کمبود اسید فولیک در بارداری با خطر سقط و زایمان زودهنگام همراه است

مکمل‌هایی برای پا به ماه ها

خانم‌هایی که قصد بارداری دارند باید در دوران حاملگی زیر نظر پزشک از یکسری مکمل‌های تغذیه‌ای استفاده کنند. با توجه به این‌که تعداد زیادی از زنان باردار ضرورت استفاده از مکمل‌های تغذیه‌ای و زمان مناسب مصرف آن را نمی‌دانند و گاهی در مصرف آن سهل انگاری می‌کنند، تصمیم گرفتیم برای دستیابی به چرایی و اهمیت این موضوع با دکتر آمنه سادات حقگو جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی و متخصص هیستروسکوپی و لاپاراسکوپی پیشرفته گفت‌وگویی انجام دهیم .
کد خبر: ۱۱۹۳۶۱۱

در یک رژیم غذایی سالم و متعادل تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن وجود دارد، اما با این حال لازم است خانم‌های باردار برخی مکمل‌ها را با مشورت پزشک به رژیم غذایی خود اضافه کنند که تمام نیازهای تغذیه‌ای مادر و جنین تأمین شود .معمولا تجویز مکمل آهن و فولات در همه حاملگی‌ها توصیه می‌شود .
مصرف فولیک اسید قبل از بارداری
در میان ویتامین‌ها افزایش نیاز به فولیک اسید (نوعی ویتامین B) از همه بیشتر است وکمبود آن در مادر علاوه بر ایجاد کم خونی که ممکن است تا آخر بارداری خود را نشان ندهد با افزایش شیوع بعضی ناهنجاری‌ها همچون سقط، زایمان زودهنگام و کنده شدن زودرس جفت همراه است . شاید بیشترین دلیل اهمیت مصرف این مکمل در دوران حاملگی نقش آن در رشد مغزی و جلوگیری از نقایص لوله عصبی جنین است. چون لوله عصبی تا روز 28 حاملگی یعنی قبل از این‌که اغلب خانم‌ها متوجه بارداری شوند تشکیل می‌شود، مصرف مکمل باید قبل از حاملگی شروع شده باشد . تجویز فولیک اسید یا مولتی ویتامین حاوی فولیک اسید از قبل بارداری شیوع این نقایص را 80 تا70 درصد کاهش می‌دهد . متاسفانه بر اساس یک مطالعه در میان زنان 18 تا 45 ساله فقط 6 درصد آنان می‌دانند که باید از قبل حاملگی فولیک اسید مصرف کنند .
کسانی که قرص جلوگیری و داروهای
ضد تشنج مصرف می‌کنند یا آنهایی که بیماری سوءجذب دارند، معمولا فولات خون‌شان پایین است و نیاز به مصرف دوزهای بالاتر این مکمل دارند .فولیک اسید عمدتا در سبزیجات سبز رنگ ( اسفناج، کلم بروکلی، کاهو و بامیه) و به میزان کمتر در سایر میوه سبزیجات وجود دارد اما به یاد داشته باشید دریافت این ویتامین از منابع طبیعی برای دوران بارداری کافی نیست .
مصرف مکمل آهن از چه زمانی؟
زنان باردار یک و نیم برابر دیگران به خون احتیاج دارند و به منظور اکسیژن رسانی بهتر به بافت‌های بدن باید آهن بیشتری دریافت کنند. از آنجا که نیاز به آهن در چهار ماه اول بارداری کم است و با توجه به این‌که اغلب خانم‌ها در سه ماهه اول حاملگی دچار تهوع و استفراغ شدید می‌شوند و مکمل آهن می‌تواند این حالات را تشدید کند در این مدت تجویز قرص آهن ضرورتی ندارد .
اما برای خانم‌هایی که چند قلو زایی دارند یا دچار کم خونی ناشی از فقر آهن هستند از قبل بارداری مصرف روزانه قرص آهن توصیه می‌شود. مصرف آهن در موقع خواب یا وسط غذا احتمال بروز علائم سوءهاضمه را به حداقل می‌رساند. لازم است بدانید با دریافت زیاد آهن فرد دچار سوزش معده، اسهال، یبوست و گرفتگی عضلات می‌شود و اگر خانم باردار دچار یکی از عوارض فوق شود معمولا نیازی به دریافت مکمل آهن ندارد . انواع گوشت‌ها از منابع اصلی تامین‌کننده آهن هستند .
عارضه کمبود ویتامین D
ویتامین D برای سلامتی دندان‌ها و استخوان‌ها بسیار مهم است و مادر باید در ماه‌های اول بارداری به اندازه کافی ویتامینD دریافت کند در غیر این صورت احتمال ابتلای فرزند به نرمی استخوان وجود دارد. یکی از بهترین منابع ویتامین Dنور آفتاب است و زنان باردار اگر به طور کافی نور نگیرند باید زیر نظر پزشک روزانه از دوز مناسب مکمل ویتامین D استفاده کنند . این ویتامین در ماهی‌های روغنی، تخم مرغ و گوشت وجود دارد .
کلسیم و خطر کمبود آن برای مادر
کلسیم برای تشکیل استخوان و دندان‌های کودک و نیز رشد قلب و سلول‌های عصبی و عضلانی جنین بسیار حیاتی است. چنانچه در طول بارداری کلسیم کافی به بدن نرسد، جنین برای رشد خود از کلسیم استخوان‌های مادر استفاده می‌کند و سلامتی مادر در آینده به خطر خواهد افتاد . در صورت کمبود کلسیم در زنان بالای 18 سال در دوران قبل، حین و بعد از بارداری باید روزانه دوز مجاز کلسیم دریافت شود. کلسیم به میزان زیاد و قابل جذب در لبنیات و ماهی‌هایی که استخوان آنها خوردنی است و برخی خشکبار و سبزیجات وجود دارد .
منع مصرف مکمل ویتامین C
ویتامین C به‌عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و از تخریب سلول‌ها جلوگیری و موجب ترمیم بافت‌ها و زخم‌ها و رشد استخوان‌ها می‌شود . زنان باردار و شیرده باید روزانه از منابع طبیعی ویتامین C دریافت کنند. مصرف روزانه یک لیوان آب پرتقال می‌تواند نیاز بدن را تأمین کند. نکته مهم این که مصرف مکمل ویتامین Cدر دوران بارداری توصیه نمی‌شود، زیرا احتمال تولد جنین زودتر از 37 هفتگی را افزایش می‌دهد. اغلب میوه‌ها و سبزیجات تازه به خصوص مرکبات حاوی میزان بالای ویتامین C هستند.

فاخره بهبهانی
جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها