سازمان امداد و نجات هلال احمر در طرح نوروزی خود چه برنامه‌هایی دارد؟

نوروز با هلال سفید و قرمز

به رسم هر ساله برای تعطیلات نوروزی، سازمان‌ها و نهادهای امدادرسانی به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کنند. یکی از گروه‌هایی که هر سال با نشان هلال سفید و قرمزش در جاده‌ها دیده می‌شود، جمعیت هلال احمر است. امسال سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با همکاری سازمان جوانان هلال احمر در کنار مردم و در جاده‌ها فعالیت می‌کند.
کد خبر: ۱۱۹۶۷۹۰

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در نشست هلال احمر با اشاره به شروع طرح امداد و نجات نوروزی از ۲۵‌اسفند ۹۷ تا ۱۷ فروردین ۹۸ در سراسر کشور، از حضور 10 دقیقه و 30 ثانیه‌ای گروه امداد و نجات در صحنه حادثه خبر داده و گفت:‌ سعی ما بر این است این زمان را کاهش دهیم. هدف ما رسیدن به هشت‌دقیقه است. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره بر منابع به‌کارگیری شده در طرح نوروزی با وجود 1421 پایگاه و پست امدادی افزود: بر این اساس 5442 نیروی امدادی نجاتگر و ایثارگر در ۵۵۹ پایگاه ثابت، ۸۳۸ شعبه و پست موقت و ۲۴ پست امداد هوایی در نوروز ۹۸ به هموطنان خدمات لازم را ارائه خواهند دا‌د. وی ادامه داد: ۳۱‌تیم واکنش سریع استان‌ها (۴۶۵‌نفر اعضای تیم) در مراکز استان‌ها و ۳۱ تیم توانای خواهران (تیم ۵ نفره) و به عبارتی روزانه ۱۵۵ نفر در خدمت‌رسانی آماده خواهند بود. سلیمی با اشاره به 3478‌دستگاه خودرو و 1282 خودروی امدادی عنوان کرد: 1026 دستگاه آمبولانس، ۴۳۸ خودروی نجات، ۵۰‌خودروی ویژه عملیاتی، ۱۱ خودروی ارتباطات، ۴۷۵‌موتورسیکلت امدادی، ۱۲۲ موتور آمبولانس و ۲۴ بالگرد امدادی نیز به کار گرفته خواهد شد.
از استان‌ها کمک می‌گیریم
درست است که نوروز نزدیک است و سازمان امداد و نجات هم خود را برای خدمات‌رسانی آماده می‌کند، اما در پس ذهن بسیاری از پایتخت‌نشین‌ها تجربه زلزله تهران که سال گذشته دل بسیاری را لرزاند، هنوز وجود دارد. ترس پایتخت‌نشین‌ها از وجود زلزله را نمی‌توان نادیده گرفت. این سوال ممکن است برای هر شهروندی به وجود بیاید که سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تا چه اندازه آمادگی دارد که در صورت بروز زلزله در تهران بتواند به پایتخت امدادرسانی کند؟
سلیمی در پاسخ به این سوال با اشاره به این که مسؤولیت تهران با شهرداری تهران است، به ما گفت: 22 استان کشور را مسؤول خدمات‌رسانی به 22 منطقه تهران کردیم. سلیمی عنوان کرد: که درباره احتمال بروز زلزله در پایتخت، هفت سناریو وجود دارد، هفت سناریویی که خود دستورالعمل‌های خاص خود را دارد. رئیس سازمان امداد و نجات معتقد است که آمادگی این سازمان در مواجهه با حوادث غیرمترقبه مانند زلزله، از نظر کمی قابل‌قبول است. او البته توضیح داد که اگر حادثه‌ای در پایتخت روی دهد، گستردگی حادثه تمام شهر را دربر نخواهد گرفت.
سناریوهای پیش‌بینی سازمان هم بر همین اساس برنامه‌ریزی شده است تا با همیاری استان‌ها امدادرسانی انجام شد. او مثال زد: روز گذشته نماینده امداد و نجات استان فارس برای بازدید منطقه 16 به تهران آمده بود. سلیمی معتقد است که در زمینه آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی در مقابله با وقوع زلزله آگاهی لازم را انجام دادیم و اتفاقاً خوب عمل کردیم. اینها همه در حالی است که در بسیاری از مناطق زلزله‌زده، بیشترین تلفات جانی مختص شهروندانی است که در حین وقوع زلزله به فکر نجات خود هستند و بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی، اقدام به فرار می‌کنند.

لیلا شوقی
جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها