گزارش جام جم از سرقت های عجیب قطعات خودرو و فروش اینترنتی آن

از دزدی به مصرف

کافیست کاپوت مزدا 3 یا مگان را بالا بزند و ده دقیقه فرصت برای سرقت داشته باشد. یک باتری و ای‌سی‌یو و یک جفت چراغ که باز کند نانش در روغن است. همین سه قلم را هر چقدر در بازار مالخران بفروشد بیشتر از یک ماه حقوق یک کارمند به دست نیاورده باشد، کمتر از آن تو جیبش نمی‌رود، فقط با این تفاوت که کارمند 176 ساعت کار کرده و او فقط ده دقیقه. بازار فروش هم خوب است و کافیست در سایت‌های فروش لوازم دست دوم آگهی کند تا به ظهر نرسیده آن را آب کرده باشد. هم پولش خوبه و هم ریسکش کمه. نیاز هم نیست برای سه، چهار میلیون پراید بدزده که فروشش پر از دردسر باشد.
کد خبر: ۱۱۹۴۳۶۴

به گزارش جام جم این رویه‌ای است که دزدان از چند ماه قبل همزمان با افزایش قیمت خودرو بخصوص خودروهای خارجی در پیش گرفتند. البته با افزایش قیمت‌ها بازار فروش لوازم دست دوم خودرو هم داغ شد و مالکان خودرو‌ها ترجیح می‌دهد به جای خرید چراغ پنج میلیونی، سراغ دزدان بروند و آن را به یک پنجم قیمت آن بخرند.
این بازار داغ باعث شد دیگر دزدان هم به سمت سرقت لوازم خودرو بیایند به طوری که آمار پرونده‌های این مدل از سرقت‌ها افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. به گفته جانشین رئیس پلیس تهران، سرقت لوازم و قطعات خودرو مانند کامپیوتر خودرو و باتری در سه ماه ابتدایی امسال نخستین جرم در پایتخت بود.
سردار هداوند معتقد است، رعایت نکات ایمنی از سوی شهروندان می‌تواند سهم مهمی در کاهش این جرم داشته باشد.
اما نکته جالب اینجاست که دومین جرم تهران هم مربوط به سرقت لوازم داخل خودرو مثل ضبط و باند است. حسین، فروشنده لوازم یدکی خیابان امیرکبیر از داغ شدن بازار لوازم یدکی سرقتی خودروها می‌نالد و می‌گوید: بعد از افزایش ناگهانی قطعات خودرو، رانندگان به سمت خرید لوازم و قطعات دست دوم و استوک روآوردند. البته بعضی‌ها که مسافرکش هستند، حق دارند دخل و خرجشان متعادل نمی‌شد. بعضی‌ها هم که ماشین خارجی سوار می‌شدند بازار سایت‌های دست دوم و فروش مال دزدی به قیمت پایین را پیدا کردند و سراغ آنها رفتند. شما برید آگهی‌ها را نگاه کنید، راحت معلوم می‌شود قطعه دزدی است. جنسی که نو آن پنج میلیون تومان است، دست دومش حداقل دو میلیون می‌ارزد، بعد در این سایت‌ها از جمله دیوار و شیپور آن جنس را در حد نو، می‌فروشند 800 هزار تومان. وی در ادامه حرف هایش به نکته جالبی اشاره می‌کند و می‌گوید: راننده‌ای که مال دزدی می‌خرد شاید فکر کند زرنگ هست، اما نمی‌داند که برای سرقت لوازم ماشین خودش دزد را ترغیب کرده است. وقتی بازار فروش مال دزدی داغ باشد، سارق هم سرقت می‌کند.
گرچه سرقت قطعات خودرو در تهران در رتبه اول است، اما نمی‌توان این آمار را به کل کشور تعمیم داد. به گفته معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی کشور، سرقت قطعات خودرو در دسته سرقت‌های خرد قرار می‌گیرد و این سرقت‌ها بعضی ماه‌ها افزایش پیدا می‌کند و در ماه‌هایی کاهش. سرهنگ کارآگاه رضا موذن به جام‌جم گفت: استفاده از خودرو در بعضی فصل‌ها و ماهها بیشتر می‌شود و این موضوع سرقت لوازم داخل خودرو و قطعات را افزایش می‌دهد اما نمی‌توان به طور قطع اعلام کرد این جرم، جرم اول کشور است. وی افزایش سرقت قطعات خودروهای خارجی همزمان با افزایش قیمت دلار و خودرو را تایید یا رد نکرد و گفت: این موضوعات بهم ارتباطی ندارد. حالا که طلا گران شده باید بگوییم سرقت طلا افزایش پیدا کرده است؟ در این رابطه اگر بخواهیم منطقی به موضوع نگاه کنیم، در حوزه سرقت قطعات خودرو با دو دسته از سارقان رو به رو هستیم. دسته اول سارقانی هستند که معتادند و با سرقت لوازم داخل خودرو، مثل ضبط یا کیف رانندگان که روی صندلی جا مانده هزینه موادشان را به دست می‌آورند. اما دسته دوم که طرف بحث شما هستند، دزدانی هستند که سفارش سرقت می‌گیرند.
موذن ادامه داد: این سرقت‌ها بر اساس تقاضا انجام می‌شود. برای مثال خودرویی تصادف کرده و مالک آن با افزایش قیمت لوازم یدکی به دنبال چراغ دست دوم ارزان است. مالخر بر اساس نیاز این مشتری به سارق سفارش سرقت می‌دهد. تعداد این سارقان در برابر کل سارقان زیاد نیست. این دزدان برای مشتریان داخلی سفارش می‌گیرند و این‌که قطعات را به خارج از کشور منتقل می‌کنند صحت ندارد.
معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی کشور به طرح پلیس برای برخورد با این مجرمان اشاره کرد و افزود: در بحث کشف سعی کرده این از روش مهندسی معکوس هم استفاده کنیم و شناسایی بازارهای خرید لوازم سرقتی را در دستور کار قرار داده و با قطع این شاخه سعی می‌کنم، سرقت را کاهش دهیم. سارق تا زمانی که مال دزدی خریدار دارد سرقت می‌کند.
سرهنگ موذن در ادامه با اشاره به ایمنی خودروها گفت: در بحث سرقت سهل‌الوصول بودن مال نقش مهمی دارد. متاسفانه برخی خودروها ایمنی لازم را ندارند و این یکی از دلایل جلب دزدان به سمت سرقت لوازم خودرو است. هنوز آمار سرقت خودروهای داخلی زیادتر است. البته این آمار به فراوانی این خودروها هم مربوط می‌شود.
وی تاکید کرد: باید توجه داشت، ریسک سرقت قطعات خودروی لوکس خارجی بالاست و این سارقان تا زمانی که مشتری نداشته باشند سراغ این خودروها نمی‌روند.
سارق تا زمانی که سودی نداشته باشد سرقتی انجام نمی‌دهد. پس برای کاهش سرقت قطعات باید از خودمان شروع کنیم و سراغ قطعات دست دوم که مشخص است دزدی است، نرویم.
به نظر می‌رسد سرقت مثلثی با سه ضلع مالخر، دزد و مال دزدی است که با قطع شدن خریدار مال، این چرخه به‌هم خورده و دزدی دیگر سودی برای سارقان ندارد.

هشدار به رانندگان
معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی با هشدار به مالکان خودروها گفت: هشدار اصلی ما به مالکان خودروها این است که از پارکینگ استفاده کنند. حتی در صورتی که خانه‌شان پارکینگ ندارد، خودرو را در پارکینگ عمومی که نگهبان دارد قرار دهند. حالا اگر نمی‌توانند از پارکینگ استفاده کنند، خودرو را به تجهیزاتی مثل دزدگیر، قفل فرمان، قفل باتری و ای‌سی‌یو و قفل پدال مجهز کنند. این تجهیزات در سرقت نقش تاخیرانداز دارند و ریسک سرقت را بالا می‌برند. همچنین خودرو را در محل‌های خلوت و کم‌تردد پارک نکنند. محل‌هایی که تردد در آن بالا است، ریسک سرقت را بالا می‌برد.
هنگام ترک خودرو هم از قفل بودن درها و بالا بودن شیشه‌های ماشین اطمینان حاصل کنید. لوازم با ارزش مثل کیف، تلفن همراه و لب‌تاپ را روی صندلی قرار ندهید.

مالباختگان خریدار مال سرقتی بودند
تخصصشان سرقت ای‌سی‌یو یا همان کامپیوتر خودرو است. در 30 ثانیه سرقت را انجام می‌دهند و با افزایش قیمت لوازم یدکی بازار آنها هم خوب داغ شده بود. پلیس در جریان یکی از سرقت‌های دو متهم، فیلم دزدی آنها را به دست آورد و از این طریق به آنها رسید. امیر سابقه زندان دارد و می‌گوید با همدستش در قهوه‌خانه آشنا شده است.
سرقت کامپیوتر ماشین را چطور یاد گرفتی؟
مدتی در تعمیرگاه خودروهای خارجی کار می‌کردم و با قطعات این ماشین‌ها آشنا هستم.
فقط کامپیوتر سرقت می‌کرد؟
نه اگر زمان داشتیم، باتری هم سرقت می‌کردیم.
چطور در 30 ثانیه سرقت را انجام می‌دادید؟
همدستم قوی‌هیکل بود و کلاف در ماشین را خم می‌کرد. بعد هم از لای درز ایجادشده در را باز می‌کرد. شاسی کاپوت را می‌زد و من هم در عرض 20 ثانیه‌ ای‌سی‌یو را سرقت می‌کردم. باتری هم 20 ثانیه زمان می‌برد.
اگر قفل بودند چقدر زمان می‌برد؟
اگر قفل داشتند از خیر آن می‌گذشتیم. تا می‌خواستیم سرقت کنیم، مالک یا اهالی سر می‌رسیدند و دستگیر می‌شدیم.
چقدر درآمد داشتید؟
ثابت نبود اگر یک روز سرقت‌ها خوب بود تا روزی سه، چهار میلیون تومان. البته همیشه اینطوری نبود.
چطور می‌فروختید؟
هم مالخر داشتیم و هم در سایت‌های فروش لوازم دست دوم می‌فروختیم. اغلب قربانیان سرقت خودشان خریداران اموال سرقتی بودند. مالباخته بودند و برایشان زور داشت پول قطعه نو بدهند.

محمد غمخوار

حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها