط مقدمی که گاه ممکن است در جبهه جنگ باشد. گاهی وسط زلزله و گاهی جلوی سیل و... اصلا روزگار همیشه صحنه نبرد بوده است. گاه در نبرد با طبیعت و حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله و توفان و... و گاهی با نیروی بشر بر سر آرمان یا منافع می‌جنگد. روی همین حساب هم تصور دورانی بدون مبارزه تقریبا محال به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۱۲۰۰۲۰۰

امسال هم در اولین روزهای سال جدید، سیل با تمام قدرتش به جنگ آمد و غافلگیرمان کرد. شاید سستی و تعلل در خط مقدم مدیریت بحران زمینه‌ساز قدرتمندتر شدن و تخریبگری بیشتر و وجود تلفات بالاتر در این نبرد شد. اما زمان زیادی طول نکشید تا خط مقدم این نبرد منسجم شد و توانست از بروز فجایع بیشتر جلوگیری کند.
جنگ‌هایی که عامل انسانی هم دارد در طول زمان نمونه‌های زیادی داشته است که شاید ملموس‌ترینش برای ما، هشت سال دفاع مقدس ملت بود. دفاع در برابر تجاوزی که در ظاهر، هجوم یک کشور و در اصل یک جهان بود... جنگی که هنوز هم ادامه دارد و امروز ما را درگیر یک نبرد نابرابر اقتصادی کرده است. جنگی که هدفش خسته و ناامید کردن این ملت در مسیر استقلال است.
بدون شک این جنگ هم خط مقدمی دارد و اگر این خط مقدم درست و بهنگام در برابر هجمه‌ها برنامه دفاع داشته باشد و در بعضی موارد هم ابتکار عمل را در دست بگیرد می‌تواند چون دفاع مقدس هشت ساله، سربلند و پیروز به کارنامه‌اش افتخار کند. حالا، همه اینها مقدمه‌ای بود برای معرفی یک کتاب. کتابی که بهترین نمونه از یک خط مقدم را ارائه می‌دهد. «خط مقدم» روایتی داستانی و مستند از تشکیل یگان موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با محوریت زندگی شهید حسن طهرانی‌مقدم است.
یکی از مهم ترین فایده‌های مطالعه این کتاب به‌دست آوردن یک الگو برای نقش‌آفرینی‌های مهم و اثرگذار در خطوط مقدم است. بر اساس اسناد و مدارک و با روایت داستانی خوب خانم فائزه غفار حدادی، به 37 سال قبل می‌رویم و می‌بینیم چطور وقتی شهید طهرانی‌مقدم حکم فرماندهی توپخانه سپاه را دریافت می‌کند، از هیچ کامل یک توپخانه کار راه بینداز برای جنگ می‌سازد.

با انگیزه دفاع از جان مردم بی‌گناه شهرها که در برابر بمباران‌های هوایی ناجوانمردانه دشمن، بی‌دفاع بودند، چطور وقتی صحبت از ارسال اولین محموله موشکی به ایران می‌شود، مصرانه و سرسختانه تیمش را برای آموزش با هدف خودکفایی دراین زمینه به سوریه می‌فرستد و سه چهار ماه با تمام سختی‌ها مبارزه می‌کنند و هر طور شده آموزش می‌بینند. شاید آن روز برای خیلی‌ها تصور این‌که ایران در زمینه موشک خودکفا شود محال بود اما اراده طهرانی‌مقدم و یارانش در خط مقدم صنعت موشکی توانست در کمترین زمان این آرزو را برای ملت ایران محقق کند.
داستان پرتاب هشت موشک محموله اول ارسالی از لیبی و خون دل خوردن‌ها از دست تیم مستشاری لیبی که اجازه سر درآوردن ایرانی‌ها از موشک را نمی‌دادند مخصوصا سلیمان که سر دسته تیم لیبیایی‌ها بود و سماجت طهرانی‌مقدم و تیمش در سردرآوردن و به دست به گرفتن کار به مرور زمان داستان عبرت‌آموزی است.
طهرانی‌مقدم، به درستی بدون این‌که توقعی از او باشد هدفش را بر خودکفایی و عدم‌وابستگی متمرکز می‌کند و پس از مرارت‌های فراوان می‌تواند به این هدف دست یابد. ماجرایش را در موشکی که لیبیایی‌ها برای این‌که ایران نتواند بدون اراده آنها شلیک کند و 25 قطعه از آن را برداشته و برده بودند ولی طهرانی‌مقدم توانست با صرف مدت زمان کمتر از سه هفته مشکلات را حل کند و بدون دخالت مستشاران لیبیایی موشک را شلیک کند می‌توانید بخوانید.
آری اگر آن روز طهرانی مقدم، خط مقدم صنعت موشکی را فرماندهی کرد و نتیجه گرفت امروز در حوزه‌های دیگر هم می‌توان با ایفای نقش درست و موثر و تصمیم‌گیری به هنگام سرنوشت‌ساز شد. کدام حوزه را حساس‌تر و خطرناک‌تر از موشک سراغ دارید؟ آیا مدیریت بحران بلایای طبیعی سخت‌تر از موشک هواکردن است؟ آیا نبرد در میدان جنگ اقتصادی از تولید موشک از صفر تا صد حساس‌تر است؟
بعید است که حساس‌تر باشد؛ اما اگر توفیقی حاصل نمی‌شود به این دلیل است که ما به اهمیت نقش خودمان پی نبرده‌ایم. اگر روحیه طهرانی مقدم را داشتیم خط مقدم بحران سیل را رها نمی‌کردیم و به خارج از کشور نمی‌رفتیم. می‌ایستادیم و از خیس شدن پاچه‌ها نمی‌ترسیدیم. دل به آب می‌زدیم و برای حفظ جان و مال مردم خدمت می‌کردیم. اگر چنین بود شاید اگر زورمان به بحران هم نمی‌رسید حداقل دل مردم خوش می‌شد که مسؤولان خط مقدم را نگه داشته‌اند.
در حوزه نبرد اقتصادی اگر نگاه خودکفایی و استقلال‌طلبانه طهرانی‌مقدم و تیمش در مسؤولان باشد، دیگر دلالی و واردات بی‌رویه عادی نشده و تولید می‌شود حرف اول و آخر، اما وقتی دلمان خوش باشد که هر جنسی را از جایی تهیه می‌کنیم و اگر هم تحریم شدیم با قیمت بالاتر بالاخره می‌گیریم می‌شود همین وضعی که گرفتارش شده‌ایم.
رهبر معظم انقلاب، امسال را سال رونق تولید نامیده و تکلیف خط مقدم را روشن کرده‌اند. حال نوبت مسؤولان و آحاد جامعه است و همه مسؤول هستیم و وظیفه داریم. پس خود را در خط مقدم ببینیم و با نگاهی به مجاهدت‌های تمامی رزمندگان و فرماندهان جنــــــــــــگ هشت ساله به‌ویژه شهید طهرانی‌مقدم و یارانش، باور کنیم که می‌شود و می‌توانیم...

هادی ناصری

فعال فرهنگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها