دپوی نهاده‌ها در بنادر، تولید مرغ را کاهش داده است

سرنخ گرانی مرغ در گمرک

قیمت مرغ که در سال جاری با روند افزایشی همراه بود، به ناگاه در هفته‌های اخیر بشدت بالا رفت و دیروز در سطح تهران به هر کیلو 12450 تومان هم رسید. قیمت مرغ ابتدای امسال هر کیلو 8000 تومان بود که هم‌اکنون به بالای 12 هزار تومان رسیده و بالاترین گرانی را در یک دهه اخیر طی کرده است. مسؤولان صنفی و دولتی علت افزایش عجیب قیمت مرغ در روزهای اخیر را وقفه در ترخیص نهاده‌ها از گمرک عنوان کرده‌اند. رضا سالمی، مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران در این باره گفت: افزایش قیمت مرغ به علت وقفه‌ای ۴۵ تا ۵۰ روزه در حمل نهاده‌ها از گمرک به مراکز استان‌ها بوده که همین سبب شد مرغداران در جوجه‌ریزی با تعلل اقدام کنند که سبب کمبود تولید مرغ شد. گمرک نیز تعلل بانک مرکزی در تامین ارز واردکنندگان را علت تاخیر در ترخیص نهاده‌های مرغ عنوان می‌کند، اما بانک مرکزی پاسخگوی این تاخیر نیست.
کد خبر: ۱۱۸۹۲۸۴

به میزان مصرف یک سال نهاده واردشده، اما...
مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مرغ و ماهی با بیان این‌که مشکلات تولیدکنندگان مرغ از دو ماه گذشته آغاز شد و آنها درگیر انتقال نهاده‌های دامی از بندر امام خمینی (ره) بوده‌اند، یادآور شد: مشکلات تأمین و عرضه نهاده‌های دامی که از دو ماه گذشته آغاز شده در حال حاضر در بازار خود را نشان داده و احتمال می‌رود اگر مشکلات حمل‌ونقل بار و هزینه‌های جانبی تولید و پرورش جوجه یکروزه رفع نشود، روند افزایشی مرغ برای روزهای آینده ادامه داشته باشد.
وی با بیان این‌که به اندازه مصرف یک سال کشور برای تولید مرغ، نهاده در بندر امام دپو داریم به خبرنگار جام‌جم گفت: با وجود این‌که مرغ یک کالای مهم اساسی و ارزان‌ترین مواد پروتئینی است که در سفره مردم باقی‌مانده چون ارز دولتی به آن تعلق می‌گیرد، چرا نهاده‌ها بعد از واردات به کشور در بندر دپو شد و به دست تولیدکنندگان نمی‌رسد؟
رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با بیان این‌که اکنون حدود دو هفته است که بارگیری نهاده‌ها آغاز شده است، گفت: واردکنندگان و فروشندگان نهاده‌ها یکی از دلایل تأخیر در بارگیری را افزایش کرایه حمل بیان کردند درحالی‌که خود جزو شرکت‌های باربری نیز هستند.
یوسف‌خانی با بیان این‌که به علت نرسیدن نهاده‌ها، مرغداران جوجه ریزی نکرده‌اند، افزود: همین موضوع باعث کاهش آمار تولید و افزایش قیمت شد.
وی با بیان این‌که اگر مشکلات پرورش و تولید مرغ حل نشود روند افزایشی قیمت آن ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: به واسطه افزایش قیمت نهاده‌های دامی جوجه یک‌روزه و هزینه حمل‌ونقل، قیمت مرغ روند افزایشی به خود گرفته است. این مقام صنفی در رابطه با افزایش قیمت هزار تومانی گوشت مرغ گفت: در حال حاضر قیمت مرغ و افزایش آن برای جامعه حساس شده، زیرا این محصول ارزان‌ترین خوراک جامعه است.
رئیس اتحادیه مرغ و ماهی ادامه داد: در چند روز گذشته تولید و پرورش مرغ بشدت کاهش یافته و این موضوع منجر به کاهش عرضه و افزایش قیمت مرغ شده است که از دلایل افت پرورش مرغ می‌توان به افزایش قیمت نهاده‌های دامی، افزایش قیمت جوجه یک‌روزه و افزایش هزینه حمل‌ونقل تا ۳۰۰ درصد اشاره کرد.
وی تصریح کرد: در این شرایط برخی تولیدکنندگان که نگران تأمین خوراک دام و شرایط نگهداری جوجه بودند، جوجه‌ریزی نکردند.
وی افزود: مرغ‌داران به همین علت و این‌که احتمال دارد ذرت و سویا به‌موقع به دست آنها نرسیده، نتوانسته‌اند به مرغ‌ها دانه بدهند و جوجه یک‌روزه تولید کنند و این باعث کاهش تولید و افزایش قیمت شد. یوسفخانی درباره این‌که چرا خوراک به دست تولیدکنندگان نمی‌رسید، گفت: باید بخش‌های دولتی این موضوع را بررسی کنند.
وی در خصوص قیمت مرغ در آینده و این‌که آیا کاهش خواهد یافت یا خیر؟ گفت: این موضوع بستگی به قیمت نهاده‌ها دارد.
یوسفخانی با بیان این‌که حدود دو هفته است نهاده‌ها به دست مرغداران می‌رسد، افزود: اگر در همه استان‌های کشور دسترسی کامل به نهاده‌ها وجود داشته باشد و در زمان نیاز و به‌موقع این کار انجام شود و مشکلی در تهیه خوراک طیور در مرغداری‌ها وجود نداشته باشد و جوجه‌ریزی انجام شود، در دو ماه آینده نتیجه خواهد داد؛ اما هم‌اکنون کاهش قیمت مرغ بعید است.
وی اضافه کرد: تا زمانی که کاهش تولید ادامه داشته باشد کاهش قیمت مرغ بعید به نظر می‌رسد. یوسفخانی با بیان این‌که بنا بود صادرات مرغ از کشور صورت گیرد، افزود: به علت برخورد با این شرایط، کاهش تولید به وجود آمد و برای تأمین نیاز داخل صادرات مرغ ممنوع شد که اقدام درستی است.

انگیزه تولیدکنندگان کاهش یافته است
برومند چهار آئین، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی مرغداران گوشتی ایران با بیان این‌که هزینه تولید مرغ در کشور بالا رفته اما ستاد تنظیم بازار قیمت‌های غیر کارشناسی و پایینی را لحاظ کرده است به جام‌جم تصریح کرد: متاسفانه کارگروه تنظیم بازار بدون مشورت فعالان اقتصادی و اتحادیه سراسری اقدام به تعیین قیمت مرغ کرده است.
وی به افزایش هزینه‌های تولید در صنعت پرورش مرغ اشاره کرد و افزود: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت کنجاله سویا را 2200 تومان و ذرت را 1100 تومان اعلام کرده اما این محصولات زمانی که به دست مرغدار می‌رسد قیمت‌های بالاتری دارد. به عنوان مثال کنجاله سویا 2700 تومان و ذرت با قیمت 1450 تومان به دست تولیدکننده که مصرف‌کننده نهایی این اقلام است می‌رسد، اما سازمان حمایت برای تعیین قیمت هر کیلوگرم مرغ، قیمت مصوبی که تعیین کرده را ملاک قرار می‌دهد.
چهارآئین ادامه داد: قیمت سویا نسبت به سال گذشته 81 درصد، قیمت ذرت 47 درصد، قیمت داروها و مکمل‌های درمانی 81 درصد، قیمت کرایه حمل 35درصد، دستمزد کارگران به طور رسمی 19 درصد و ریزمغذی‌های مورد نیاز تولید گوشت مرغ 200 درصد افزایش داشتند و میانگین همه این موارد 45درصد بر قیمت تمام‌شده مرغ می‌افزاید که در کنار 10 درصد سود قانونی، قیمت مرغ در مرغداری را به 7750 تومان می‌رساند اما کارگروه تنظیم بازار‌قیمت 6350 تومان را ابلاغ کرده است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی مرغداران گوشتی کشور تاکید کرد: در این صورت تولیدکننده منفعت اقتصادی خود را از دست می‌دهد و انگیزه‌ای برای تولید نخواهد داشت و تولید کاهش و قیمت‌ها به‌صورت انفجاری افزایش می‌یابد.
وی به مشکل واردات نهاده‌های دامی اشاره کرد و گفت: چندی پیش نهاده‌های دامی به دلیل مشکل حمل‌ونقل و اعتصاب کامیون‌داران به دست تولیدکنندگان مرغ گوشتی نرسید، اما دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ کاهش انگیزه تولید به دلیل مداخله مداوم دولت و ابلاغ قیمت‌های دستوری توسط کارگروه تنظیم بازار است. همین موضوع باعث می‌شود تا انگیزه تولیدکنندگان گوشت مرغ کاهش یابد که نتیجه آن افزایش قیمت مرغ در بازار است.

وی گفت: برخلاف نیت خیری که حتما پشت ابلاغ قیمت‌های دستوری وجود دارد، اما نتیجه این قبیل اقدامات و پیامدهای آن هیچ‌گاه به سود مصرف‌کنندگان نبوده است.

اعتراض تولیدکنندگان به نرخ تصویب‌شده مرغ
محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور درباره دلایل افزایش قیمت مرغ در بازار به جام‌جم گفت: بالا رفتن قیمت مواد پروتئینی باعث شده تقاضا برای مرغ در بازار زیاد شود که همین مساله روی نرخ این کالا ثاثیرگذار بوده است.
وی با اشاره به تصویب قیمت ۹۸۰۰ تومانی برای مرغ از سوی سازمان حمایت تصریح کرد: این قیمت مورد قبول تولیدکنندگان نیست. یوسفی ادامه داد: قیمت هر کیلوگرم ذرت ایرانی هم‌اکنون در شیراز و کرمانشاه ۱۴۰۰ تا ۱۴۵۰ تومان است؛ در حالی که این عدد سال قبل ۷۰۰ تومان بود، یعنی حدوداً دو برابر شده است. همچنین کرایه حمل 5/2 برابر شده و کامیونی که سال گذشته از بندر دو میلیون تومان برای حمل بار دریافت می‌کرد چند روز قبل حدود 5 میلیون و 300 هزارتومان کرایه حمل از ما دریافت کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که مرغداران جرات نمی‌کنند جوجه ریزی کنند مبادا دان ارزان پیدا نکنند و مرغ‌هایشان گرسنه بمانند، افزود: شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به توزیع نهاده می‌کند اما میزان آن کافی نیست. یوسفی خاطرنشان کرد: با تحت فشار قرار دادن تولیدکننده هیچ کاری پیش نخواهد رفت. تولیدکننده قرار نیست سرمایه‌گذاری کند، ریسک بپذیرد و زحمت بکشد و در مقابل ضرر هم بدهد که در این صورت کار خود را تعطیل می‌کند. دوره پرورش مرغ بیشتر از دو ماه طول نمی‌کشد و تعطیلی آن برای تولیدکننده به صرفه‌تر از زیان دادن است.
یوسفی اظهار کرد: نمی‌توانند برای تولیدکننده تکلیف و قیمت تعیین کنند! آن هم زمانی که هزینه‌های تولید بسیار افزایش داشته است. قیمت تمام‌شده، فروش و مصرف‌کننده مرغ کاملا مشخص است و باید تمام این مسائل در نظر گرفته شود.
مدیرعامل اتحادیه مرغ گوشتی با اشاره به قیمت تمام‌شده مرغ زنده تصریح کرد: قیمت تمام‌شده مرغ زنده با هزینه‌هایی که هرروز افزایش می‌یابد حدود 7500 تومان تا 7700 تومان است که باید قیمت کشتارگاه و حمل‌ونقل را جداگانه محاسبه کنند و یک قیمت کارشناسی شده برای مرغ در نظر بگیرند. مرغدار که قرار نیست بابت خوش‌آمد دل مسؤولان از جیبش هزینه کند. یوسفی اذعان کرد: تا چهار ماه قبل قیمت جوجه یک‌روزه به 500 تومان رسیده بود در حالی که در حال حاضر این قیمت 2500 تومان است اما تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه به خاطر هزینه‌های بالا راضی نیستند. نرخ کارشناسی محصولات باید مشخص شود تا هیچ‌کدام از طرفین متضرر نشود. بجز جوجه یک‌روزه حمل‌ونقل و قیمت جهانی نهاده‌های دامی هم بر قیمت تمام‌شده مرغ مؤثر است.

وی افزود: گرچه معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، قیمت منطقی هر کیلو مرغ برای مصرف‌کننده را ده هزار و ۵۰۰ و انجمن ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان می‌داند، اما تا کنون هیچ یک از این نرخ‌ها به تصویب نرسیده است. یوسفی قیمت ۹۸۰۰ تومانی برای هر کیلو مرغ را غیرکارشناسی دانست و گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، نرخ ۹۸۰۰ تومان برای فروش هر کیلو مرغ در خرده‌فروشی‌ها ناعادلانه است که انتظار می‌رود سازمان حمایت هرچه سریع‌تر در اعلام نرخ مصوب تجدیدنظر کند.
گمرک: بانک مرکزی تعلل کرد
سعید احمدخانی، مدیر روابط عمومی گمرک ایران اعلام کرد: نهاده‌های کالاهای اساسی از جمله مرغ در مسیر حمل یکسره گمرک قرار دارند و بدون معطلی ترخیص خواهند شد؛ اما برخی واردکنندگان خصوصی با اعتبار بالایی که در کشورهای دیگر دارند کالای خود را سفارش می‌دهند و آنها هم کالا را به مقصد ایران ارسال می‌کنند. زمانی که کشتی حامل کالا به بنادر ایران می‌رسد، واردکنندگان منتظر تأمین ارز می‌مانند و تا زمانی که بانک مرکزی توسط بانک عامل، ارز را تأمین نکند واردکننده نمی‌تواند کالایش را از گمرک ترخیص کند. زمانی که مدارک و مجوزهای ترخیص توسط بانک به گمرک اعلام شود ترخیص صورت می‌گیرد در غیر این صورت گمرک اجازه ترخیص کالا را ندارد.
احمدخانی با اشاره به این‌که گمرک با استفاده از اختیارات خود تا 70 درصد کالاها را ترخیص می‌کند، افزود: واردکنندگان تمایلی ندارند از این معافیت قانونی بهره‌مند شوند و خواهان دریافت ارز در زمان واردات هستند. به گفته وی، تأمین ارز اکنون بزرگ‌ترین مشکل واردکنندگان است و اغلب بازرگانان به دلیل تحریم‌های بانکی نمی‌توانند پول را در کشورهای دیگر جابه‌جا کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها