حسین زادگان گفت: حفاظت از جنگل ها باید به گونه ای باشد که در عین بهره برداری اصولی به تخریب زمین های حاصلخیز منجر نشود. مهمترین برنامه ما بعد از انقلاب در سطح استان برای آن مسئله، تأمین و توسعه زراعت چوب است.
کد خبر: ۱۱۹۱۳۷۱
تأمین و توسعه زراعت چوب مهمترین اولویت استان بعد از انقلاب

به گزارش جام جم آنلاین، در نشست خبری «منشور تلاش» به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ارتباط تلفنی با مهندس احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان، احمد حسین زادگان استاندار مازندران و مهندس محسن صادقیان معاون عمرانی استاندار یزد و همچنین جمعی از اصحاب رسانه از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شد، استاندار سیستان و بلوچستان گفت: استان سیستان و بلوچستان با ۱۸۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت، پهناورترین استان کشور محسوب می شود که ۱۱ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.

احمدعلی موهبتی افزود: این استان دارای ۲۰ شهرستان، ۴۷ شهر، ۵۰ بخش و ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار نفر جمعیت است. نرخ مشارکت اقتصادی سیستان و بلوچستان حدود ۳۱,۳ و نرخ بیکاری ۱۳ درصد است.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به ظرفیت های مختلف این استان گفت: مهمترین ظرفیت، وجود ترانزیت و تجارت در استان از جهت وجود مرز آبی با دریای عمان است. بندر شهید بهشتی، چابهار و شهید کلانتری در سواحل جنوب بستر مناسبی را برای تجارت فراهم نموده است.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری از سواحل مکران به عنوان «گنج پنهان» گفت: این منطقه از نظر شیلات و صیادی منطقه مستعدی است و در حال حاضر رتبه اول صیادی در تن ماهی ها را در غرب اقیانوس هند داریم و ۷۰ درصد تن ماهی های کشور در چابهار صید می شود. ۱۴ اسکله صیادی در این منطقه ساخته شده و صیادی را پشتیبانی می کند و ۷۰ هزار نفر در حوزه صیادی مشغول به کارند.

موهبتی اضافه کرد: مطالعات جامعی درباره پرورش میگو انجام گرفته و مزارع چهار هزار هکتاری پرورش گواتر تنها نقطه ای در کشور است که دو بار پرورش میگو در آن صورت می گیرد.
وی درباره علت نرخ بیکاری ۱۳ درصدی این استان با وجود ظرفیت های بالا گفت: در جنوب استان یعنی منطقه چابهار بیکاری وجود ندارد. اما استان دچار خشکسالی مفرط شده و ما شاهد تخلیه روستاها از جمعیت هستیم. دامداری و کشاورزی که شغل عمده مردمان این استان بوده از بین رفته است. هم شرایط بیکاری در حال حاضر خیلی بیشتر است و دلیل آن هم حاشیه نشینی در حاشیه چابهار، زاهدان، زابل و ایرانشهر است.

موهبتی اضافه کرد: رگ حیاتی سیستان به رودخانه هیرمند بسته است که متاسفانه این رودخانه هیرمند طی دو سال اخیر هیچ آبی ندارد. با وجود اینکه دولت ۹۰۰ میلیون دلار در چهار سال اخیر در سیستان هزینه کرده و شبکه آبرسانی ۴۶ هزار هکتاری را ایجاد نموده اما به جهت خشکسالی بهره وری لازم را نداشته است.

وی یادآور شد: فاز یک بندر چابهار به بهره برداری رسیده و برای اولین بار هفته گذشته چهار کشتی در بندر چابهار تخلیه بار کردند و فعالیت هایی در فاز یک در حال انجام شدن است.
همچنین در ادامه این نشست خبری، حسین زادگان استاندار استان مازندران گفت: استان مازندران در بین ۳۱ استان کشور از تنوع ویژه و ظرفیت های زیادی برخوردار است.

در این نشست خبری استاندار مازندران در رابطه با مهم ترین اقدام برای حفظ جنگل ها اظهار کرد: حفاظت از جنگل ها باید به گونه ای باشد که در عین بهره برداری اصولی به تخریب زمین های حاصلخیز منجر نشود. مهمترین برنامه ما در سطح استان برای آن مسئله، تأمین و توسعه زراعت چوب است.

وی در توضیح این مطلب گفت: ما با همکاری بخش خصوصی و دستگاه های اجرایی استان در تلاشیم تا با استفاده از زمین های بلااستفاده و توسعه زراعت چوب، کارخانجات صنایع مرتبط با چوب را ایجاد کنیم. با وزارت جهاد کشاورزی نیز همکاری داریم تا از درختان از رده خارج که اکولوژی جنگل را به هم نزدند در مسائل صنعتی استفاده کنیم.

حسین زادگان در رابطه با اقدامات صورت گرفته درخصوص جلوگیری از قاچاق چوب، ماسه و شن در این استان بیان داشت: در جلسه ای که با همکاری دستگاه قضایی نیروی انتظامی و مجموعه دستگاه های اجرایی ذیربط برگزار کردیم تأکیدات ویژه ای بر جلوگیری از این معضل شد. عزم مسئولان استان بر این قرار گرفت تا با بهره گیری از ظرفیت های موجود وضعیت را کنترل و حتی پیشگیری کنیم. فعالسازی کارگروه شورای معادن استان، شورای حفظ حقوق بیت المال و برخورد قاطع با متخلفان از جمله اقدامات برای جلوگیری از برداشت و قاچاق شن و ماسه است.

استاندار مازندران یادآور شد: در سال های اخیر وام های متعددی را به افراد فعال در حوزه بوم گردی در روستاها پرداخت کردیم تا به رونق بوم گردی کمک کنیم. هم اکنون یکی از برنامه های مهم، آب بندان های سطح استان است. ما ۸۲۰ آب بندان داریم که کارکرد سه منظوره در زمینه گردشگری، پرورش ماهی و تأمین آب کشاورزی دارند.

در ادامه، صادقیان معاون عمرانی استاندار یزد اظهارداشت: استان یزد دارای ۱۰ شهرستان، ۲۱ شهر، ۴۵ دهستان و هزار و ۱۸۸ روستا و جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۱۳۰ هزار نفر است.

وی افزود: به برکت ایام الله دهه فجر ۷۲۲ پروژه را با حضور مسئولان استانی و کشوری به بهره برداری رساندیم. ما در این پروژه ها ۲ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کردیم که فرصت شغلی برای ۴ هزار نفر ایجاد شد و ۶۵ درصد پروژه ها در بحث روستایی به بهره برداری خواهد رسید.

صادقیان با اشاره به دستاوردهای استان در چهل سالگی انقلاب تشریح کرد: عملکرد فعلی استان با قبل از سال ۵۷ قابل مقایسه نیست. هم اکنون یزد دومین استان معدنی و هفتمین استان صنعتی و جزء استان های برتر در حوزه گردشگری کشور محسوب می شود. قبل از انقلاب تنها ۲۸۹ کیلومتر جاده خاکی داشت اما الان همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان با ۲ هزار و ۲۸۰ کیلومتر از نعمت جاده آسفالت برخوردار اند و ۸۵ درصد روستاهای ما و ۹۷ درصد شهرهای ما از نعمت گاز بهره می برند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها