خبرهای جدید درباره سفر عامل حادثه تروریستی نیوزیلند به ترکیه و بلغارستان

بازهم سکوت رسانه‌ها

ساعاتی پس از حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند، گروهی از عناصر افراطی با چکش و چماق به مسلمانان در لندن حمله کردند. معنای این اتفاق آن است که اسلام‌هراسی پدیده‌ای فراگیر و سراسری در جهان بوده و باید برای آن چاره‌ای جدی اندیشید. آخرین خبرهای رسیده از نیوزیلند حاکی است قاتل اصلی این ماجرا همچنان در کمال خونسردی و لبخند بر لب در دادگاه حاضر شده و تفهیم اتهام شده است‌. با این حال مقامات نیوزیلند تلاش می‌کنند ضمن ابراز همدردی با مسلمانان، عواقب فاجعه بار این حادثه شوم را مهار کنند.
کد خبر: ۱۱۹۷۸۷۷

یکی از شاهدان عینی حمله تروریستی نیوزیلند از کوتاهی نیروهای پلیس و اورژانس برای رسیدن به محل حمله انتقاد کرده و گفته است: نیروهای پلیس و اورژانس نیوزیلند تعلل کرده و خود را به موقع به محل حمله تروریستی مذکور نرساندند. سعید مجدالدین تاکید کرده است: اورژانس به قدری دیر رسید که دوست من که زخمی شده بود بر اثر خونریزی شدید درگذشت. در جریان حمله به دو مسجد در نیوزیلند دست‌کم ۴۹ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. حال دو نفر از زخمی‌ها وخیم گزارش شده است‌. یکی از آنها کودکی چهارساله است‌. گفته می‌شود عامل این حمله خونین، ده دقیقه قبل از شروع کار در ایمیلی برای نخست‌وزیر نیوزیلند از قصدش برای انجام این حمله صحبت کرده بود. به گزارش شبکه الجزیره، برنتون تارانت (۲۸ ساله) از جمله چهار نفری بود که به عنوان مظنون این حمله تروریستی بازداشت شدند. تارانت روز گذشته در حالی که زنجیر به دست و پا داشت، به دادگاه آورده شد. در این دادگاه که غیرعلنی برگزار شد، بعد از تفهیم اتهام، دستور داده شد تا جلسه محاکمه اصلی در دادگاه عالی کرایست چرچ به تاریخ 5 آوریل، در بازداشت نگه داشته شود. او همچنان خونسرد و لبخند بر لب هیچ درخواستی برای تجدید‌نظر یا آزادی مشروع خود نداشت‌. روز جمعه پلیس اعلام کرده بود دو نفر دیگر هم به همراه برنتون تارانت بازداشت شده‌اند که هویت آنها هنوز معلوم نشده است، هرچند پلیس می‌گوید هیچ‌کدام از آنها سابقه کیفری و قضایی نداشته‌اند. روز جمعه پلیس اعلام کرد در خودروی تعدادی از آنها مواد منفجره پیدا شده است که نشان می‌داد حمله روز جمعه به نمازگزاران مسجد نور یک حمله از پیش طراحی شده و با سازماندهی قبلی بوده است.
دلجویی از مسلمانان
از سوی دیگر جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند در پی حملات تروریستی به دو مسجد، روز گذشته به صورت محجبه، با نمایندگان جامعه مسلمانان کرایست‌چرچ دیدار کرد. وی در نخستین واکنش بلافاصله بعد از این اتفاق، حملات روز جمعه را «سیاه‌ترین روز تاریخ» کشورش عنوان کرد. آردرن در دیدار با نمایندگان جامعه مسلمانان شهر کرایست‌چرچ گفت: نیوزیلند در این غم متحد است. بنابراین من پیام عشق و حمایت نیوزیلندی‌ها را به همه شما منتقل می‌کنم. نخست‌وزیر نیوزیلند قبلا گفته بود فرد مهاجم مجوز حمل سلاح و نیز پنج اسلحه داشته است‌. وی به همین مناسبت به مردم کشورش قول داد در اسرع‌وقت قوانین مربوط به مالکیت اسلحه را اصلاح کند. آردرن در مورد اهداف مهاجم نیز گفت: اگر پلیس این فرد جانی را بازداشت نمی‌کرد، قصد داشت به حملاتش ادامه دهد. نخست‌وزیر همچنین تاکید کرد، پلیس همچنان در حالت آماده‌باش قرار دارد و از ساکنان خواسته شده در منازلشان بمانند. گفته می‌شود بین قربانیان این حادثه تروریستی شهروندانی از پاکستان،‌ عربستان،‌ ترکیه، اندونزی و مالزی بوده‌اند.
قاتل جهانگرد
تحقیقات ترکیه و بلغارستان درباره عامل حمله نیوزیلند نشان می‌دهد برنتون تارانت، قاتل مسلمانان نیوزیلند بارها به ترکیه سفر کرده است. یک مسؤول برجسته ترکیه در این‌باره گفت: این استرالیایی تندرو بارها به ترکیه سفر و مدتی طولانی در کشور ما اقامت داشته است. او افزود: این مظنون توانسته بود از ترکیه به کشورهای اروپایی،‌ آسیایی و آفریقایی برود‌؛ به‌همین دلیل ترکیه یک هیات را به استرالیا اعزام کرد تا در جریان تحقیقات مربوط به برنتون تارانت قرار گیرد‌. مقامات بلغارستان نیز از سفر سال گذشته میلادی تارانت به بلغارستان و برخی کشورهای حوزه بالکان پرده برداشتند و تاکید کردند در این خصوص تحقیق خواهند کرد‌. بویکو بوریسوف، نخست‌وزیر بلغارستان بعد از نشست با فرماندهان امنیتی این کشور به دادستانی کل این کشور گفت، تارانت در نوامبر ۲۰۱۸ به بلغارستان سفر و حدود یک هفته در برخی از شهرهای تاریخی این کشور گشتزنی کرده بود. به گفته وی، عامل کشتار نیوزیلند از دبی وارد صوفیه شده و با اجاره کردن یک خودرو به بازدید از اماکن تاریخی مختلف بلغارستان پرداخته بود. دادستان بلغارستان نیز گفت، تارانت به کشورهای دیگر حوزه بالکان نظیر صربستان و مونته‌نگرو نیز سفرکرد.
تشییع قربانیان
روز گذشته با شرکت هزاران نفر از مسلمانان ساکن نیوزیلند، مراسم تشییع و دفن قربانیان کشتار مرگبار روز جمعه برگزار شد. پلیس به‌طور گسترده در اطراف بیمارستانی که خانواده‌های قربانیان تجمع کرده بودند، حضور داشت. حوادث تروریستی جمعه‌سیاه نیوزیلند؛ با محکومیت جهانی مواجه شد و خشم مسلمانان جهان را برانگیخت. نیوزیلند کشوری مهاجر‌پذیر است و در حال حاضر چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد یک درصد آن یعنی حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر را مسلمانان با اکثریت اهل سنت تشکیل می‌دهند. از این میان حدود ده هزار نفر آنها شیعیان هستند. برخی منابع این رقم را ۱۵ هزار نفر ذکر کرده‌اند.
نکته قابل تامل در شیوه پوشش خبری حادثه دلخراش نیوزیلند نحوه اطلاع‌رسانی بعضی از شبکه‌های مهم خبری از جمله بی.بی.سی بود. این شبکه‌ها که هرگونه اتفاق ساده‌ای را در کشورهای اروپایی و آمریکایی به‌خصوص اگر از سوی یک فرد مسلمان به وجود آمده باشد، به صورت یک حمله تروریستی وحشتناک به تصویر می‌کشند، فاجعه تروریستی نیوزیلند را در حد یک حمله یا یک حمله مسلحانه توصیف کردند‌. این مساله یک‌بار دیگر سیاست‌های دوگانه، نژادپرستانه و ضد‌اسلام گردانندگان این رسانه‌ها را به اثبات رساند.

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها