کارشناسان می‌گویند روند توسعه فناوری در سال 2019 بر مدار توسعه هوش مصنوعی و نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه می‌چرخد

هوش مصنوعی در صدر فناوری‌های 2019

آینده‌ای را تصور کنید که در آن هرگز تنها نیستید. حتی زمانی که همسرتان به سفر کاری رفته یا فرزندان‌تان در یک اردوی تابستانی به سر می‌برد، همیشه کسی (یا چیزی) را دارید که با آن صحبت کنید. صبح‌ها می‌توانید به مایکروویو بگویید یک کاسه حریره جوی دوسر برایتان گرم کند. هنگامی که در خودرو هستید می‌توانید پخش یک موسیقی کلاسیک را از دستگاه پخش خودروتان بخواهید و وقتی به سمت دفتر کارتان می‌روید برنامه کاری آن روز را از گوشی همراه‌تان بخواهید برایتان بازگو کند. این نمایی از دنیایی است که فناوری با شمار روزافزون ابزارهایی که به صدای انسان پاسخ می‌دهند، در حال ساختن جهان آینده ماست. قطعا در سال 2019 شرکت‌های فناوری، ابزارهای بیشتری را به شما معرفی خواهند کرد. در ادامه به شما خواهیم گفت در سال جدید میلادی می‌توانید انتظار چه فناوری‌هایی را داشته باشید و به چه فناوری‌هایی نباید زیاد امیدوار باشید.
کد خبر: ۱۱۸۸۴۴۹

دستیار مجازی هوش مصنوعی به احتمال زیاد در سال 2019 در صدر فهرست موضوعات فناوری قرار خواهد داشت. انتظار می‌رود شرکت‌های کوچک و بزرگ، ابزارهای متنوع زیادی که با صدای انسان کنترل می‌شوند، از ربات جاروبرقی گرفته تا ساعت زنگ‌دار، یخچال فریزر و لوازم جانبی خودرو را روانه بازار کنند. در بسیاری از این محصولات از الکسا یا دستیار گوگل به عنوان دو دستیار صوتی شناخته شده هوش مصنوعی استفاده خواهد شد. اگر این شرایط، تکرار شرایط سال گذشته به نظر می‌رسد علتش این است که واقعا همین‌طور است و روند توسعه فناوری بر گسترش ابعاد استفاده از هوش مصنوعی با دستیارهای صوتی متمرکز شده است. در سال 2019 هم هوش مصنوعی داغ‌ترین حوزه فناوری بود. به عبارت دیگر، جهت‌گیری فناوری به‌جای جهش و پرداختن به حوزه‌های کاملا جدید در حالتی تکراری از گذشته قرار گرفته است.
دیگر روند فناورانه درحال پیشرفت که سال گذشته میلادی کار خود را آغاز کرد، نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه است که به نام 5G شناخته می‌شود و سرعت اینترنت تلفن همراه را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. از دیگر محصولات درحال گسترش می‌توان به محصولات امنیت سایبری برای شبکه‌های خانگی اشاره کرد. در شرایطی که مصرف‌کنندگان، دارای دستگاه‌های زیادی با قابلیت اتصال به اینترنت هستند، امنیت سایبری از اهمیت زیادی برخوردار است.
درعین حال، بسیاری از فناوری‌های آینده‌دار مانند خودروهای خودران هم هستند که هرچند درحال‌حاضر تبلیغات زیادی درموردشان صورت می‌گیرد اما به نظر می‌رسد فاصله فعلی آنها با واقعیت زندگی ما بسیار زیاد است و نمی‌توان به نقش‌آفرینی آنها در آینده نزدیک در زندگی ما چندان امیدوار بود. درواقع این فناوری‌ها به این زودی‌ها در فروشگاه‌ها و نمایندگی‌ها در دسترس قرار نمی‌گیرند.

از راه رسیدن نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه

در سال جدید میلادی صنعت بی‌سیم ارتقای بزرگی در زیرساخت‌های خود ایجاد می‌کند. به گفته کارشناسانِ این صنعت، فناوری نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه (5G) اطلاعات را با سرعت حیرت‌انگیزی ارائه خواهد کرد و این امکان برای مردم ایجاد می‌شود که یک فیلم را از اینترنت در چند ثانیه بارگذاری کنند. علاوه بر افزایش سرعت در گوشی‌های هوشمند، نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه برای دیگر انواع ابزارها مانند ربات‌ها، اتومبیل‌های خودران، پهپادها و دوربین‌های امنیتی نیز اهمیت زیادی خواهد داشت. انتظار می‌رود این فناوری مدت ‌زمانی را که این ابزارها صرف برقرار کردن ارتباط با یکدیگر می‌کنند تا حد زیادی کاهش دهد. اما زیاد هیجان‌زده نشوید! کارشناسان این حوزه می‌گویند فناوری نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه در سال جاری فقط در بعضی از شهرهای آمریکا، بخش‌هایی از انگلستان، آلمان، سوئیس، چین، کره‌جنوبی و استرالیا به کار گرفته خواهد شد. افزون بر این، گوشی‌های هوشمند زیادی اساسا با شبکه نسل پنجم سازگاری نخواهند داشت. بعضی از سازندگان گوشی‌های همراه در چین و برخی شرکت‌های سازنده کره‌ای اعلام کرده‌اند در سال 2019 اولین گوشی‌های هوشمند سازگار با نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه خود را روانه بازار خواهند کرد. اما انتظار نمی‌رود شرکت اپل تا سال 2020 آیفون‌های سازگار با این فناوری را ارائه کند. فرانک جیلت، تحلیلگر فناوری از شرکت تحقیقاتی فارستر می‌گوید: فناوری نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه برای کسانی که در اولین سال‌های ارائه از آن استفاده می‌کنند فوق‌العاده است، اما برای بقیه صرفا خبری پر سرو صدا خواهد بود.

امنیت ابزارهای هوشمند

بسیاری از افراد نرم‌افزار آنتی‌ویروسی را در رایانه خود نصب می‌کنند. اما امنیت ابزارهای دیگر مانند ساعت‌های هوشمند، گوشی‌های همراه، تلویزیون و اسپیکر را چطور می‌توان تامین کرد؟ در عصر ابزارهای هوشمند، مودم‌های وای‌فای از بزرگ‌ترین اهداف هکرها به شمار می‌آیند؛ بنابراین باید منتظر انبوهی از تجهیزات جدید و نرم‌افزارهایی باشیم که با تقویت امنیت شبکه شما، از آن محافظت می‌کنند. برای مثال سرویس اشتراک ایرو پلاس، سازنده تجهیزات وای‌فای که سال گذشته عرضه شد، این قابلیت را دارد که از همه ابزارهایی که به شبکه وای‌فای آن متصل می‌شوند در مقابل ویروس‌ها و بدافزارها محافظت کند. سال گذشته سرویس‌های مشابه دیگری نیز ارائه شد و به نظر می‌رسد در سال جدید میلادی باید منتظر ادامه این روند با شدت بیشتری باشیم. شرکت شبکه‌گستر اسکالیس یکی از مجموعه‌هایی بود که در نمایشگاه امسال ابزارهای الکترونیک مصرفی (CES) در آمریکا، روتر یا مسیریابی با ویژگی‌های امنیتی درون‌ساخت ارائه کرد.

کارزار دستیارهای مجازی
سال 2015 میلادی شرکت آمازون، اسپیکر هوشمند «اکو» را به دنیا معرفی کرد؛ محصولی که در نهایت به رونمایی از دستیار مجازی «الکسا» در سال 2017 منتهی شد.
یک سال بعد در سال 2016 گوگل نیز در رقابت با آمازون اسپیکر هوشمند «گوگل هوم» را به دنیا معرفی کرد. از آن زمان تاکنون، این دو غول فناوری در تلاش برای تبدیل به دستیار هوشمند قابل اعتماد شما، دستیارهای هوشمند خود را به ابزارهای دیگری مثل ترموستات، زنگ در، لامپ برق و لوازم جانبی خودرو اضافه کرده‌اند. انتظار می‌رود گوگل در سال 2019 با دستیار هوشمند خود تهاجمی‌تر نیز عمل کند و طیف وسیعی از ابزارهایی را که با دستیار کار می‌کنند روانه بازار کند.
نیک فاکس، از مدیران اجرایی گوگل که بر پروژه دستیار نظارت می‌کند، می‌گوید ما واقعا به دستیار صوتی به عنوان بهترین راه برای انجام کارها اعتماد داریم؛ این دستیارها می‌تواند در انجام بسیاری از کارهای روزانه به شما کمک کند. آمازون نیز اعلام کرده است، براساس دیدگاهی که آن را «الکسا همه‌جا» (Alexa Everywhere) می‌نامد، فناوری‌های زیادی را که با الکسا کار می‌کنند روانه بازار خواهد کرد. هدف این شرکت این است که دسترسی دستیار مجازی خود را به همه بخش‌های زندگی کاربران از جمله آشپزخانه، سالن پذیرایی، اداره و خودروی آنها توسعه دهد.
البته برای من و شما نکته قابل توجهی وجود دارد: دستیار مجازی هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و با کمبودهای زیادی دست به گریبان است. برای این‌که دستیار مجازی ابزاری را کنترل کند - دمای ترموستات را تنظیم یا لامپ را روشن کند- کاربر باید دستور بسیار خاصی را به زبان بیاورد. شاید برای کسانی که با این زبان خاص آشنا نیستند استفاده از ابزارهای مجهز به دستیار، مشکل‌تر از لمس دکمه‌ای در یک نرم‌افزار همراه باشد.
فرانک جیلت، تحلیلگر فناوری از شرکت تحقیقاتی فارستر می‌گوید: ما هنوز باید زبان دستیارها را یاد بگیریم؛ چون آنها زبان ما را نیاموخته‌اند. ‌چیزی که در تبلیغات زیاد در مورد دستیارهای مجازی گم شده، پاسخ به این سؤال است که آیا مردم واقعا خواهان داشتن همدمی هستند که در همه کارهای روزمره‌شان حضور داشته باشد؟!
براساس تحقیقی که سال گذشته توسط شرکت اطلاعاتی نیلسن انجام شد، مالکان اسپیکرهای هوشمند از دستیار دیجیتال عمدتا برای کارهای اساسی مثل گوش‌دادن به موسیقی، بررسی آب‌وهوا یا تنظیم زمان‌سنج استفاده می‌کنند.

فناوری‌هایی که همچنان پر سر و صدا هستند
در سال‌های اخیر در مورد واقعیت مجازی و خودروهای خودران زیاد صحبت شده است و این روند در سال جدید میلادی همچنان ادامه خواهد داشت. اما این دو فناوری یا هنوز در حال تولد هستند یا به بلوغ لازم نرسیده‌اند. در یکی دو سال گذشته شرکت‌های بزرگ فناوری مانند اکیولس، اچ‌تی‌سی، گوگل و سامسونگ، بازار را با هدست‌های واقعیت مجازی و بازی‌ها و نرم‌افزارهای فراوان پر کرده‌اند. با این حال مردم این ابزارها را با میل و رغبت کامل نپذیرفته‌اند.
ویکتوریا پتراک تحلیلگر شرکت تحقیقاتی ای‌مارکتر معتقد است این صنعت با مشکلاتی همچون قیمت بالای سخت‌افزارها، بیماری حرکت، کمبود محتوای جالب و کم‌علاقگی عمومی کاربران مواجه است.
اتومبیل‌های خودران نیز تا تبدیل شدن به یک جریان اصلی فناوری سال‌های زیادی فاصله دارند. با این‌که برخی شرکت‌ها مجوز آزمایش خودروهای خودران ساخت خود را در تعدادی از شهرهای آمریکا و برخی مناطق دیگر دریافت کرده‌اند، با این حال تعدادی از پیشروان این فناوری مانند پروژه وایمو از شرکت آلفابت از ارائه تاریخ دقیق برای شروع به کار وسایل نقلیه خودران خودداری می‌کنند. فرانک جیلت در این باره می‌گوید: «سر و صدای زیادی درباره فناوری وسایل خودران وجود خواهد داشت اما به این زودی‌ها خبر صریح و خاصی درباره‌اش نخواهیم شنید!»

یاسمین مشرف

جام‌جم

منبع: The New York Times

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها