زاگرس بیابان می‌شود | زوال زاگرس شوخی نیست!
رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست علوم و تحقیقات در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

زاگرس بیابان می‌شود | زوال زاگرس شوخی نیست!

‌کامیون کامیون جنگل خالی، کوه کوه جنگل، بیابان و گونی گونی جنگل زغال می‌شود؛ این حکایت جنگل‌های زاگرس است، جنگلی که درختان بلوطش این روزها حال و روز خوبی ندارد؛ بیماری و آفت به جانشان افتاده و قاچاقچیان چوب پیکر نیمه جانشان را چوب حراج می‌زنند. قاچاق چوب از زاگرس آن‌قدر بالا گرفته که کمتر روزی پیدا می‌شود شهروندان از کامیون‌هایی که بارشان درختان بلوط است و مقصد‌شان کارخانه‌های شمال کشور ، عکس و فیلم نگیرند.
کد خبر: ۱۱۹۵۹۴۰

زاگرس بلوط بلوط می‌میرد و قربانی سیاست‌های اشتباه برخی مدیران و مسؤولان می‌شود، بی‌توجهی به نیاز بازار چوب (حدود13میلیون مترمکعب در سال) سبب شده سودجویان بیشتری نقشه قتل بلوط‌ها را بکشند.
کاهش ارزش ریال سبب شده بسیاری از شرکت‌های وابسته به چوب برای تامین نیازشان دچار مشکل شوند و بی‌توجهی مسؤولان به این مهم راه را برای تاراج جنگل‌های کشور هموار کرده، چراکه واردات چوب (حدود یک میلیون مترمکعب در سال) بدرستی انجام نمی‌شود و خبری از تامین خمیرکاغذ یا چوب با نرخ مناسب نیست. به همین دلیل بازار قاچاق چوب این روزها داغ داغ است.
شرایط نامناسب اقتصادی سبب شده بستر برای زوال جنگل‌های کشور فراهم شود. در غرب کشور این خطر جدی‌تر است، چراکه میانگین تراکم جمعیت در زاگرس دو برابر (84 نفر در هر کیلومتر مربع) سایر نقاط کشور است. تراکم جمعیت در این محدوده و آمار بالای بیکاری راه را برای تخریب زاگرس فراهم کرده چون بسیاری از روستاییان به سوخت مناسب دسترسی ندارند و ناچار بلوط‌ها را هیزم می‌کنند. بیکاری نیز سبب شده افراد زیادی کوره زغال‌گیری ایجاد و از طریق فروش زغال امرار معاش کنند.
برخورد با این متخلفان وظیفه سازمان جنگل‌هاست و کم‌کاری برخی مدیرانش که به پشت میزنشینی عادت کرده‌اند به‌هیچ‌وجه قابل توجیه نیست، اما کم و کاستی‌های این سازمان را نیز باید دید از کمبود جنگلبان و تجهیزات بگیرید تا بودجه‌ای که مدیران این سازمان همیشه از آن گله داشته‌اند. علاوه براین نباید فراموش کرد که کم‌کاری وزارتخانه‌هایی مانند وزارت نفت و کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز در تامین سوخت مناسب و شغل از عواملی است که راه را برای تخریب جنگل فراهم کرده است.
بنابراین دست خیلی‌ها به خون جنگل آلوده است افرادی که از امروز به بهانه هفته منابع طبیعی درخت می‌کارند، اما غافلند از این‌که یک‌سال تبر‌زنی‌شان با یک هفته درختکاری جبران نمی‌شود.

مهدی آیینی

دبیرگروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها