سازمان عفو بین الملل در سال 2018 با بررسی وضعیت حقوقی کارگران خارجی، اقلیت شیعه در شرق عربستان، شکنجه زندانیان، مجازات غیرقانونی اعدام و ممنوعیت فعالیت های مدنی و حقوقی گزارش سالانه خود از وضعیت بحرانی حقوق بشر در سعودی را منتشر کرده است.
کد خبر: ۱۱۹۴۴۷۴
گزارش عفو بین الملل از وضعیت بحرانی حقوق بشر در عربستان

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، در این گزارش که دیروز (سه شنبه) به دو زبان عربی و انگلیسی در تارنمای متعلق به این سازمان منتشر شده، ابتدا مقدمه ای از وضعیت حقوق بشر در عربستان طرح و سپس به تفصیل در هر یک از موارد یاد شده توضیحات ارائه شده است.

در مقدمه این گزارش آمده است: «مقامات سعودی حق آزادی بیان، تشکیل تجمعات مدنی و حزبی را از مردم خود سلب کرده اند و هر معترضی به این مساله را به سرعت بازداشت می کنند؛ در میان بازداشتی ها آمار دستگیری فعالان مدافع حقوق مدنی رو به افزایش است که مجامع بین المللی را نگران کرده است.

دادستانی کل سعودی نیز پیش از این اعلام کرده بود که هر روحانی و فعال شیعه که نسبت به سیاست های سرکوبگرانه آل سعود اعتراض کند با حکم اعدام رو به رو می شود؛ مقامات سعودی تاکنون و به بهانه مباررزه با تروریسم بسیاری از فعالان شیعه را دستگیر کرده و آنان را به حبس های طولانی مدت محکوم کرده اند؛ این فعالان در دوران حبس نیز با شکنجه های وحشتناک رو به رو می شوند.»

محدودیت های شیعیان عربستان

شیعیان عربستان تنها به خاطر اعتقاد مذهبی خود در این کشور در مضیقه و فشار هستند و اجازه ندارند اعتقادات دینی خود را آزادانه بیان و یا این که در برخی ادارات دولتی مشغول کار شوند.

شیعیان عربستان در صورت انتقاد از نهادهای دولتی یا اعتراض به وضعیت نامطلوب شرایط حقوقی و مدنی خود دستگیر می شوند که در بسیاری از موارد به حبس های بلند مدت یا مجازات اعدام محکوم شده اند.

حقوق زنان

مساله زن ستیزی در عربستان با اصلاحات ظاهری که محمد بن سلمان در جامعه اعمال کرده از بین نرفته و آنان همچنان در موارد حقوقی و قانونی با تبعیض های گسترده ای مواجه هستند؛ از جمله آن می توان اشاره کرد که بسیاری از دختران ساکن در مناطق فقیر نشین همچنان از تحصیل محروم هستند.
دخترانی که با مردان غیرعربستانی ازدواج می کنند در صورتی که صاحب فرزند شوند نمی توانند برای فرزندان خود تابعیت و شناسنامه عربستانی بگیرند.

همچنان زنان عربستان سعودی حق ندارند در بسیاری از مشاغل مورد علاقه خود کار کنند و تبعیض در این زمینه ها هنوز هم پابرجاست.

حقوق مهاجران

سالانه بسیاری از کارگران خارجی به امید کسب درآمد راهی عربستان می شوند، اما به محض ورود در می یابند که عربستان، آن کشور مناسب برای کار و کسب درآمد نیست.

طبق اعلام وزارت داخلی سعودی در سال گذشته، بیش از 2 میلیون کارگر خارجی از نوامبر 2017 در عربستان دستگیر شده اند و 500 هزار نفر از آنان از این کشور اخراج شده اند.

از سوی دیگر، خدمتکاران زن خارجی نیز وضعیت بهتری نسبت به کارگران مرد ندارند؛ آنان در قبال دریافت حقوقی ناچیز، ساعاتی طولانی را طاقت فرسا کار می کنند و کرامت زنانه آنان نیز مورد تعدی و تجاوز قرار می گیرد.

مجازات اعدام و شکنجه های وحشتناک در عربستان

دادستانی عربستان برای بسیاری از جرایم مجازات اعدام در نظر گرفته است در حالی که مجازات این جرایم در مجامع حقوقی بین المللی صدور حکم اعدام نیست؛ جادوگری، سحر، جرایم مرتبط با خرید و فروش مواد مخدر از جرایمی هستند که حکم آن ها اعدام است.

معمولا برای صدور مجازات اعدام این مجرمین، دادگاه برگزار نمی شود و متهمین اجازه ندارند در دادگاه از خود دفاع کنند.

در ضمن اعترافاتی که از این متهمین گرفته می شود معمولا زیر شکنجه های وحشتناک انجام می شود که متهم در حالت عقلی و روحی سالمی به سر نمی برد.

همچنان نیز بسیاری از زندانیان در زندان های عربستان زیر شکنجه به سر می برند و زنان نیز با شکنجه های جنسی و جسمی مواجه هستند.

دستگیری فعالان حقوق بشری

موج بازداشت فعالان زن در عربستان نیز چندی است تشدید شده و بسیاری از نهادهای حقوقی اروپایی خواستار آزادی آنان شده اند.

اغلب این زنان از طبقه فرهیخته جامعه عربستان به شمار می روند و تنها دلیل بازداشت آنان، مطالبه حقوق مدنی زنان عربستانی بوده است.

اکنون هشت فعال زن از جمله «لجین الهذلول، إیمان النفجان و عزیزه الیوسف» از فعالان سرشناس عربستان، در زندان به سر می برند و به شیوه های بسیار بی رحمانه ای مانند کتک خوردن، شوک الکتریکی و هتک حرمت شکنجه می شوند.

همچنین «ابراهیم المدیمغ» وکیل قضایی و «محمد الربیع» مدافع حقوق زنان که از حقوق مدنی در جامعه عربستان دفاع می کردند به اتهام خیانت و مزدوری برای سفارت های خارجی بازداشت شدند و در زندان به سر می برند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها