این هفته می‌خواهیم در‌باره راه‌های تشخیص و انواع روش‌های درمان صحبت کنیم. تشخیص واریکوسل از طریق یک معاینه فیزیکی نسبتا ساده صورت می‌گیرد. در یک معاینه کلینیکی: ۹۵ درصد از موارد واریکوسل در سمت چپ کیسه بیضه یافت می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۹۴۲۶۳

کیسه بیضه مانند یک کیسه پر از کرم به نظر می‌رسد.
ممکن است آتروفی یا تحلیل رفتن بیضه اتفاق بیفتد.
اگر در معاینه شکی برای پزشک وجود داشته باشد، جریان خون غیرطبیعی را می‌توان با یک آزمایش تصویربرداری غیرتهاجمی و کم‌هزینه مانند سونوگرافی آشکار و تایید کرد.
درمان واریکوسل
در صورت تایید تشخیص و لزوم درمان (کاهش سایز بیضه، درد شدید و مقاوم در بیضه‌ها یا وجود ناباروری و آزمایش اسپرم غیر‌طبیعی) قدم بعدی انتخاب روش درمان است.
درمان دارویی تقریبا بعد از به‌وجود آمدن رگ‌های واریسی، اثر بخشی ندارد. به علاوه برخلاف باور عمومی، جایگاه زالو درمانی در این بیماری است که از نظر علمی و تجربی، هیچ اثری نداشته است. در روش‌های درمانی‌-علمی موجود با اثر اثبات شده می‌توان به جراحی باز به روش معمول، جراحی میکروسکوپی، جراحــــــــــی لاپاروســــــــکوپی و اســــــتفاده از آمبولیزاسیون برای انسداد وریدهای واریسی اشاره کرد.
در مجموع طبق ارزیابی نتایج این روش‌ها، بیشترین درصد موفقیت و کمترین عوارض (از جمله کوچک شدن بیضه یا تجمع مایع بعد از عمل به دور بیضه) با روش میکروسکوپی حاصل شده است. در این روش با برشی کوچک در حدود دو تا سه سانتی‌متر در ناحیه کشاله ران به ورید‌های واریسی دسترسی پیدا کرده و با استفاده از میکروسکوپ، عروق بیضه به دقت ارزیابی می‌شود و ضمن حفظ شریان‌ها و عروق لنفاوی و اعصاب ناحیه‌ای و لوله اسپرم‌بر، وریدهای متسع و واریسی، بسته و قطع می‌شود. برای این جراحی، بیمار صبح بستری و عصر ترخیص می‌شود و معمولا بعد از یک روز استراحت، می‌تواند عملکرد معمول و روزانه خود را از سر بگیرد. به طور معمول سه، شش و 12 ماه بعد از جراحی آزمایش اسپرم درخواست می‌شود تا عملکرد اسپرم‌سازی بیضه‌ها چک شود که در اکثر موارد وضعیت بیضه‌ها بعد از جراحی، رو به بهبود کامل می‌رود.

دکتر سلمان اسلامی

متخصص اورولوژی، کلیه و مجاری ادرار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها