جلیقه زردها وعده‌های رئیس‌جمهور فرانسه را توخالی توصیف کردند

مکر و بلوف

چهار هفته اعتراض و ناآرامی در خیابان‌های پاریس بالاخره دوشنبه شب امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه را وادار کرد تا بر صفحه تلویزیون ظاهر شود و به مردم این کشور بگوید که صدای اعتراض آنها را شنیده و می‌داند آن‌طور که انتظار می‌رفته، عمل نکرده است. مکرون که یک‌سال و نیم پیش به عنوان نماینده سیاستمداران جوان و ترقی‌طلب در فرانسه ظهور کرد، حالا به‌واسطه سیاست‌هایی که او آنها را حمایت از کارآفرینی می‌خواند و مردم عادی فرانسه آنها را حمایت از طبقه پردرآمد جامعه می‌دانند، «رئیس‌جمهور ثروتمندان» لقب گرفته است. او که از شروع اعتراضات سکوت کرده بود، حال تلاش می‌کند این تصویر را تغییر دهد، اما تلاش‌های او تا چه حد ثمر بخش خواهد بود‌؟
کد خبر: ۱۱۸۹۰۰۳

به گزارش فارس، نطق رئیس‌جمهور فرانسه ترکیبی بود از عقب‌نشینی و تلاش برای آرام کردن اوضاع، همراه با مقاومت در برابر تغییر اساسی سیاست‌ها. او در نطق ۱۳ دقیقه‌ای خود، اعتراضات عمومی را «از جنبه‌های مختلف مشروع» و قابل توجیه خواند و گفت خشم عمومی در فرانسه سابقه‌ای ۴۰ ساله دارد و حاصل ناکامی دولت‌ها، یکی پس از دیگری، در پاسخ به خواست اقشار ضعیف‌تر جامعه است. امانوئل مکرون گفت: شاید طوری رفتار کرده‌ام که احساس کرده‌اید این مساله دغدغه من نیست و اولویت‌های دیگری دارم. سهمم از مسؤولیت را می‌پذیرم و می‌دانم با حرف‌هایم شما را آزرده‌ام. وی در عین حال گفت از سیاست کاهش مالیات ثروتمندان عقب‌نشینی نمی‌کند و «به عقب بازنمی‌گردیم». بخش‌هایی از صحبت‌های او نیز بوی تهدید و مجازات داشت و خشونت‌های اخیر در کشورش را غیرقابل قبول خواند و گفت: هیچ خشمی، حمله به نیروهای پلیس یا تخریب اماکن عمومی و مغازه‌ها را توجیه نمی‌کند. زمانی که خشونت آغاز می‌شود، آزادی پایان می‌یابد.
مکرون درعین حال وعده داد دستمزدها را افزایش داده، بازنشسته‌های با حقوق پایین و ساعت‌های اضافه کار را از مالیات معاف کند و به کارخانه دارها نیز توصیه کرد در صورت توان به کارگران پاداش دهند. امانوئل مکرون که تا یک ماه پیش با لحنی مغرورانه با اعتراضات عمومی برخورد می‌کرد و با قاطعیت می‌گفت از طرح افزایش مالیات بر سوخت خودرو عقب‌نشینی نمی‌کند، در اثر گسترش اعتراضات مجبور شد امتیازاتی فراتر از خواسته‌های روزهای نخست معترضان بدهد. مکرون حال باید پیشنهادات خودش را به پارلمان ببرد به این امید که در صورت تصویب این پیشنهادات و ارائه سبد‌های حمایتی دولت به اقشار آسیب پذیر اندکی از تنش‌ها فروکاسته شود.
واکنش به وعده‌های مکرون
گروهی از جلیقه زردها در واکنش به سخنرانی رئیس‌جمهور فرانسه، اظهارات وی را مزخرف و بلوف توصیف کردند‌. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این افراد گفتند رئیس‌جمهور می‌خواهد اعتراضات آنان را خاموش کند. در منطقه «لبولو» واقع در جنوب فرانسه حدود 150 نفر از جلیقه زردها، از یک بلندگو سخنرانی مکرون را می‌شنیدند. یکی از آنها گفت مکرون در صحبت‌هایش صداقت ندارد. فرد دیگری گفت اینها فقط اقدامات نمایشی برای رسانه‌ها و اقدامات بی‌اهمیت و نوعی فتنه‌انگیزی محسوب می‌شوند.
در همین رابطه مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی فرانسه از اقدام امانوئل مکرون و اذعان به اشتباهاتش استقبال کرده، اما خاطر‌نشان ساخت او تمایلی به پذیرفتن «نواقص مسیر سیاسی خود» ندارد و این امتیازات را به عنوان یک «عقب‌نشینی تاکتیکی» داده است. به گزارش ایسنا، لوپن، رهبر حزب موسوم به حزب تجمع ملی در توییتر نوشت: مکرون نمی‌خواهد بپذیرد که الگوی مدیریتی او به چالش کشیده شده است. این الگو آکنده از افراط‌گری در جهانی شدن، رقابت ناعادلانه، تجارت آزاد گسترده و مهاجرت انبوه همراه با تمامی تبعات فرهنگی و اجتماعی آن است.
از سوی دیگر ژان لوک ملنشون، رهبر حزب چپگرای فرانسه با ناکارآمد توصیف کردن وعده‌های مکرون گفت بر این باور است که اعتراضات گسترده و تمام‌عیار جنبش موسوم به جلیقه زردها ادامه خواهد داشت. وی تصریح کرد: دلیل گسترش اعترضات این است که مردم فرانسه به این نتیجه رسیده‌اند که برخی افراد می‌توانند هر کاری را در کشور انجام دهند و برخی دیگر قادر به انجام هیچ کاری نیستند. حال رئیس‌جمهور تصور می‌کند که با توزیع پول می‌تواند ناآرامی‌ها و خشم فزاینده مردم را آرام کند. تظاهرات شنبه آینده این نکته را ثابت خواهد کرد که لحظه تاریخی و تعیین‌کننده‌ای برای مردم فرانسه فرا رسیده است.
اقدامات پلیسی جواب نمی‌دهد
دولت فرانسه طی چهار هفته گذشته دریافت که اقدامات پلیسی و برخورد خشونت‌بار با معترضان، هیچ‌کدام نتوانسته اعتراضات عمومی را خاموش کند.
برعکس، هر هفته گروه‌های تازه‌ای به این موج اعتراضی پیوسته‌اند و تا جایی پیش‌ رفته‌اند که آشکارا شعار «استعفای مکرون» را می‌دهند. اعتراضات جلیقه زردها در فرانسه بازتاب‌های جهانی پیدا کرد و به موجی از اعتراضات در کشورهای دیگر اروپایی و آسیایی دامن زد‌.
این مساله نگرانی‌ها را در بین رهبران سیاسی جهان به‌خصوص رهبران کشورهای اروپایی برانگیخت. زیرا طی روزهای گذشته شاهد حضور جلیقه زردها در بلژیک هم بودیم و پلیس اعلام کرد صدها تن از آنها را دستگیر کرده است. در خود فرانسه نیز اعتراضات از میادین اصلی پاریس فراتر رفت و به شهرهای دور و نزدیک رسید. به طوری که دولت فرانسه به روشنی دریافت امکان سرکوب اعتراضات در همه شهرها برایش وجود ندارد و دولت باید برای حل این بحران دست به راهکارهای سیاسی و اقتصادی بزند. معترضان می‌گویند روسای‌جمهور فرانسه، از نیکلا سارکوزی راستگرا گرفته تا فرانسوا اولاند سوسیالیست و حالا مکرون میانه‌رو، در عمل قشر کارگر را تضعیف و در جهت منافع ثروتمندان جامعه حرکت کرده‌اند.
در فرانسه روزبه‌روز شکاف بین فقیر و غنی بیشتر شده است و درنتیجه اتخاذ سیاست‌های نئولیبرالی خیل عظیمی از توده‌های مردم از ابتدایی‌ترین امکانات معیشتی یک زندگی ساده محروم شده‌اند .

حرکت پیوسته جلیقه زردها

اعتراضات جلیقه زردها رسما از چهار هفته پیش آغاز شده و در این مدت هر شنبه، پاریس و دیگر شهرهای فرانسه شاهد حضور آنان بوده است‌. دولت فرانسه این آمار را از جمعیت معترضان، تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها و میزان بازداشت‌ها را به این شرح منتشر کرده است:
۲۶ آبان: ۲۸۲۰۰۰ نفر، یک کشته و ۴۰۹ زخمی، ۷۳ نفر بازداشت
۳ آذر: ۱۶۶۰۰۰ نفر، ۸۴ زخمی، ۳۰۷ نفر بازداشت
۱۰ آذر: ۱۳۶۰۰۰ نفر، یک کشته و ۲۶۳ زخمی، ۶۳۰ نفر بازداشت
۱۷ آذر: ۱۳۶۰۰۰ نفر، ۱۱۸ زخمی، ۱۲۲۰ نفر بازداشت
نظرسنجی هفته گذشته کانال «RTL» فرانسه نشان داد ۷۲ درصد مردم فرانسه، از اعتراضات جنبش جلیقه زردها حمایت می‌کنند. اعتراضات جلیقه زردها ابتدا با افزایش بهای سوخت شکل گرفت اما به مرور گسترش یافت و بر دامنه خواسته‌های معترضان نیز افزوده شد تا آنجا که اکنون آنها خواستار استعفای رئیس‌جمهور هستند.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها