آخرین وضعیت شهرهای در معرض خطر سیل جنوب کشور

خوزستان پشت خاکریز

این روزها در خوزستان فقط جای پخش مارش های نظامی از بلندگوها خالی است؛ اما حال‌و‌هوا کمابیش همان است که در دوران دفاع مقدس در این خاک تنیده در لابه لای رودهای خروشان حاکم بود. دشمن حمله ور شده و با تمام توان قصد جان پاره تن ایران را کرده بود؛ این بار اما سیلابی خانمان‌برانداز بلای جان خوزستان شده است.
کد خبر: ۱۱۹۹۹۷۲

سیلاب پس از آن‌که آق‌قلا و گمیشان در گلستان و معمولان و پلدختر و صدها روستاها در این مناطق را به تصرف درآورد، حالا راهی دشت خوزستان در پایین دست شده و می خواهد این خطه را فتح کند. بهترین معابر را هم برای فتح الفتوح خود انتخاب کرده؛ بسترهای دز و کرخه و کارونِ همیشه جاری را، تا سرریز و لبریزشان کند به سمت ده‌ها شهر و صدها روستای پاگرفته در همسایگی این رودها؛ مثل شهرهای بستان و سوسنگرد و حمیدیه و رفیع و کوت سید نعیم و ابوحمیظه که چند روزی است حکم تخلیه کامل آنها و روستاها و مناطق اطرافشان صادر شده، مثل شهر شیبان در شهرستان باوی که در این فهرست نبود و از روز گذشته زیر آب رفته، حتی مثل خود اهواز که از روز گذشته پای سیلاب و آب های جاری به آن باز شده و مثل ده‌ها و بلکه صدها روستا در شهرستان های شوش و شوشتر و هویزه و دزفول و باوی و شادگان و بهبهان و کارون و دشت آزادگان که مُهر تخلیه چند روزی است روی نامشان خورده و حال خدا می داند کدام یک تخلیه کامل شده و درکدام یک هنوز دل های نگران در سینه می تپد و چشم ها گاهی خیره به سرپناه های خشتی و گلی است و گاه به بالادستِ ده، که امواج خروشان سیل از آن سمت سوءقصد شبیخون به آبادی را خواهد کرد.
اما همه آنچه گفتیم، تصویر کاملی از خوزستانِ سیلاب‌زده این روزها نیست. حمله و شبیخون سیلاب و جاری شدن روان آب‌ها در شهرها و روستاها و تخلیه این مناطق، تنها یک روی سکه رخدادهای سیلابی جلگه سرسبز خوزستان است. روی دیگرش همان است که پیش از آن گفتیم و بیشتر پهلو به حال و هوای دوران جنگ تحمیلی می زند؛ حال و هوای همبستگی، همدلی و مقاومت جانانه پشت سنگر سیل‌بندها.
طبق آمار استانداری خوزستان، 210 روستا به طور کلی و جزئی تخلیه شده اند، تخلیه جزئی یعنی این که روستاییانی که حاضر به ترک خانه و زندگی و مزرعه خود نشده‌اند، پیه مقاومت درمقابل سیلاب را به تن خود مالیده اند، آن‌هم با ایجاد خاکریز و پرکردن مداوم گونی های خاک و شن و ماسه و احداث سنگر و دیوار حایل درمقابل سیل. کلیپ های منتشر شده از ایثار جوانان در روستای عمیره کوت عبدا... که پس از شکسته شدن سیل بندشان، سیل‌بند انسانی تشکیل دادند و جانانه سینه سپر کردند در مقابل سیلاب حیرت انگیز است؛ صحنه هایی که می توان نظیرش را این روزها در بسیاری از روستاها و مناطق سیلاب گرفته خوزستان مشاهده کرد.
حمایت و همدلی و خدمت رسانی و مراقبت از یکدیگر در خوزستان ختم به ایجاد سیل‌بند و مراقبت از آنها نمی شود، موکب های اربعینی بسیاری نیز برپا شده و زیر پرچم حسین (ع)، در میان مردم سیل زده و اسکان داده شده در اردوگاه ها و کمپ ها و مدارس و مساجد، خوراکی گرم توزیع می کنند؛ موکب‌هایی که بسیاری از آنها توسط خود مردم و خیرین خوزستانی اداره و تامین می شود. نکته جالب این‌که همبستگی و همکاری مردم و نیروهای دولتی و عمومی این روزها در خوزستان به حدی است که کمتر نیازی به حضور نیروهای جهادی از سایر استان ها در این استان احساس می شود و جهادگران بسیجی و سپاهی فعالیت خود را بیشتر روی کار در استان های گلستان و لرستان متمرکز کرده اند.
در این میان اخبار و شایعات نگران کننده هم کم نیست؛ شایعاتی مثل فروریختن سدهایی چون کرخه و زیرآب رفتن کل خوزستان که نه تنها کارشناسان اقلیم‌شناس و مسؤولان آب خوزستان با جدیت این شایعه را تکذیب و احتمال آن را صفر دانسته اند، بلکه از کاهش ورودی آب به کرخه و مدیریت خروجی آن و همچنین تحت کنترل بودن وضعیت شهر اهواز خبر داده‌اند. البته همین شرایط روز گذشته وزیر نیرو را هم برای بررسی شرایط مدیریت ورودی و خروجی سدها و اطمینان خاطر دادن به مردم به خوزستان کشاند. با این همه مسؤولان خوزستانی با جدیت بر تصمیم و هشدار خود روی تخلیه شهرها و روستاهای ذکر شده، پافشاری می کنند و خبر می رسد که حتی بیمارستان های شهرها با وضعیت بحرانی مثل سوسنگرد درحال تخلیه هستند.
گزارش تکمیلی را در صفحه 16 بخوانید.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها