رژیم صهیونیستی هرگونه ارتباط شرکت «ان‌اس‌او» را با قتل روزنامه‌نگار سعودی تکذیب کرد

نقش صهیونیست‌ها در ماجرای خاشقجی

روز دوشنبه شبکه سی ان ان در گزارشی مفصل پیام‌هایی را منتشر کرد که بین جمال خاشقجی و عمر عبدالعزیز دو ناراضی معروف سعودی رد و بدل شده بود. سی‌ان‌ان در ادامه گزارش‌های خود اعلام کرد یک شرکت اسرائیلی فعال در زمینه فناوری‌های دیجیتالی، نرم‌افزاری را در اختیار عربستان سعودی قرار داده بود تا به این وسیله پیام‌های مخالفانش را شنود کند. این مساله به معنای دست داشتن مقامات اسرائیلی در قضیه لو دادن جمال خاشقجی بود؛ ادعایی که بلافاصله از سوی اسرائیلی‌ها تکذیب شد تا نشان دهد مساله جدی‌تر از اینهاست.
کد خبر: ۱۱۹۰۸۸۶

در همین رابطه روز گذشته شرکت نرم‌افزاری «ان‌اس‌او» اسرائیل هرگونه ارتباط این شرکت را با قتل روزنامه نگار منتقد عربستانی و هک تلفن او تکذیب کرد.
خاشقجی دوم دسامبر سال جاری میلادی به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد و پس از آن ناپدید شد. عربستان مدعی بود این روزنامه‌نگار منتقد از کنسولگری خارج شده اما سرانجام پس از ۲۰ روز کشمکش و فشار افکار عمومی مقامات عربستان سرانجام به قتل خاشقجی اعتراف کردند. اطلاعاتی که بعدها ترکیه به صورت قطره‌چکانی ارائه داد، نشان می‌داد شخص محمدبن‌سلمان ولیعهد عربستان در قتل خاشقجی دست داشته و به صورت مرتب بین او و ماموران بازجویی و قتل خاشقجی در استانبول پیام‌هایی رد و بدل می‌شده است .
چرا تکذیب؟
به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس شرکت «ان‌اس‌او» با کاملا بی‌اساس خواندن دعاوی مربوط به‌دست داشتن این شرکت در ماجرای قتل خاشقجی گفت اظهارات یک نفر هرگز نمی‌تواند اثبات کننده نقش این شرکت در همکاری با عربستان سعودی در قتل خاشقجی باشد.
ناظران می‌گویند اثبات هرگونه ارتباط بین این شرکت و قتل جمال خاشقجی حتی به صورت غیرمستقیم و غیرعمد می‌تواند رژیم صهیونیستی را نیز درگیر کند و در سیاست‌های راهبردی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم اختلال به‌وجود آورد.
این افشاگری در صورت اثبات می‌تواند فشارهای داخلی و خارجی بیشتری را بر نتانیاهو و سیاست‌هایش وارد کند .
اما شرکت «ان‌اس‌او» در گذشته نیز هدف شکایت‌های مشابهی بابت استفاده از محصولات نرم‌افزاری‌اش جهت سرکوب مخالفان در کشورهای دیگر قرار گرفته بود.
مناقشه کنونی باعث جلب توجه جهانیان نسبت به معامله‌های پنهانی این شرکت و نحوه نظارت دولت صهیونیستی بر تعاملات شرکت‌های خصوصی وابسته به ارتش این رژیم شده است. زیرا چنان که گفته می‌شود شرکت «ان‌اس‌او» زیر نظر وزارت جنگ اسرائیل فعالیت می‌کند.
عمر عبدالعزیز در شکایت خود -که آن را در کانادا مطرح کرده-مدعی است با خاشقجی رفاقت دیرینه داشته و ارتباطات آنها از سوی حکومت عربستان سعودی با استفاده از نرم‌افزار ارائه شده از سوی این شرکت اسرائیلی هک شده و مورد جاسوسی قرار گرفته است .
عبدالعزیز گفته به اعتقاد وی همکاری‌اش با خاشقجی فاکتوری مهم در به قتل رسیدن این ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست در شهر استانبول بوده است.
شرکت «ان‌اس‌او» با صدور بیانیه‌ای ضمن تکذیب این اتهام‌ها گفته است: «این شرکت رویکرد شدیدا سختگیرانه‌ای نسبت به صدور مجوز برای محصولاتش دارد و معمولا این مجوز بعد از بررسی‌های کامل و موافقت دولت اسرائیل صادر می‌شود.» از سوی دیگر وزارت جنگ اسرائیل هم اعلام کرد: در صدور مجوز صادرات این محصولات دقت زیادی به خرج می‌دهد.
فعالیت‌های پنهان ان‌اس‌او
اخیرا منابع خبری گزارش کردند که فناوری‌‌های هک تلفن‌های هوشمند تولید شده از سوی شرکت‌های گروه ان‌اس‌او برای مقام‌های مستبد و دیکتاتور جهان بسیار مطلوب بوده و در حد بالایی این نرم‌افزارها خریداری شده است.
هدف استفاده از این نرم‌افزارها سرکوب مخالفان از جمله در خاورمیانه و آمریکای لاتین عنوان شده است.
شبکه خبری بی‌.بی.سی عربی در گزارشی نوشت: نرم‌افزارهای این شرکت در خانواده بدافزارهایی قرار می‌گیرند که به جاسوس‌ها اجازه می‌دهد کنترل تلفن‌های همراه را از هر جایی در جهان به خدمت گرفته و از تلفن‌های همراه قربانیان از جمله از طریق دوربین و میکروفن آنها علیه صاحبانشان جاسوسی کنند.
شرکت «ان‌اس‌او» می‌گوید مجوز محصولاتش را تنها برای دولت‌ها و آژانس‌های پلیسی در راستای مبارزه قانونی با تروریسم و جرایم در جهان مدرن صادر می‌کند و یک کمیته اخلاق شامل کارشناسان حقوق‌بشر و مقام‌های سابق آمریکایی بر فروش این شرکت نظارت دارند. اما به نظر می‌رسد این اظهارات بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته باشد و به این وسیله خواسته‌اند دامن شرکت را از همکاری با بعضی دولت‌های سرکوبگر تبرئه کنند، زیرا همزمان با این اخبار روزنامه اسرائیل یدیعوت آحارانوت در گزارشی مفصل افشا کرد که این شرکت نرم‌افزارهایی را از طریق واسطه‌های خود در وین پایتخت اتریش به عربستان سعودی فروخته است .

معامله پنهان با عربستان
عمر عبدالعزیز معتقد است عربستان سعودی بیش از 55 میلیون دلار به شرکت «اس‌ان‌او» برای خرید 23نرم‌افزار این شرکت و کنترل تماس‌های مخالفانش داده است. شرکت مذکور نرم‌افزارها و برنامه‌هایی به نام «بگاسوس3» را به چند دولت ازجمله عربستان سعودی فروخته است. به گزارش بی‌.بی‌.سی عربی، علاوه بر عمر‌عبدالعزیز افراد دیگری نیز در جاهای دیگر ازجمله قبرس و اسرائیل علیه این شرکت شکایت کرده‌اند. یک شهروند قطری و تعدادی از روزنامه‌نگاران مکزیکی نیز که جزو قربانیان این تجسس‌ها بوده‌اند علیه این شرکت اقامه دعوی کرده‌اند.
به گزارش همین منبع، ماه گذشته میلادی روزنامه یدیعوت آحارانوت در گزارشی مفصل نوشت که شرکت «اس‌ان‌او» برنامه‌های پیشرفته‌ای در زمینه هک تلفن‌های همراه به عربستان سعودی فروخته است. مقر این شرکت در شهرک هرتزلیا بوده و این نرم‌افزارها اوایل سال 2017 از طریق مقامات بلندپایه سیاسی و نظامی اسرائیلی-سعودی در وین رد و بدل شده است. گفته می‌شود ناصر القحطانی از افراد نزدیک به محمد بن سلمان و کسی که بر ماجرای قتل خاشقجی نیز نظارت داشت در این معاملات دست داشته است. همچنین گفته می‌شود امارات عربی متحده نیز برنامه‌هایی را از این شرکت خریداری کرده تا بتواند به وسیله آن مکالمات رهبران کشورهای همسایه و سردبیر بعضی نشریات منطقه‌ای را شنود کند.

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها