جزئیات برخورد ای تی آر72 با قله نِوِل

حل معمای سقوط آسمان پس از یک سال

یک سال از تراژدی سقوط هواپیمای ای تی آر72 در دنا گذشت. سانحه ای که مرگ 66 خدمه و مسافر آن را رقم زد. یک سال پس از این حادثه مرگبار، جزئیات جعبه سیاه هواپیما قبل از سقوط منتشر شد. بر اساس صدای ضبط شده در جعبه سیاه، خلبان و کمک خلبان پرواز تا آخرین لحظه تلاش کردند از برخورد هواپیما با کوه جلوگیری کنند. هواپیما ساعت 9 و 31 دقیقه و در حالی که کادر پرواز آماده فرود در فرودگاه یاسوج می شدند، با کوه برخورد کرده است.حالا بعد از یک سال با انتشار مکالمات خلبان توسط سایت کن نیوز معمای این سقوط حل شده است. صبح دیروز و همزمان با سالگرد سقوط هواپیمای تهران-یاسوج، خانواده جانباختگان این سانحه در فرودگاه مهرآباد تجمع کردند. این تجمع در ترمینال شماره ٤ فرودگاه مهرآباد با ذکر ا... اکبر و همراه با پلاکاردهای اعتراضی خانواده جانباختگان از شرکت هواپیمایی آسمان برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۹۳۲۹۳

7:50
مسافران آرام آرام از اتوبوس پیاده شده و سوار هواپیمای ای تی آر 72 آسمان می شوند. کاپیتان حجت ا... فولاد، در صندلی چپ فرمانده هواپیماست و خلبان دوم کاوه خلیلی روی صندلی راست و اینها تیم پروازی درون کابین خلبان هستند. پس از سوار شدن همه مسافران، در هواپیما بسته شده و آماده قرار گرفتن ابتدای باند می‌شود.
7:56
کاپیتان62 ساله و خلبان دوم 36 ساله هواپیما با اجازه برج مهرآباد ابتدای باند 29 چپ برای تیک آف قرار می‌گیرند. هواپیمای 26 ساله ای تی آر 72 ، با فشردن تراتل‌ها توسط خلبان، روی باند به حرکت در می آید و پس از رسیدن به V1 با کشیدن یوک توسط خلبان، آرام آرام از زمین کنده می شود و اوج می گیرد.
8:06
خلبان ارتفاع خود را 5600 پا اعلام می کند و در این لحظه پرواز3704 در رادار شناسایی و به ارتفاع 21000 پایی مجاز می شود.
8:45
با نزدیک شدن هواپیما به TMAفرودگاه اصفهان (فضای تحت کنترل فرودگاه) پرواز تحویل واحد تقرب فرودگاه اصفهان می شود.
9:19
خلبان‌ها برای اولین بار با واحد برج فرودگاه یاسوج تماس گرفته و موقعیت خود را اعلام و درخواست اطلاعات هواشناسی می کند و کنترلر نیز هوای جدید (ساعت 09:00) را ارائه می کند و می گوید: "دید افقی 10کیلومتر، در 3500 پایی ابرهای کومولونیمبوس و در 9000پایی overcast خواهد بود و دما 14 درجه است".
9:20
کاپیتان به خلبان دوم می گوید: "برو اورهد، 15 تایی از ابر میاییم بیرون".
9:21
خلبان دوم از کاپیتان دو مرتبه می پرسد GO around کنیم؟ کاپیتان در جواب می گوید: "نه ما وارد تقرب شدیم. میریم هرچی اپروچ بگه انجام میدیم".
9:22
مهمانداران در حال جمع آوری باقیمانده بسته‌های پذیرایی از جلوی میز مسافران هستند و کابین آماده کاهش ارتفاع برای فرود در فرودگاه یاسوج می شود.
9:24
کنترلر به خلبان می گوید: "کاپیتان، تقریباً فاینال 31 مون بازه و امکان فرود روی باند وجود داره".
خلبان پاسخ می دهد: "قربونت برم ان‌شاءا... میاییم بشینیم. به امید خدا میاییم 15000 پا روی فرودگاه طبق طرح کاهش ارتفاع( Descend)می کنیم ان‌شاءا... تو ارتفاع 15000 تا 14500 پایی از ابر میاییم بیرون".
9:25:33
خلبان موقعیت خود را 25 مایلی فرودگاه اعلام می کند.
9:26
خلبان می گوید: "میاییم overhead حالا VMC left turn ان‌شاءا... که باند رو می بینیم".
9:27:14
صدای هشدار یخ زدگی بال شنیده می شود و خلبان سیستم آنتی آیس را فعال می کند.
9:27:49
درساعت 9:27:49 هشدار ارتفاع به صدا در می آید.
9:28:08
کمک خلبان: "چه هوای خرابیه" و دوباره هشدار ارتفاع به صدا در می آید.
9:28:40
کنترلر، آخرین فشار فرودگاه را QNH 1021Hpa اعلام کرده و خلبان آن را بازخوانی کرده و تنظیم می کند.این آخرین مکالمه خلبان‌های پرواز3704 با کنترلر فرودگاه یاسوج است.
9:29:44
خلبان سیستم ضد یخ را خاموش می کند و خلبان خودکار، زاویه دماغه را 2+ می کند.
9:29:50
تراتل از 41 درجه به 59 افزایش داده می شود، اما سرعت هواپیما ناگهان رو به کاهش می گذارد و زاویه دماغه شروع به افزایش می کند.
تا جایی که در 9:30:43 زاویه دماغه به 15 درجه می رسد و اولین نشانه‌های خطر نمایان می‌شود.
9:30:27
کاپیتان:
"وای" (مشخص نیست که منظور why? بوده یا این‌که با گفتن "وای" افسوس و ترس را بیان کرده است".
9:30:22
کاپیتان : "اینا رو off کردی والا دنگ و دونگ می‌کرد!"
9:30:59
صدای هشدار ارتفاع
کاهش سرعت از 129 به 119 نات باعث می شود خلبان تراتل را روی حداکثر قرار دهد.
9:31:15
صدای هشدار واماندگی به صدا در می آید و یوک (فرمان) شروع به لرزیدن می کند.
در این لحظه خلبان‌ها متوجه شرایط خطرناک پرواز می شوند و با پایین انداختن دماغه هواپیما، سعی در افزایش سرعت دارند و برای این منظور، زاویه دماغه را به 6- درجه کاهش می‌دهند.
9:31:32
همچنان سرعت عمودی هواپیما 3750- بوده و سرعت هوایی به 167 نات افزایش یافته است. ارتفاع هواپیما به 13471 پایی رسیده و به سرعت به کوه‌های دنا نزدیک می‌شود. چند بار صدای Terrain ahead، باعث استرس افراد کابین می‌شود و سپس صدای آزاردهنده Pull up که چندبار به گوش می رسد، سکوت مرگباری را در کابین حکم فرما می‌کند.
خلبان در ثانیه‌های آخر با اختیار خود، هواپیما را به سمت چپ هدایت می‌کند و ناگهان وارد بنک 86- درجه می شود و دماغه آن بیش از 7 درجه به سمت بالا قرار می گیرد.
9:31:42
صدای جعبه سیاه قطع می شود.

آخرین مکالمات
سوانح هوایی یکی از حوادث تلخی است که هر ساله شاهد آن هستیم و پس از وقوع تا مدتی سوژه رسانه هاست؛ اما خیلی زود فراموش می شود و علت سانحه و مکالمات ضبط شده در جعبه سیاه هیچ وقت منتشر نمی شود. تنها در چند مورد ، آخرین جزئیات سانحه قبل از سقوط منتشر شده است.

موتور نداریم
"ساعت 9 و 35 دقیقه است. حدود یک ساعت و 30 دقیقه روی آسمان هستیم. موتور نداریم. می رویم که با سلام و صلوات در فرودگاه ارومیه بنشینیم. امیدوارم به خیر بگذرد . " صدای خلبان قطع می شود و صدای صلوات و خواندن اشهد از داخل هواپیما شنیده می شود. این آخرین مکالمه ای است که گفته می شود از کابین خلبان جت فالکن روی جعبه سیاه ضبط شده است. هواپیمایی که دی ماه 84 در حوالی ارومیه سقوط کرد. در سانحه جمعی از فرماندهان نیروی زمینی سپاه حضور داشتند که به شهادت رسیدند.

آخرین جشن
ساعت 16 و 59 دقیقه 20 اسفند سال گذشته هواپیمای جت شخصی که متعلق به یکی از سرمایه داران ترکیه ای بود از امارات وارد آسمان ایران شد. ساعت 18 و 9 دقیقه هواپیما با 11 خدمه و مسافر که همه زن بودند در حوالی شهرکرد از مدار محو شد. بعد از این سانحه محل سقوط مشخص و جعبه سیاه پیدا شد. بررسی جعبه سیاه نشان داد، صدای خنده و شادی دخترانی که مسافر هواپیما بودند ، شنیده می شود.آنها غافل از سرنوشت تلخی که در انتظارشان بود، جشنی در هواپیما گرفته بودند. چند دقیقه قبل از سقوط، خلبان متوجه نقص فنی در هواپیما می‌شود و در خواست کاهش ارتفاع می دهد. او ارتفاع را کاهش می دهد و ارتباطش با برج مراقبت قطع می‌شود.

موتور سمت راست از کار افتاد
هواپیمای مسیر تهران - طبس متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان‌ایر با حدود 50 سرنشین نوزدهم مرداد سال 93 هنگام بلند شدن از انتهای باند فرودگاه مهرآباد بود تا به سمت طبس حرکت کند،اما یک موتور خود را از دست داد و در شمال جاده مخصوص کرج سقوط کرد و بیش از 40 نفراز آنهاکشته شدند. خلبان هواپیما ،معلم خلبان علی‌ایزدپناهی بود که درجه استاد خلبانی با ۸۰۰۰ ساعت پرواز بدون حتی یک سانحه را داشت و سال آخر خدمت بود . لحظاتی پس از پرواز با برج مراقبت تماس گرفت و اعلام مشکل کرد. خلبان اعلام کرد موتور سمت راست را از دست داده است. او به سمت فرودگاه بازگشت و درخواست فرود‌اضطراری کرد که قبل از فرود در بلوار شیشه مینا سقوط کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها