گزارش تحلیلی

سکوت شیمیایی غرب

گروه تروریستی تکفیری تحریر الشام (جبهه النصره سابق) شنبه‌شب با استفاده از خمپاره‌های 120 میلی‌متری حاوی مواد شیمیایی از جمله کلر، دو منطقه مسکونی در شهر حلب را مورد حمله قرار دادند. در جریان این حمله 107 نفر از شهروندان سوری از جمله هشت کودک به خاطر استنشاق مواد شیمیایی، مصدوم و در دو بیمارستان حلب تحت مداوا قرار گرفتند. عجیب این‌که کشورهای غربی که تاکنون برای هرگونه عملیات شیمیایی در سوریه گریبان چاک می‌دادند و بلافاصله خواستار حملات تلافی جویانه به سوریه بودند این بار سکوت کرده و مهر خاموشی بر لب زده‌اند‌. چرا ؟
کد خبر: ۱۱۹۶۶۵۳

به گزارش سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، به دنبال حمله شیمیایی در شهر حلب، متخصصان واحد پدافند شیمیایی، رادیواکتیو و بیولوژیک روسیه در این شهر از مناطق مسکونی حلب که توسط تروریست‌ها گلوله‌باران شیمیایی شد، بازدید کردند.
این متخصصان پس از بازدید از مراکز درمانی حلب که در آن مصدومان حمله شیمیایی بستری شده‌اند، اعلام کردند براساس اطلاعات اولیه، تروریست‌ها از گلوله‌های حاوی گاز کلر استفاده کرده‌اند و این گلوله‌ها از خمپاره‌های 120 میلی‌متری پرتاب شده‌اند. از سوی دیگر وزارت خارجه سوریه در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا حمله شیمیایی تروریست‌ها به حلب را محکوم کنند. این وزارتخانه ضمن محکوم کردن حمله شیمیایی تروریست‌ها به حلب که تاکنون بیش از یکصد مصدوم بر جا گذاشته است، تأکید کرد این اقدام تروریستی نتیجه تسهیل در رساندن مواد شیمیایی به گروه‌های تروریستی برای حمله به مردم سوریه است.
وزارت خارجه و امور مهاجران سوریه تاکید کرد، متهم کردن دولت سوریه به این نوع حملات تاکنون سناریوهایی بود که عمدتا در اتاق‌های تاریک دستگاه جاسوسی برخی کشورها طراحی می‌شد. حسین احمد دیاب، استاندار حلب نیز گفت این حمله بر در اختیار داشتن گازهای سمی توسط گروه‌های تروریستی تاکید می‌کند و جامعه جهانی باید در این باره به مسؤولیت خود عمل کند.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در حساب توییتری خود با انتقاد از سکوت غرب و معیار دو گانه آنها در برخورد با این حوادث افزود: وقتی صدام علیه ایران از سلاح شیمیایی استفاده کرد، چشم‌ها بسته شد، ولی وقتی او دشمن شد، جنگ به راه‌انداختند تا سلاح شیمایی او را نابود کنند. سوریه از اواخر اسفند 1389 درگیر بحران ایجاد شده از سوی برخی کشورهای عربی - غربی و رژیم صیهونیستی با هدف ساقط کردن نظام قانونی این کشور است و عاملان این بحران تاکنون براساس برخی آمارها 440 میلیارد دلار هزینه کرده‌اند.
18 فروردین گذشته وقتی گفته شد دولت سوریه به منطقه دوما در نزدیک دمشق حمله شیمیایی کرده بدون این‌که نتایج تحقیقات سازمان ملل معلوم شود سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس به حملات موشکی و هوایی به برخی مناطق سوریه اقدام کردند. فقط چند ماه پس از آن و به دنبال آزادی دوما از دست تروریست‌ها بود که اهالی منطقه گفتند اصلا چنین حمله‌ای وجود خارجی نداشته و همه گزارش‌های خبری در ارتباط با آن ساختگی و براساس سناریوی از پیش تعریف شده بوده است.
با وجود گذشت بیش از دو ماه از زمان مشخص شدن برای اجرای توافق سوچی، ترکیه به خاطر مخالفت برخی گروه‌های تروریستی با تحویل سلاح و استقرار و ایجاد مناطق حائل تاکنون نتوانسته قدمی برای اجرای این توافق بردارد و همین امر موجب شده تروریست‌ها با سوء‌استفاده از چنین موقعیتی دوباره جان گرفته و دست به اقدامات خطرناک از قبیل حمله شیمیایی به حلب بزنند. از این‌رو دولت‌های روسیه و سوریه از ترکیه به جد می‌خواهند در این باره موضع سرسختانه‌ای اتخاذ کرده و تکلیف تروریست‌های مسلح به سلاح‌های تهاجمی یا شیمیایی را در منطقه ادلب یکسره کند.

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها