با افزایش امید به زندگی،شمار کسانی که گرفتار بیماری‌های دژنراسیون ماکولا (سالخوردگی و کهولت شبکیه) و آب مروارید (کدر شدن عدسی) هستند، به طور روزافزون بیشتر می‌شود. پژوهشگران دریافته اند که غذاهای سرشار از لوتئین و زآگزانتین (رنگدانه‌های بینایی) خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن چشمی را کاهش می‌دهند.
کد خبر: ۱۱۸۹۳۵۶

از سوی دیگر ویتامین‌های سی، ای، بتا کاروتن، روی و اسیدهای چرب امگا سه نیز از بیماری‌های چشمی که با افزایش سن همراه‌اند پیشگیری می‌کنند.
اگر می‌خواهید خطر ابتلای خود به این بیماری‌ها را کاهش دهید از این خوردنی‌ها غافل نشوید:
اسفناج
اسفناج مقادیر بسیار بالایی از لوتئین و زآگزانتین دارد. اسفناج را می‌توان به سالاد و ساندویچ افزود. اما چون پخت اسفناج میزان جذب لوتئین آن را بیشتر می‌کند بورانی اسفناج و یا خورش اسفناج بیشتر توصیه می‌شود.
گوجه‌فرنگی
افزون بر ویتامین‌های آ، سی، لوتئین و زاگزانتین، گوجه‌فرنگی دارای لیکوپن است. لیکوپن از شبکیه در برابر آسیب‌های نوری محافظت می‌کند و از احتمال بیماری‌های مرتبط با سالخوردگی چشم می‌کاهد. پختن گوجه‌فرنگی جذب لیکوپن را برای بدن آسان‌تر می‌کند.
ذرت
ذرت نه‌تنها خوشمزه است بلکه حاوی لوتئین و زآگزانتین است. پختن ذرت میزان لوتئین و زآگزانتین و آنتی اکسیدان‌های آن را بالا می‌برد.
کلم بروکلی
سرشار از فیبر، ویتامین سی، بتا کاروتن، لوتئین و زآگزانتین است. می‌توان کلم بروکلی پخته شده را در املت و یا در کنار ماکارونی میل کرد.
تخم‌مرغ
یکی از سالم‌ترین انواع صبحانه تخم‌مرغ است که مملو از پروتئین، لوتئین، ویتامین ای و امگا سه است.
پرتقال
مرکبات حاوی ویتامین سی هستند که به تقویت سلامت بافت چشم کمک می‌کند همچنین ویتامین سی به بازسازی دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها همچون ویتامین ای یاری می‌رساند.

دکتر پاشا انوری

جراح و متخصص چشم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها