روایت اولین روزهای انقلاب در سریال مناسبتی شبکه یک

«خط تماس » از امشب برقرار می‌شود

کافی است نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای انقلاب اسلامی داشته باشیم، آن وقت است که متوجه می‌شویم همه این رویدادها را می‌توان دستمایه آثار نمایشی قرار داد. تا به امروز برخی تهیه کنندگان و کارگردانان، مجموعه‌های تلویزیونی با موضوع انقلاب ساخته و روانه آنتن کردند که روزهای پر شور انقلاب و وقایع مربوط به آن دوران را نمایش داده‌اند. در این‌باره می‌توان به سریال‌هایی همچون شب می‌گذرد، تا صبح، پروانه، ارمغان تاریکی، نفس و... اشاره کرد. از سوی دیگر تاریخ انقلاب اسلامی به حدی جذابیت دارد که می‌توان سریال‌های متنوعی ساخت، اما سازندگان آثار نمایشی از قبل باید تحقیقات و پژوهش ویژه‌ای درباره تاریخ انقلاب داشته باشند. بنابراین فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان باید دست به کار شوند، چراکه موضوع انقلاب اسلامی به حدی گسترده است که فیلمنامه‌نویسان می‌توانند با انتخاب سوژه‌های انقلابی، مجموعه‌های متنوع انقلابی را بنویسند. محسن علی‌اکبری و جواد شمقدری هم از چندی پیش تولید مجموعه تلویزیونی نفوذ را با موضوع انقلاب آغاز کردند و از دل این مجموعه ده قسمت با نام خط تماس در آورده‌اند که از امشب ساعت 22 و 15 دقیقه روانه آنتن شبکه یک می‌شود. این سریال به وقایع تاریخ انقلاب از بهمن 57 تا فروردین 58 می‌پردازد. یکی از مهم‌ترین اتفاقات این برهه از تاریخ انقلاب، مساله پیروزی دانشجویان مسلمان در ختم قائله گروهک تروریستی خلق ترکمن در گنبدکاووس است که توسط عناصر ضدانقلاب و تجزیه‌طلب طراحی شده بود. البته مجموعه نفوذ، 40‌قسمتی است و دیگر بخش‌های سریال، سال آینده پخش می‌شود. نگارش این مجموعه بر اساس استنادهای تاریخی صورت گرفته و این مجموعه در سه فاز تولید می‌شود. روایت ۴۰ قسمت اول از پیش از انقلاب تا تسخیر لانه جاسوسی پیش می‌رود. فصل دوم این مجموعه به حوادث حین گروگانگیری تا کودتای نوژه و آغاز جنگ تحمیلی می‌پردازد و فاز سوم هشت سال دفاع مقدس را در بر می‌گیرد. امین اسکندریان، کیمیا اکرمی، احمد نجفی، حمید گودرزی، رحیم نوروزی، علیرام نورایی و صالح میرزا آقایی از جمله بازیگران این مجموعه هستند.
کد خبر: ۱۱۸۹۵۳۲

دغدغه ساخت یک مجموعه انقلابی
جواد شمقدری، کارگردان سریال خط تماس درباره شکل‌گیری طرح این اثر به جام‌جم می‌گوید: سال‌ها بود که دنبال ساخت یک مجموعه با محوریت رویدادهای انقلاب بودم و شروع به تحقیق و نگارش کردم. اواسط کار با دوستان سیما فیلم صحبت کردم که از کار حمایت کنند. خوشبختانه بعد از حمایت سیما فیلم پروژه را جلو بردم. البته تحقیق و نگارش کل کار به عهده خودم بود، اما در بعضی مقاطع که نیاز بود حتما از مشاوران دوستان استفاده کرده ام.
وی ادامه می‌دهد: البته سال 58 من به سینما وارد نشده بودم، اما همیشه به این موضوع فکر می‌کردم که رویدادهای انقلاب قابلیت دارند دستمایه ساخت آثار نمایشی شوند. سال‌ها بعد که وارد کار سینما و تلویزیون شدم به این موضوع دوباره فکر کردم. بعد از ساخت فیلم توفان شن، احساس کردم تسخیر لانه جاسوسی از جمله موضوعاتی است که نه تنها اهمیت دارد، بلکه می‌تواند، سوژه یک مجموعه تلویزیونی شود.
این نویسنده و کارگردان اشاره می‌کند: البته در گذشته منابع تحقیقاتی کم بود، اما الان این طور نیست و دسترسی به منابع راحت است. باید ارزش این رویداد عظیم را در کشورمان بدانیم و کارهای مناسبی با این محوریت بسازیم. ده قسمت از مجموعه نفوذ را با نام خط تماس برای پخش از شبکه‌یک در ایام دهه فجر آماده کرده‌ایم.
شمقدری با اشاره به این‌که 75 درصد از سریال نفوذ تصویربرداری شده، می‌گوید: ده قسمتی که برای پخش در نظر گرفته‌ایم، یک سوم ابتدای کار است و فصل‌های بعدی سریال، مهر یا آبان 98 روی آنتن می‌رود. در این مجموعه به وقایع انقلاب اسلامی از 22بهمن 57 تا 12 فروردین 58 می‌پردازیم.
وی ادامه می‌دهد: در این مقطع اتفاقات زیادی افتاده است و ما به قائله گنبد‌کاووس می‌پردازیم که البته الان از ذهن مردم محو شده و پرداخت به چنین ماجرایی، یادآوری برای نسل گذشته است و نسل جوان هم می‌توانند این واقعه را به شکل تصویری ببینند.

تست بازیگری از 500 نفری
این کارگردان در پاسخ به این که آیا پخش ده قسمت از این سریال در دهه فجر و بقیه آن در مهر ماه به کار لطمه نمی‌زند، توضیح می‌دهد: بهتر بود با هم پخش شود، اما از آنجا که سریال برای آنتن شبکه یک نبود، به همین دلیل قرار شد فصل یک در دهه فجر روی آنتن برود. بعد از تمام شدن مراحل فنی این فصل، بقیه تصویربرداری را هم انجام می‌دهیم. وی با اشاره به انتخاب بازیگران برای سریال عنوان می‌کند: با توجه به این‌که اکثر شخصیت‌های سریال جوانان هستند، به همین دلیل سراغ بازیگرانی رفته‌ایم که هم پیشکسوت هستند؛ مثل رحیم نوروزی، حمید گودرزی، علیرام نورایی، شهره لرستانی و... و هم این‌که بازیگرانی انتخاب کردیم که تئاتری هستند، اما تجربه هنرنمایی جلوی دوربین تلویزیون را نداشته‌اند.
شمقدری درباره بازیگر نقش قهرمان قصه تصریح می‌کند: امین اسکندریان بازیگر نقش اول قصه است که نامش در سریال مهدی است. او تئاتر کار کرده و اولین تجربه تلویزیونی‌اش است. برای این نقش از 500 نفر تست گرفتیم تا در نهایت به انتخاب اسکندریان رسیدیم. نقش مقابل او را هم یلدا افشارنیا بازی می‌کند که نامش در سریال مهناز است. مهدی قهرمان قصه است که مبارز انقلابی است و در همه بخش‌های قصه حضور جدی دارد.
این کارگردان با اشاره به دشواری‌های ساخت یک سریال انقلابی می‌گوید: فضای معماری و بافت شهری نسبت به زمان انقلاب خیلی تغییر کرده است. به همین دلیل ساخت کارهایی با محوریت تاریخ معاصر سخت‌تر از تاریخ گذشته است، زیرا مردم خاطرات آن دوره را در ذهن دارند. مکان‌های فیلمبرداری سریال بخش‌های مختلف تهران، شهرک غزالی و چالوس است. از نتیجه کار راضی هستم. امیدوارم مردم از تماشای سریال لذت ببرند.
نورایی در لباس چریک فدایی خلق
علیرام نورایی، بازیگر نقش بکتاش در سریال خط تماس درباره نقشش به جام‌جم می‌گوید: داستان این سریال در مقطع تاریخ معاصر و زمان پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و من هم در این سریال نقش بکتاش، چریک فدایی خلق را بازی می‌کنم که جزو مهره‌های اصلی فدایی خلق است. او درگیری‌های عقیدتی زیادی با نقش اول قصه به نام مهدی دارد. البته خیلی حرکات اکشن ندارد، اما در مجموع شخصیت جذابی بود، به همین دلیل بازی در این سریال را پذیرفتم. وی ادامه می‌دهد: تا به حال نقش چریک فدایی خلق را بازی نکرده بودم و قبل از ایفای نقش با آقای شمقدری کارگردان صحبت کردم. او اطلاعات جامعی از این افراد داشت و در زمان انقلاب آنها را دیده بود. خودم هم قبل از بازی تحقیقاتی کردم و با روحیات این افراد کاملا آشنا شدم.
این بازیگر در پاسخ به این سؤال که با توجه به این‌که بیشترین بازی را مقابل بازیگر نقش مهدی (امین اسکندریان) داشتید که تجربه کار تلویزیونی نداشته، کار با او چطور بود، می‌گوید: اسکندریان همبازی بسیار خوب، خوش‌انرژی و دوست‌داشتنی بود و در عین حال سختکوش. غیر از او بازیگران جوان دیگری هم داشتیم که همه خیلی با‌انرژی کار کردند.
نورایی تجربه همکاری با شمقدری را مثبت ارزیابی کرده و یادآور می‌شود: کار با این کارگردان خیلی راحت بود و تعامل خوبی با بازیگران داشت. امیدوارم مردم هم از تماشای سریال راضی بوده و آن را دوست داشته باشند.

یک جوان انقلابی پر شور
امین اسکندریان، بازیگر قهرمان قصه (مهدی) درباره نقش خود در این سریال به جام‌جم می‌گوید: شخصیت مهدی به حدی خوب نوشته شده بود که به هر بازیگری پیشنهاد می‌شد حتما قبول می‌کرد، زیرا بازیگر را در موقعیت‌های متفاوت و جذابی قرار می‌داد. من سال‌ها تئاتر کار کردم و خوشحالم چنین موقعیتی برایم فراهم شد و آقایان علی‌اکبری و شمقدری این فرصت را در اختیار من گذاشتند. امیدوارم مردم هم دوست داشته باشند.
وی ادامه می‌دهد: البته مهدی در فضای سال‌های انقلاب قرار دارد که این مقطع زمانی با سن و سال من فاصله دارد، به همین دلیل درباره آدم‌های آن مقطع زمانی خیلی تحقیق کردم؛ چطور حرف می‌زدند، رفتار می‌کردند و... همچنین تمام فیلم‌های انقلابی را که در آن مقطع ساخته شده بود دیدم. در مجموع شخصیت مهدی برایم خیلی جذاب و هیجان‌انگیز بود. این بازیگر عنوان می‌کند: آقای شمقدری در طول کار خیلی به من کمک کرد و قبل از بازی در هر پلان من اتودهایی که می‌زدم را اجرا می‌کردم و او از میان آنها یکی را انتخاب می‌کرد. در واقع هم کمک می‌کرد و هم دستم را باز می‌گذاشت. اگر هم پیشنهادی می‌دادم با روی باز می‌پذیرفت. اسکندریان در پایان می‌گوید: البته همان‌طور که می‌دانید بچه‌های تئاتر واقعا برای نقش خیلی زحمت می‌کشند و از روز اول که برای این نقش انتخاب شدم، واقعا زحمت کشیدم و دلم می‌خواست نقشم را درست ایفا کنم.

فاطمه عودباشی
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها