آدم‌های خاص به این راحتی‌ها از حافظه تاریخی یک ملت فراموش نمی‌شوند و درست به همین دلیل است که هر چیزی که به نوعی با آنان پیوند می‌خورد، مورد توجه است؛ حال روز تولد یا درگذشت باشد یا خانه و ماشین و حتی کلاس درس و محل سخنرانی.
کد خبر: ۱۱۹۸۳۴۵

دکتر علی شریعتی‌مزینانی یا به لفظ آشناتر دکتر شریعتی هم از همین نوع آدم‌های خاص است؛ مردی که فرارسیدن سالروز تولد وی یعنی دوم آذرماه بهانه‌ای شد تا سراغ برخی مکان‌هایی که در شهر مشهد به نوعی مرتبط با اوست، به‌عنوان محل رشد و نمو و تجلی وی برویم.
با اندکی تامل در مشهد و صرف‌نظر از میدان تقی‌آباد که در سال‌های بعد از انقلاب به نام دکتر علی شریعتی مزین شد و البته منزل پدری دکتر در خیابان دانش که اکنون وجود خارجی ندارد، سه مکان دیگر بشدت بوی وی را می‌دهد.
نخست خانه‌ای در یکی از فرعی‌های خیابان عارف منشعب از خیابان احمدآباد که در سال‌های حضور در مشهد منزل دکتر بود و وی به هنگام کوچ به تهران آن را فروخت تا بخشی از هزینه خانه موزه کنونی دکتر شریعتی در تهران تامین شود؛ خانه‌ای که البته در طول سالیان پس از انقلاب تغییرات عمده‌ای کرده به نحوی که فقط قدیمی‌های محل می‌دانند روزگاری محل سکونت دکتر و خانواده‌اش بوده است و اما دومین بنایی که رد پایی از دکتر را در خود دارد ساختمان کنونی جهاددانشگاهی و قدیم دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی در سه راه ابن‌سینای مشهد است. ساختمانی که هم محل تحصیل و هم تدریس دکتر شریعتی بوده و بسیاری از کتب وی از جمله اسلام‌شناسی حاصل مباحثی است که در همین کلاس‌ها مطرح شده.

سرانجام آخرین بنای مهمی که هنوز بوی دکتر علی شریعتی و البته پدرش استادمحمدتقی شریعتی را می‌دهد، ساختمان کانون نشر حقایق دینی در کوچه مخابرات محله چهارباغ حدفاصل چهارراه شهدا و خیابان آیت‌ا... طبسی است؛ بنایی که هرچند سال‌های سال پایگاه روشنفکری دینی مشهد بوده و علاوه بر دکتر و پدرش، نفس گرم بزرگانی چون رهبر انقلاب، شهید هاشمی‌نژاد، آیت‌ا... مطهری، طاهر احمدزاده و... در آن هنوز قابل استشمام است، اما اکنون از آن به‌عنوان انبار یک فروشگاه لوازم پلاستیکی استفاده می‌شود. با این توضیح که به‌دلیل ارادت صاحب فروشگاه به استاد و فرزند برومندش یعنی دکتر شریعتی کمترین تغییرات ممکن در ساختمان بنا داده شده است، به نحوی که اتاق استاد شریعتی در این مجموعه درست به‌سان زمان فعالیت کانون حفظ شده و میز کار استاد از جایش تکان نخورده است. درست همین امر یعنی حفظ قالب بنا به علاوه هویت خاص فرهنگی آن که نمودار بخش قابل توجهی از تاریخ انقلاب اسلامی ایران است باعث شده فعالان فرهنگی مشهد تلاش‌هایی را برای ثبت ملی این اثر در دستور کار قرار دهند. تلاش‌هایی که با موافقت ضمنی ابوالفضل مکرمی‌فر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی همراه بوده است.
مکرمی‌فر در 17 مرداد امسال و در روز خبرنگار به خبرنگاران مشهدی وعده ثبت ملی و حفظ و رسیدگی به این بنای تاریخی ‌- فرهنگی با ارزش را داد؛ وعده‌ای که هنوز محقق نشده، گرچه او حالا و در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید کرد که این موضوع را فراموش نکرده و کارشناسان میراث خراسان در حال بررسی شرایط دفتر کانون برای ثبت در فهرست آثار ملی به عنوان اثری مادی و معنوی هستند.

رضا سلیمان نوری

رئیس هیات‌مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها