کارشناس اقتصادی در گفت و گو با جام جم آنلاین ؛

افزایش دستمزد فقط مقدمه‌ای برای بر حل بحران است

استاد دانشگاه و اقتصاددان در گفت‎وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

کارِ دولت نباید ایجاد فقر باشد / سبد معیشتی در اقتصاد ایران معنایی ندارد

یک اقتصاددان و استاد دانشگاه می‌گوید با توجه به شرایط اقتصادی کشور ، افراد نمی‎توانند از طریق یک شغل شرافتمندانه برای خود و خانواده یک زندگی مرفه به وجود بیاورند.
کد خبر: ۱۱۹۴۰۷۰
کارِ دولت نباید ایجاد فقر باشد / سبد معیشتی در اقتصاد ایران معنایی ندارد

به گزارش جام جم آنلاین ،‌ محمدقلی یوسفی استاد دانشگاه و اقتصاددان در گفت‌وگو با جام جم آنلاین اظهار داشت: واقعیت این است که در یک اقتصاد آزاد، قیمت‎ها و دستمزدها در بازار آزاد تعیین می‎شود، اما در اقتصاد ایران که دولت همه‎کاره است و بخش عمده اقتصاد را در اختیار دارد نباید انتظار داشت در کوتاه‏مدت، تحول عمده‌ای ایجاد شود.

یوسفی عنوان کرد: بخش وسیعی از مردم ایران زیرخط فقر زندگی می‌کنند. مشکلاتی که در سال‌های اخیر روی‌هم انباشته شد و تورمی که به وجود آمد باعث از دست رفتن قدرت خرید مردم شد و دولت علی‌رغم تمام وعده‌ها فعالیت خاصی انجام نداد.

این استاد دانشگاه بیان داشت: حداقل هزینه خانوارها را اگر در شرایط کنونی در نظر بگیریم حدود چهار میلیون تومان تخمین زده می‎شود. در حقیقت این دستمزد چهار میلیون تومانی، خط فقر است. کسی که تلاش می‏کند خانواده‎اش را از راه درست تأمین کند، باید بتواند در ماه حداقل چهار میلیون تومان به دست بیاورد تا از فقر فاصله بگیرد.

او گفت: ممکن است گفته شود که کار دولت این نیست حقوق و دستمزد را افزایش بدهد چون این باعث می‎شود تورم به وجود بیاید و این کاملاً درست است. اما کار دولت ایجاد فقر هم نیست. مسئله اساسی این است چرا شرایطی ایجادشده که افراد نمی‎توانند از طریق شغل سالم و شریف خانواده خود را تأمین کنند.

این اقتصاددان اذعان داشت: وقتی ادعا می‎کنیم عدالت باید برقرار شود چرا باید شاهد این باشیم که افراد از راه حلال نمی‏توانند یک زندگی مرفه برای خود و خانواده‎هایشان فراهم کنند. وقتی او نمی‌تواند خانواده‌اش را تأمین کند به سمت روش‎های نادرست می‌رود.

یوسفی افزود: ‌اینجاست که مشکل ایجاد می‎شود و مسئولان اقتصادی باید در رابطه بااینکه چرا ساختار اقتصادی را به این شکل درآوردند، توضیح ارائه دهند. در این ساختار مردم شدید مشکل‌دارند.

او در ادامه گفت: در کشور 23 میلیون شاغل زندگی می‎کنند و این یعنی اینکه هر نفر باید خرج چهار نفر را بدهد. وقتی یک فرد شاغل در تأمین معیشت خود هم مشکل دارد چطور می‌تواند یک خانواده را اداره کند.

یوسفی تأکید کرد: شرایط اقتصادی ایران به بحران اجتماعی و انسانی تبدیل‌شده است و مسئولان باید از دیدگاه انسانی به آن توجه کنند. آنها باید جلوی فساد و رانت را بگیرند و اجازه ندهند اوضاع از این بدتر شود.

این استاد دانشگاه در رابطه با اختصاص دادن سبد معیشتی به قشر کارگران گفت: سبد معیشتی در اقتصاد ایران معنایی ندارد. چرا باید سبد معیشتی وجود داشته باشد و چه کسی دستور به تشکیل آن داده است؟ اگر کشوری درگیر جنگ و قحطی باشد آن موقع چنین کار مشابهی می‎کنند اما آیا کشور ما با قحطی مواجه شده است و یا اینکه درگیر جنگ هستیم؟ هنوز کشور ما به آن سمت حرکت نکرده است و می‏توانیم جلوی این وضعیت را بگیریم.

محمدقلی یوسفی در پایان گفت: کار باید در اختیار بازار قرار بگیرد و مداخله‎ای هم از سوی دولت نباشد. خیلی کارها باید انجام شود تا نه کارفرما ضرر کند و نه کارگر اما در شرایط فعلی چنین عزمی برای اصلاح امور وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها