در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
«یک خبر قابل تامل: سرانه مطالعه ما از زمان حضور در فضایمجازی خیلی کمتر شده است. آینده روشن نیاز به جامعهای کتابخوان دارد. به همین علت من و همسرم تصمیم گرفتیم کمپینی را برای حمایت از نویسندگان و ترویج کتابخوانی به خصوص برای کودکان در فضای مجازی آغاز کنیم. منتظر پیشنهادات هستیم» این توییت اولی بود که محمدجواد آذری جهرمی نوشته و خبر از آغاز این حرکت داده بود. در ادامه دو نظر سنجی منتشر کرد و از کاربران سؤالاتی درباره سهم نویسندگان از انتشار یک کتاب (حقالتالیف) و دلایل مطالعه نداشتن آنها پرسید.
دو روز بعد هم توییتی منتشر کرد و نوشت: «مشارکت شما در دو نظرسنجی قبل نشان میدهد از روشی که درآمد بیشتر نویسندگان و ارائه کتابرایگان باکیفیت برای همه را داشته باشد، استقبال میشود. فضای مجازی هم بهترین فرصت برای ترویج کتابخوانی است و نه مشکل. درباره کتابخونه بیشتر خواهیم گفت.»
به بهانه توییتهای او و واکنشهایی که کاربران به آنها نشان دادند، به میزان مطالعه و نقش شبکه اجتماعی در کاهش این اتفاق پرداختیم هرچند این چهره مشهور شبکه اجتماعی را فرصتی برای ترویج کتابخوانی میداند و آن را مشکل ندانست و یک فرصت خواند.
7000 نفر گرانی را عامل نخواندن میدانند
اجازه بدهید برگردیم به صفحه وزیر ارتباطات در توییتر، او در صفحهاش نظرسنجی گذاشته و نوشته «دلیل شما برای عدم مطالعه کافی چیست؟» که حدود 20 هزار نفر در آن شرکت کردهاند.
از این میزان 32 درصد به گزینه اول «توان خرید کتاب ندارم» رای داده بودند که بیشترین میزان هم برای همین گزینه بود. 30 درصد اعلام کردند به اندازه کافی مطالعه دارند و فقط خواسته بودند نتایج را ببینند.
25 درصد به گزینه «وقت برای مطالعه ندارم» رای داده بودند و تنها 13درصد اعلام کرده بودند «علاقهای به مطالعه ندارم». خب بد نیست بپرسیم ماهانه چقدر برای چرخیدن در فضای شبکههای اجتماعی اعم از فیلتر و غیرفیلتر هزینه میکنیم که در این نظرسنجی به «ناتوانی در خرید کتاب» رای دادهایم. البته این پرسش به معنای مقصر جلوه دادن مخاطبان نیست ولی در هر صورت پرسشی است که بد نیست به آن پاسخ داده شود، حتی با مرور اعدادی که بالاتر نوشته شد و اینکه 5000 نفر در نظرسنجی وزیر ارتباطات اعلام کرده بودند وقت کافی برای مطالعه ندارند، در بین آن دسته افرادی که روزانه هفت ساعت در فضای مجازی وقت میگذرانند، نیستند!
12/5 دقیقه سهم کتابها
7 ساعت سهم فضای مجازی
امیر خوراکیان، معاون مرکز ملی فضای مجازی چندی پیش اعلام کرده بود میانگین استفاده از فضای مجازی در دنیا چهار ساعت در روز است، ولی این رقم در ایران بالای هفت ساعت است. هفت ساعت در روز زمان کمی نیست که ایرانیها در فضای مجازی سپری میکنند. البته این عدد سال 95 بر اساس گزارش منتشر شده از سوی ایسپا 120 دقیقه برحسب استفادهکنندگان بوده که با مقایسه آن با اعداد اعلام شده از سوی امیرخوراکیان میتوان به رشد بیش از سه برابری آن اشاره کرد. یک عدد جالب دیگر هم اینجا باید برایتان بنویسم، آن هم اینکه مطابق نظرسنجی ایسپا، از هر ده ایرانی شش نفر در شبکههای اجتماعی مجازی عضو هستند که این رقم مربوط به سال 95 است و احتمالا بعد از گذشت دو سال این رقم نه تنها کمتر نشده بلکه افزایش هم داشته است. حالا این اعداد را اگر با سرانه مصرف فرهنگی خودمان مقایسه کنیم احتمالا نیاز به سطل آب یخ پیدا کنیم!
شاید برایتان جالب باشد بدانید مصرف اینترنت ایرانیها در ابتدای راهاندازی مرکز تبادل ترافیک تهران در اردیبهشت و خرداد ۹۵، میزان ترافیک این مرکز زیر ده گیگابیت بر ثانیه بود که در کوتاهمدت به ۳۰ گیگابیت بر ثانیه رسید. در یک سال اخیر نیز با رشد قابل توجه ترافیک در مرکز تبادل ترافیک داخلی تهران، با افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی آن در شهریور ۹۷ نسبت به شهریور ۹۶ روبهرو بودیم که در مجموع، در ساعتهای پیک، این ترافیک به بیش از ۷۰۰ گیگابیت بر ثانیه میرسد. این رشد سه برابری مصرف اینترنت در نوع خود جالب است که نشان میدهد روز به روز مخاطبان در حال بلعیده شدن توسط فضای مجازی هستند. نکتهای هم که درباره این محیط مطرح میشود این است که اقیانوسی است به عمق یک بند انگشت، اما خب باید جذابیتهای آن را در کنار زودیاب بودن محتوا در آن قرار داد و به مخاطب تا حدودی حق داد که بیشتر در آن غرق شود و از این مستغرق شدن راضی باشد.
حسام آبنوس
رسانه
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
رییس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت در گفتگو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب «فصل توتهای سفید»
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»: