رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اروپایی‌ها بعد از خروج آمریکا از برجام اصرار داشتند ایران از توافق خارج نشود و تعهداتی دادند، گفت: با این‌حال آنها تعهدات خود را اجرا نکردند و آن‌طور که وزیر خارجه گفت، مذاکرات نهایی در جریان است.
کد خبر: ۱۱۹۱۸۳۷

به گزارش جام‌جم، علی لاریجانی این مطلب را در نشست خبری که دیروز به مناسبت روز مجلس با خبرنگاران داشت بیان کرد و گفت: فکر می‌کنم بزودی مشخص می‌شود اروپایی‌ها در چه حد می‌توانند به برجام پایبند بمانند و آن زمان، بر اساس شرایط تصمیم می‌گیریم آیا برجام قابل تداوم است یا نه.
وی درباره اظهارات حاشیه‌ساز اخیر ظریف درباره پولشویی گفت: نکته‌ای که آقای ظریف گفت مقدمه و مؤخره‌ای داشت، آقای ظریف گفت برخی از روی عقیده‌شان با سی.اف.تی مخالفت می‌کنند، اما بعضی نیز تحت تأثیر هستند که این دومی را اگر نمی‌گفت، بهتر بود. لاریجانی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا استیضاح وزیر خارجه در شرایط فعلی کشور را به صلاح می‌دانید، افزود: مساله استیضاح جزو حقوق نمایندگان است، برخی نمایندگان معتقدند الان زمان مناسبی برای استیضاح وزیر خارجه نیست، اما به هر حال مسیر آن در حال طی شدن است.
رئیس مجلس درباره ادعای رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر آمادگی کشورش برای گفت‌وگو با ایران گفت: وقتی کشوری، یک توافق بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد و به آن عمل نمی‌کند، چطور تقاضای مذاکره دارد؟ فکر می‌کنم ادعاهای ترامپ بیشتر یک شگرد است و در اصل به دنبال مذاکره نیست.
وی افزود: ما الان شرایط را مهیای مذاکره نمی‌بینیم، بیشتر حالت تفنن دارد. ما که نمی‌خواهیم دیپلماسی بزک را در کشور دنبال کنیم. آنها اگر به مذاکره اعتقاد دارند، به آنچه زیر پا گذاشته‌اند برگردند و از خودشان حُسن‌نیت نشان دهند.
گفت‌وگوی ملی نیاز به میز و صندلی ندارد
لاریجانی در پاسخ به پرسشی درباره گفت‌وگوی ملی و برخی خبرها مبنی بر این‌که قرار است میز گفت‌وگوی ملی در مجلس تشکیل شود، عنوان کرد: من فکر نمی‌کنم گفت‌وگوی ملی نیاز به میز و صندلی داشته باشد بلکه نیاز به عزم جریان‌های مختلف دارد. باید روی چالش‌های اصلی کشور بحث و بررسی کرده، بنشینند و صحبت کنند.
رئیس مجلس در پاسخ به پرسش دیگری درباره انتقاداتی که به عملکرد هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح می‌شود، گفت: مجمع تشخیص مصحلت نظام بر اساس قانون دو وظیفه مهم دارد. یکی در مواردی است که مجلس و شورای نگهبان به اختلاف می‌رسند و دیگری مشورت دادن به رهبری است. لاریجانی ادامه داد: در زمان مرحوم آیت‌ا... هاشمی بود که رهبر معظم انقلاب نظارت بر‌سیاست‌های کلی را به مجمع واگذار کردند و در همان زمان این مسؤولیت شروع شد. در دوره جدید مجمع تشخیص، رهبر انقلاب این اختیار را دادند که مجمع هیاتی را برای نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی انتخاب کند؛ بنابراین تا اینجا طبق قانون است. اما اشکالی موجود به‌دلیل ابهاماتی است که در راستای اجرای این اختیارات وجود دارد.
رئیس مجلس گفت: هیات نظارت اگر نظراتی را در مورد اجرای سیاست‌ها دارد می‌تواند به کمیسیون مجلس بدهد. کمیسیون‌های مجلس این نظرات را مورد بررسی قرار می‌دهند و می‌توانند بگویند ما این مشورت را مصحلت می‌دانیم یا خیر. مجمع تشخیص نمی‌تواند نقش قانونگذاری داشته باشد و تنها در بعد نظارت باید ورود کند بنابراین اگر نظامات اجرایی و مسیر کار درست اجرا شود، ابهامی هم به وجود نمی‌آید.
لاریجانی در پاسخ به پرسشی درباره شفافیت آرای نمایندگان گفت: شفافیت حتما کار خوبی است و باید انجام شود اما از آن مهم‌تر حریت نمایندگان است که باید حفظ شود. اگر کاری انجام شود که حریت نمایندگان به خطر بیفتد، این موضوع فایده‌ای ندارد. گاهی نمایندگان تحت فشار قرار می‌گیرند و گاهی آنها توهین و هتاکی می‌کنند. گاهی اوقات برخی نمایندگان شهرستان‌ها به من مراجعه می‌کنند و می‌گویند اگر آرا شفاف شود برخی در شهرستان، مشکلاتی برای ما ایجاد می‌کنند. من در کل مخالف شفافیت آرا نیستم و نگرانی هم از این مساله ندارم ولی باید همه مسائل مورد نظر قرار گیرد. رئیس مجلس در بخش دیگری از نشست خبری درباره نگرانی‌ها از وضع صندوق‌ها گفت: افق آینده صندوق‌ها روشن است، کار اولیه در بودجه امسال را انجام و اختیاری به دولت دادیم تا از منابعی، بدهی‌ صندوق‌های بازنشستگی را بدهیم. البته هنوز اتفاق خاصی در این حوزه نیز نیفتاده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها