راهنمای نظافت و شست‌وشوی خودرو برای اوقاتی که می‌خواهید خود به ظاهر خودرو رسیدگی کنید

شگردهای اصولی کـارواش

خودرو نوعی کالای سرمایه‌ای است که سالانه پول زیادی برای حفظ و نگهداری آن هزینه می‌شود. این هزینه‌ها معمولا صرف تعمیرات و نگهداری خودرو می‌شود؛ مانند هزینه‌های تعویض روغن، استهلاک لاستیک‌ها، روغن و لنت ترمز. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید کار ساده‌ای مانند شستن خودرو نیز به اندازه موارد دیگر برای حفظ این سرمایه بزرگ ارزشمند است؟ هر چند وقت یکبار باید خودرو را شست؟ آیا شست‌وشوی خودرو هم باید مثل تعویض روغن، قاعده و زمان‌بندی مشخصی داشته باشد؟! در بسیاری از مواقع مشخص است زمان آن رسیده به کارواش سری بزنیم. مثلا وقتی از سفری چند روزه در جاده‌های خاکی بازمی‌گردیم یا هنگامی که خودرو را زیر یک درخت بزرگ و شاخ و برگ‌دار پارک می‌کنیم و پرنده‌ها روی آن را کثیف می‌کنند، چاره‌ای نداریم جز این‌که به فکر شست‌وشوی خودرو باشیم. اما اگر خودرو واقعا کثیف و گل‌آلود نباشد نیازی به شستن آن نیست؟ چه بخواهید خودروی خود را برای چند سال استفاده، تمیز و مرتب نگه‌دارید و چه بخواهید آن را طوری نگه دارید که وقتی می‌خواهید بفروشید قیمتش خیلی افت نکند، باید بدانید شستن بموقع خودرو از مهم‌ترین کارها برای حفظ رنگ و بدنه آن است.
کد خبر: ۱۱۹۸۳۵۶

خودرو را برق بیندازید

واکس بدنه ابزاری است که اخیرا بسیار موردتوجه قرار گرفته و کارایی بسیار بالایی برای حفاظت از بدنه خودرو دارد. برخلاف باور عمومی که واکس بدنه ماشین را هزینه‌ای اضافی و فقط مختص خودروهای خیلی لوکس می‌داند، بیشتر خودروها باید حداقل سالی دوبار واکس زده شوند. کارایی واکس بدنه فراتر از براق کردن و زیبا کردن سطح خودروست. خودرویی که بدنه آن واکس خورده باشد در برابر تمامی مواد خورنده که به آنها اشاره شد، مقاوم‌تر خواهد بود. حتی اگر خودرو در معرض هیچ یک از این عوامل هم قرار نگیرد، واکس مانند یک لایه محافظ رنگ را از گرد و غبار و کثیفی در امان نگه می‌دارد.
بنابراین برای این‌که خودروی شما همیشه پاکیزه باشد و به اصطلاح بوی تمیزی بدهد، نیازی نیست آن را به‌طور مداوم بشویید. یک شست‌وشوی ساده هر دو هفته یکبار، همراه با واکس زدن بدنه در بازه‌های زمانی شش ماهه و نیز نظافت داخلی خودرو در مواقع لزوم، باعث می‌شود خودرویتان همیشه درخشان و درجه یک باشد.

شست‌وشو با باران!
اکثر مردم شست‌وشوی خودرو را یک امر مهم و ضروری در نظر نمی‌گیرند، درحالی‌که ظاهر خودرو اولین چیزی است که به چشم می‌آید و قطعا خودروی تمیز به مراتب زیباتر است. اهمیت ندادن به سطوح رنگ شده بدنه خودرو در سال‌های متمادی، باعث صدمه دیدن آن و کاهش شدید قیمت خودرو می‌شود. حتی در ابعاد تخصصی‌تر گفته می‌شود تمیزکردن خودرو، اندکی باعث بهبود حالت آیرودینامیک (Aerodynamic) آن نیز می‌گردد.
امروزه کارشناسان خودرو، درحال کاوش برای رسیدن به راه‌های منطقی‌تر و روش‌های پایدارتری برای آراسته نگه داشتن ظاهر خودرو هستند. یافته‌های متخصصان حاکی از آن است که شست‌وشوی خودرو با آب باران می‌تواند حتی از یک کارواش کامل هم بهتر و به صرفه‌تر باشد.

کافی است زمان بارش باران با کمک چند دستمال پارچه‌ای و مقدار کمی مواد شوینده، آلودگی‌ها را از سطح خودرو پاک کنید. پس از آن باران وظیفه آبکشی را انجام می‌دهد. البته نباید دو نکته را فراموش کنیم. اول این که مواد شوینده‌ای که استفاده می‌کنید به همراه آب باران وارد جوی خیابان‌ها خواهد شد که می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری را به موجودات زنده و بخصوص درختان وارد کند. از طرفی هوای کلانشهرهای ایران در بیشتر فصول سال سرشار از آلاینده‌هاست. به همین علت در زمان بارش، باران‌ حالت اسیدی دارد. شست‌وشوی خودرو با استفاده از آن باعث صدمه زدن به رنگ بدنه خودرو می‌‌شود و طبیعتا توصیه نمی‌شود.

چگونه خودروی خود را بدون صدمه به رنگ بدنه آن بشویید؟

بیشترین نگرانی هنگام شست‌وشوی خودرو درباره رنگ بدنه و لایه آستر محافظ آن است که اگر خودرو را بی‌ملاحظه و بی‌دقت بشویید، موجب آسیب‌رساندن به آن خواهید شد. با رعایت چند نکته هنگام شست‌وشو از صدمه جدی به بدنه خودرو پیشگیری خواهید کرد.
شست‌وشوی دستی خودرو بهترین گزینه است اما اگر از شست‌وشوی خودکار (Automatic wash) استفاده می‌کنید، بهتر است از انواع بدون دخالت دست بهره بگیرید.
در صورت ممکن از شوینده‌های مخصوص شست‌وشوی خودرو استفاده کنید. اگر نیاز به کمی زبری برای تمیزکاری داشتید، پارچه‌ها یا اسفنج‌های میکروفیبر (Microfiber Sponge) را با ملایمت به‌کار بگیرید تا در بدنه خودرو خراش ایجاد نشود.
هنگام خشک‌کردن نیز باید از پارچه‌های نرم میکروفیبر استفاده کنید و دقت داشته باشد هیچ قطره آبی روی بدنه خودرو از دید شما پنهان نماند. این کار را به آرامی انجام دهید تا از ایجاد خط‌وخش روی بدنه خودرو جلوگیری شود.
در انتها پس از شستن خودرو از واکس یا مواد محافظ رنگ بدنه استفاده شود.

چند وقت یکبار بشوییم؟!
بیشتر کارشناسان خودرو معتقدند بهتر است هر دو هفته یکبار بدنه خودرو شست‌وشو شود. اما بسته به این که در چه مکانی زندگی می‌کنید این قاعده می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال اگر در شهرهایی زندگی می‌کنید که میزان نمک به واسطه نزدیکی به دریا یا دریاچه‌های شور در آنجا زیاد است یا در فصل زمستان که برای پیشگیری از یخ‌زدگی معابر در سطح خیابان‌ها و جاده‌ها نمک می‌پاشند، باید این فواصل را کوتاه‌تر کنید، زیرا نمک بشدت اثر خورندگی روی رنگ و بدنه فلزی خودرو خواهد داشت. فضولات پرندگان نیز از مواردی است که باید بسرعت از روی ماشین پاک شود، زیرا حاوی ترکیبات اسیدی است و می‌تواند رنگ خودرو را از بین ببرد. صمغ درختان و حشرات مُرده که در زمان حرکت خودرو به آن می‌چسبند نیز می‌توانند آسیب‌رسان باشد. البته اگر از آن دسته افرادی هستید که از خودروی شخصی هر روز استفاده نمی‌کنید و آن را در پارکینگ سر پوشیده نگهداری می‌کنید، می‌توانید فاصله بین شست‌وشوها را بیشتر کنید. به‌طور کلی چند عامل در تعیین بازه‌های زمانی شست‌وشوی خودرو تاثیرگذار است:
موقعیت جغرافیایی: همان‌طور که اشاره شد، محل زندگی شما در میزان آلوده شدن خودرویتان موثر است. به‌طور مثال اگر محیط شما صنعتی، عمرانی، جنگلی یا منطقه‌ای مملو از گرده‌های گل، حشرات و پرندگان باشد، طبیعتا خودروی شما زودتر کثیف خواهد شد.
میزان استفاده از خودرو: هرچه بیشتر رانندگی کنید، خودروی شما بیشتر در معرض آلودگی، گردوغبار، خاک یا گرده گیاهان و سایر عوامل زیست‌محیطی مخرب قرار خواهد گرفت و نیاز بیشتری به شست‌وشوی مرتب خواهد داشت.
آب‌وهوا: وضع آب‌وهوای محل زندگی شما چگونه است؟ مطمئنا شرایط جوی گوناگون نظیر برف، باران، رطوبت زیاد، یخبندان، آفتاب سوزان، وزش باد شدید یا بارش باران‌های اسیدی بر نظافت خودروی شما تاثیرگذار است.
محل پارک خودرو: بسیاری از افراد وسیله‌نقلیه خود را در کوچه یا خیابان پارک می‌کنند. نگهداری خودرو در پارکینگ مسقف موجب می‌شود خودروی شما دیرتر کثیف شود و کمتر آسیب ببیند.
ظاهر خودرو: رانندگی با خودرویی تمیز و درخشان حس اعتماد به نفس و غرور را تقویت می‌کند. بنابراین اگر دوست دارید همیشه از رانندگی لذت ببرید باید زمان بیشتری را صرف مراقبت از ظاهر خودرو کنید و به نظافت و تمیزی آن اهمیت دهید.
یادتان باشد اگرچه فضای داخلی ماشین کمتر در معرض آلودگی‌ها، مواد خورنده و حشرات مرده و... قرار می‌گیرد اما باز هم نیاز به تمیز کردن دارد. با جارو برقی‌هایی که سر باریکی دارند تمام فضای لابه‌لای صندلی‌ها و کف خودرو را از خرده‌های مواد غذایی، برگ‌های خشک شده یا حتی گِلی که به همراه کفش وارد ماشین می‌شود تمیز کنید. اگر لکه‌ای روی صندلی‌ها ایجاد شده آن را با دستمالی آغشته به محلول آب ولرم و شوینده پاک کنید.
صندلی‌های چرمی نیز حداقل هر سه ماه یکبار به تمیز کردن و برق انداختن با واکس‌های مخصوص نیاز دارند تا عمر چرم کاهش پیدا نکند و روکش صندلی تَرَک نخورد. البته اگر زیاد از خودروی خود استفاده می‌کنید یا آن را مدت زمان زیادی در معرض نور خورشید قرار می‌دهید، باید این فاصله را به هر دوماه یکبار کاهش دهید.
کار دیگری که می‌تواند کمک زیادی به حفظ ظاهر خودرو کند، تمیز کردن تمام قسمت‌های داخل اتاق آن (مثل یک خانه‌تکانی اساسی) است. البته اگر بخواهید این کار را به کارواش بسپارید احتمالا هزینه بسیار زیادی بابت آن باید بپردازید، اما کافیست بعدازظهر آخر هفته خود را به این کار اختصاص دهید و بعد از آن با انجام دوره‌ای نظافت و نگهداری، می‌توانید آلودگی‌های جزئی
ایجاد شده را بسرعت تمیز کنید و همیشه خودرو را در بهترین شرایط نگهداری کنید.

نگرانی از شست‌وشوی زیاد
از دید بیشترمردم شست‌وشوی هفتگی یا حتی دو هفته یکبار می‌تواند به خودرو صدمه بزند. در بررسی میزان صحت این ادعا، باید به این نکته اشاره کرد که شست‌وشوی نادرست خودرو می‌تواند بسیار بیشتر آسیب‌رسان باشد تا شستن زیاد آن. اما از طرف دیگر پس از هربار شست‌وشوی خودرو علاوه بر هزینه‌هایی که برای کارواش یا خرید مواد شوینده می‌پردازید، احتمالا مجبور می‌شوید واکس بدنه خودرو را نیز تجدید کنید. بنابراین شست‌وشوی خودرو به‌صورت هفتگی یا در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر، غیرضروری و هزینه‌بر است. اما اگر به انجام این کار اصرار دارید، چیزی نمی‌تواند مانع شما شود.
درست است که حساسیت زیاد و وسواس‌گونه در تمیزکاری خودرو بیهوده است، ولی به کلی نادیده گرفتن آن نیز باعث صدمه دیدن رنگ بدنه و ایجاد خسارت‌های مالی می‌شود.

منابع: How Stuff Works, Hilton Head Honda, Big Splash Carwash

فراز سهیلی‌آزاد

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها