طرح امداد فرهنگی «پیک امید» توانسته در میانه بحران سیل کمی حال و هوای کودکان را تغییر بدهد

یک نیسان پر ا ز قصه!

واکنش لحظه‌ای به رویدادها اقتضای سن و سال کودکان است؛ البته همین نوع نگاه است که نحوه مواجهه آنها با وقایعی همچون سیل را با سادگی خاصی همراه می‌کند که امیدواری و انگیزه زندگی در شرایط بحرانی را به بزرگ‌تر‌ها منتقل می‌کند. اما این نوع نگاه در ادامه جایش را به نوعی اضطراب و ترس می‌دهد که روند معمولی زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اغراق نیست اگر بگوییم توجه به کودکان در میانه این بحران‌ها شاید مهم‌تر از کمک‌رسانی برای مردم مصیبت زده باشد. هنوز هم می‌توان تاثیرات فراوان روانی کودکان به جا مانده از زلزله بم را دید. همین نکته است که توجه به وضعیت روانی کودکان سیل‌زده را مهم می‌کند.
کد خبر: ۱۱۹۹۷۸۶

از همان روزهای ابتدایی وقوع سیل در شمال ایران هم بودند افرادی که این وظیفه را به‌عهده گرفتند و با راه‌اندازی کارناوال‌های شادی سعی در شکستن فضای اندوهبار به جا مانده از سیل داشتند. این اتفاق در خروش سیل در استان‌های غرب و جنوبی ایران هم قابل مشاهده است. اما سعید بیابانکی - شاعر-در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام تصویری از یک خودرو تزئین شده را منتشر کرد که در کمپ‌های اسکان اضطراری استان خوزستان سعی دارد کودکان سیل‌زده آن منطقه را سرگرم کند. تصویری که بهانه‌ای شد برای همین گزارش جمع‌وجور از برخی فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان خوزستان در رابطه با کودکان سیل‌زده آن منطقه.
تلاش برای تغییر حال و هوای کودکان
آن‌طور که وحید کیانی، ریاست کانون پرورش فکری کودکان خوزستان به جام‌جم می‌گوید تا همین امروز هفت سفر گروهی از سوی این کانون به کمپ‌های اسکان اضطراری انجام گرفته و قرار است این سفرها همچنان ادامه داشته باشد.
سفرهایی که در قالب طرحی با عنوان امداد فرهنگی «پیک امید» شکل گرفته و براساس آن افرادی به محل اسکان‌ها می‌روند و با قصه خوانی و نمایش تئاتر و موسیقی سعی در تغییر حال و هوای وضعیت کودکان دارند. البته در توضیحات وحید کیانی می‌شود جزئیات بیشتری از این طرح به‌دست آورد، اما نکته‌های او در میانه این بحران‌ها شاید جالب توجه‌تر از طرح پیک امید باشد.
او می‌گوید حدود 40 کمپ اسکان اضطراری در سطح استان خوزستان برپا شده است که به‌طور میانگین در هر کدام آنها حدود صد کودک و نوجوان حضور دارند. تاکید رئیس کانون پرورش فکری خوزستان هم توجه به وضعیت روانی و فرهنگی این کودکان است، کودکانی که او از آنها با عنوان «کودکان ترس خورده» یاد می‌کند.
کیانی به جام‌جم می‌گوید: با اجرای گروه سیار ما در این کمپ‌ها به وضوح می‌توان دید کمی از غبار اندوه و غم از چهره آنها کم شده است. هر چند در کنار این کودکان باید به مادران آنها هم توجه داشت. چرا که در این شرایط بی‌خانمانی و بلاتکلیفی آنها هستند که مدام با کودکانشان سر و کار دارند و ما سعی کردیم با توزیع بازی‌های ساده اما تعاملی آنها را هم درگیر کنیم. به این مفهوم که آنها را بتوانیم مجاب کنیم همبازی کودکانشان شوند تا با رفتن ما از این کمپ‌ها کودکان خلآ شادی و بازی را حس نکنند.
ثبت امید در قاب عکس
راه‌اندازی طرح امداد فرهنگی «پیک امید» کانون پرورش فکری کودکان خوزستان تنها فعالیتی نبود که برای کودکان سیل‌زده شکل گرفت.
در این میان تصاویری هم منتشر شد که نشان می‌داد در برخی دیگر از مناطق سیل‌زده هم هستند افرادی که در کنار رسیدگی به مشکلات مردم مصیبت‌زده گوشه چشمی هم به وضعیت کودکان این مناطق دارند.
یکی از این تصاویر حجت‌الاسلام سیدابوالفضل حسینی، امام جمعه شهرستان بندرگز را نشان می‌دهد که لباس امدادگران هلال‌احمر را تن کرده و ضمن سرکشی از خانواده‌های سیل‌زده آق قلا با کودکان آنها همبازی شده است.
خنده میان گل‌ و لای
از کنار این تصاویر و طرح‌ها هم که بگذریم نکته امیدوارکننده دیگر حضور هنرمندان و افرادی است که به صورت داوطلب راهی این مناطق شدند و هدفشان تنها شادمانی کودکان مصیبت زده است.
همین حالا هم با یک جست‌وجوی ساده می‌توان ویدئوهای بسیاری از این افراد را دید که در حال قصه‌گویی یا خواندن سرود و شادمانی برای کودکان هستند. تماشای شادمانی کودکان این مناطق در مواجه با یک نیسان آبی رنگ شده که قصه می‌گوید، تنها تاثیر مثبت روانی برای آن کودکان ندارد بلکه هر بیننده‌ای را در میانه این همه اخبار ناگوار امیدوار می‌کند،‌ امیدوار به زندگی بعد از این مصیبت، به این‌که خروش سیل بالاخره آرام می‌گیرد و رسوب گل و لای از زندگی جمع می‌شود و قرار است بعدها در گوشه‌ای از این همه اخبار و مصیبت، لحظه‌ای هم شکل گرفته باشد که خنده بر لبان ما بیاورد،خنده‌ای کم و گنگ اما پایا و ماندگار.

مشکلاتی که همواره هست

درراه شادی آفرینی برای کودکان مشکلاتی هم دارد. از مشکلات لجستیکی مثل کمبود وسایل حمل و نقل گرفته تا مشکلاتی که به قول رئیس کانون پرورش فکری کودکان خوزستان همواره همراه با فعالیت‌های فرهنگی بوده است.
هر چند انصاف نیست از همکاری نهاد کتابخانه‌های کشور و ستاد بحران استان و برخی دیگر از نهادهای مرتبط چشم‌پوشی کنیم. اما آن‌طور که وحید کیانی به جام‌جم می‌گوید حالا در صدد راه‌اندازی خودروی تئاتر سیار در منطقه هستند تا هم بتوانند جو شادمانی در این مناطق را بیشتر گسترش بدهند و هم راه به پایگاه‌های بیشتری پیدا کنند.

میثم اسماعیلی
فرهنگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها