دانشمندان برای دومین بار موفق به درمان ایدز از طریق سلول‌های بنیادی شدند

گامی مهم در درمان ایدز

سی‌سی‌آر5 (CCR5) نوعی گیرنده در سطح گلبول‌های سفید است که به‌عنوان نقطه آسیب‌پذیر در برابر ویروس اچ‌آی‌وی1 (HIV1) که گونه شایع‌تر این بیماری است، عمل می‌کند. وجود دو نسخه از جهش دلتا 32 (32 ) در ژن سی‌سی‌آر5 موجب ایجاد مقاومت در برابر عفونت اچ‌آی‌وی1 می‌شود.
کد خبر: ۱۱۹۸۰۸۷

چون جهش دلتا 32 اتفاق نادری است، به‌ارث‌بردن این جهش از سمت هر پدر و مادر پدیده اعجاب‌برانگیزی است. دانشمندان می‌گویند با انتقال سلول‌های بنیادی برگرفته از معدود دارندگان دو نسخه از این جهش به بدن مبتلایان به ایدز شاید بتوان با ویروس عامل ایدز مقابله کرد.
این فرضیه در سال 1386/ ۲۰۰۷ روی بیماری در برلین با موفقیت آزمایش شد. اما در آن زمان دانشمندان تصور می‌کردند شرایط خاص بیمار هم در این موفقیت دخیل بوده است. حالا این آزمایش پس از ۱۲ سال روی بیمار دیگری از لندن تکرار شده است. این بیمار لندنی در سال 1382/ ۲۰۰۳ مبتلا به ایدز تشخیص داده شد و از سال 1391/ ۲۰۱۲ تحت درمان با داروهای ضد رِترو ویروسی قرار گرفت. بیمار مذکور همان سال به لنفوم هاجکین مبتلا شد و به شیمی‌درمانی نیاز پیدا کرد. روی این بیمار برای جلوگیری از عود ویروس ایدز عمل پیوند سلول‌های بنیادی دارای جهش دلتا32 انجام گرفت. اما درمان با داروهای ضدرتروویروسی بلافاصله قطع نشد و شش ماه بعد صورت گرفت.وضعیت سلامت این فرد از آن زمان تاکنون پیوسته زیر نظر گرفته شده و نه‌تنها هنوز هیچ نشانه‌ای از برگشت ایدز نیست، بلکه ژن سی‌سی‌آر5 هم متوقف شده است. البته نمی‌توان ادعا کرد بدن این فرد به‌طور کامل از ویروس ایدز پاک شده است. دانشمندان احتمال می‌دهند شاید هنوز نسخه‌هایی از این ویروس در بدن این فرد نهفته باشد و تازمانی‌که این نسخه‌ها فعال نشوند قابل‌مقابله نخواهند بود. اما به‌هرحال سطح ویروس در خون بیمار تا حدی پایین آمده که قابل‌شناسایی نیست. به‌عبارتی هنوز برای قضاوت خیلی زود است. ضمن این‌که روش آزمایش‌شده به‌نظر نمی‌رسد روی همه بیماران قابل‌اجرا باشد.
دانشمندان بر این باورند شیمی‌درمانی هم در رهایی این بیمار از ایدز مؤثر بوده است. اگر فرد مبتلا به ایدز ، به سرطان مبتلا نباشد، همان درمان بلندمدت با داروهای ضدرتروویروسی به درمان کوتاه‌مدت با شیمی‌درمانی و دریافت سلول‌های بنیادی ترجیح داده می‌شود. این نکته را هم نباید فراموش کرد که اهداکنندگان ژن حاوی جهش مذکور زیاد نیستند. اما نتایج موفقیت‌آمیز این آزمایش می‌تواند آغازی برای کشف سایر روش‌های ژن‌درمانی در مبارزه با ایدز باشد.

صدف دژآلود

دانش

منبع: IFLScience

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها