طرح ساماندهی پیام‌رسان‌ها تشریح شد

ساماندهی با 21 ماده

پیش‌نویس طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی منتشر شد. سر و صداهایی به دنبال آن ایجاد شد. اظهارنظرها و نکاتی در رسانه‌ها از سوی چهره‌های مختلف حول آن طرح می‌شد. این طرح در ابتدا دارای سی و چند ماده بود که ظاهرا پس از کش و قوس‌های فراوان به مرحله نهایی رسیده و قرار است در کمیسیون فرهنگی مجلس به بحث گذاشته شود. حجت‌الاسلام نصرا... پژمان‌فر در نشستی از جزئیات این طرح سخن گفت و به برخی ابهامات درباره این طرح و حواشی آن پاسخ گفت.
کد خبر: ۱۱۸۷۳۶۷

پژمان‌فر در این نشست با اشاره به این طرح که نام آن از «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» به طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» تغییر کرده، آن را یکی از دغدغه‌های مردم و مسؤولان خواند.

بحث پول و وام نیست!
حمایت از پیام‌رسان‌های بومی دیگر نکته‌ای بود که از سوی این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح شد. او یادآور شد بر پایه همین نگاه پشتیبانی از پیام‌رسان‌ها در بخش‌های مختلف صورت می‌گیرد.
وقتی حرف حمایت از پیام‌رسان‌ها مطرح می‌شود همواره تزریق پول و اعطای وام‌های بلندمدت در نظر می‌آید اما پژمان‌فر در این نشست یادآور شد یکی از نکاتی که در این طرح در نظر گرفتیم این است که واردکننده‌های تلفن همراه در کشور پیام‌رسان‌ها را روی تلفن‌ها نصب کنند و ما در این طرح این را مورد تاکید قرار داده‌ایم تا از این طریق از پیام‌رسان‌ها حمایت کنیم.
در فصل سوم این طرح با عنوان «حمایت‌ها» 8 ماده و 5 تبصره درباب حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی مطرح شده که امکان ارائه «رمز ارز» بر بستر پیام‌رسان‌های داخلی یکی از آنها است که در این طرح به صراحت تاکید شده که ارائه «رمز ارز» بر بستر پیام‌رسان‌های خارجی ممنوع است و وزارت ارتباطات مکلف است نسبت به مسدود کردن امکان استفاده از این قابلیت روی پیام‌رسان‌های خارجی اقدام کند.

خواسته‌های فعالان پیام‌رسان
پژمان‌فر به روند تکمیل و اصلاح این طرح و حواشی ایجاد شده نیز پاسخ داد. او یادآوری کرد؛ ‌طرح اولیه ساماندهی پیام‌رسان‌ها با ۳۵ ماده تدوین شد و با اصلاحات انجام شده در طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی، مواد این طرح به ۲۸ ماده تقلیل یافت. او در اصلاحات صورت گرفته روی این طرح تاکید کرد که هم خواسته‌های دستگاه‌های مختلف دیده شد و هم فعالان حوزه پیام‌رسان‌ها و به همین خاطر در این طرح هر دوسوی ماجرای پیام‌رسانی در نظر گرفته شدند. روی ماده ۲۴ طرح اولیه ساماندهی پیام‌رسان‌ها به صورت مفصل بحث شد و در نهایت با اصلاحات لازم به دلیل عدم توانایی اجرای آن طبق قانون، حذف شد. از این رو به نظر می‌رسد از زمان انتشار طرح اولیه تاکنون که طرح نهایی و آماده ارائه به کمیسیون فرهنگی و احتمالا صحن علنی مجلس است، اصلاحات بسیاری روی این طرح صورت گرفته است. پژمان‌فر هم تاکید کرد بررسی طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی در کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی تمام شده و هم‌اکنون طرح نهایی شامل ۲۱ ماده است و قرار شده به صحن کمیسیون فرهنگی ارجاع شود.

بزرگ‌ترین پیام‌رسان کدام است؟
یکی از نکاتی که در این طرح به آن اشاره شده فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی در کشور آن هم طبق ضوابطی است. پژمان‌فر درباره آن گفت: براساس این طرح، اعلام کرده‌ایم باید شرکتی داخلی تعهدات پیام‌رسان‌های خارجی را برای بررسی مشکلات موجود بپذیرد و تنها در این صورت است که یک پیام‌رسان خارجی می‌تواند در کشورمان فعالیت کند. او تاکید کرد در ارائه خدمات به مردم اولویت با پیام‌رسان‌ها داخلی است و این را در قانون هم دیده‌ایم ولی در صورتی که پیام‌رسان‌های خارجی تحت این ضوابط فعالیت کنند منعی برای آنها وجود ندارد. اما با این حال یادآوری کرد: از نظر ما بزرگ‌ترین پیام‌رسان کسی است که به دلیل خدمات مطلوب‌تر، رضایت بیشتر مردم را جلب کند.

مقام مسؤول گیت وی کیست؟
یکی از نکاتی که در ارتباط با پیام‌رسان‌ها و نظارت بر آنها وجود داشت بحث نظارت بر گیت‌وی و دروازه‌های تبادل اطلاعات و مرز دیجیتال بود. پژمان‌فر در این نشست تاکید کرد: من به عنوان طراح این طرح اعلام می‌کنم که مسؤول مستقیم گیت‌وی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، اما بخش امنیتی گیت‌وی به عهده دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی است. او برای این‌که این موضوع را تشریح کند از مثال فرودگاه برای تبیین این موضوع استفاده کرد: در طرح ساماندهی و صیانت از پیام‌رسان‌های اجتماعی به دنبال جبران خلأ موجود بودیم، چرا که در این خلأ، کسی در بخش گیت‌وی پاسخگوی مشکلات و آسیب‌ها نیست.
پژمان‌فر در این نشست یادآوری کرد: تصلبی در شنیدن حرف‌ها و نظرات نداریم و حتما برای بهبود این طرح آماده پذیرش نقدها هستیم. او گفت: قدم اول را برداشتیم و در مرحله عمل با همراهی قانون و همت جوانان توانمند کشور می‌توانیم شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

مرکز ملی فضای مجازی
آقای پژمان‌فر درباره دیدارش با، رئیس مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید: با ابوالحسن فیروزآبادی جلسه‌ای داشتیم و در مذاکرات صورت گرفته با وی، طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی بومی را بررسی کردیم که وی این طرح را بسیار جامع و حلال بسیاری از مشکلات عنوان کرد.

کوتاهی مساوی با جرم
جایگاه شورای‌عالی فضای مجازی در این طرح کاملا مشخص است چرا که این شورا می‌تواند ضمن رسیدگی به تخلفات، گزارش‌های لازم را به قوه قضاییه برای بررسی‌های بعدی ارائه دهد و باید با مجرمی که قانون را اجرا نکرده برخورد قضایی شود، ضمن این‌که اگر کسی در انجام وظایف خود در موضوع پیام‌رسان‌های اجتماعی کوتاهی کرد، باید پاسخگو باشد و به عنوان مجرم به دستگاه قضایی معرفی شود.

منتقدان چه می‌گویند؟
هفته گذشته نشستی در مرکز مطالعات رسانه برگزار شد. این نشست با حضور چهره‌های دانشگاهی در حالی برگزار شد که طرح اولیه ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی در دسترس بود و کارشناسان نظرات خود را روی طرح اولیه مطرح کردند.
در این نشست یادآوری شد نگاه سیاسی و امنیتی در این طرح غلبه دارد. یکی از حاضران در این نشست ضمن بیان نکاتی درباره طرح ساماندهی یادآور شد: غلبه نگاه سیاسی و امنیتی در این طرح به چشم می‌آید؛ که این نگاه هم در ترکیب اعضای هیات نظارت بر طرح و هم در مجازات‌های در نظر گرفته شده دیده می‌شود. موازی‌کاری با بخش‌های دیگر در این طرح دیده می‌شود در حالی که بهتر بود قوانین موجود بررسی و اشکالات آنها رفع شود.
بی‌توجهی به مخاطب و غلبه نگاه از بالا به پایین از دیگری اشکالاتی است که در این طرح به چشم می‌آید. ضمنا قرار نیست چرخ را یک‌مرتبه دیگر اختراع کنیم بلکه باید از تجربه‌های قبلی که در ارتباط با ویدئو و ماهواره وجود دارد، استفاده کنیم.

همچنین برای مثال باید گفت ماده 2 این طرح قابل اجرا شدن نیست، زیرا با وجود تحریم‌ها علیه ایران، پیام‌رسان‌های خارجی حاضر به دریافت مجوز از نهادهای داخلی نیستند.

18+

یکی از نکاتی که در این نشست مطرح شد این است که مسؤولیت فعالیت افراد زیر 18 سال برعهده والدین یا قیم قانونی آنهاست و باید پاسخگوی رفتارهای آنها در فضای مجازی باشند. همچنین پژمان‌فر تاکید کرد در صورت راه‌اندازی پیام‌رسان‌های ویژه کودکان، والدین پس از توجیه لازم و براساس تأیید محتوای صورت گرفته از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، می‌توانند از آنها برای فرزندانشان استفاده کنند. هرچند در این طرح تاکید شده احراز هویت کاربران در این طرح به عهده وزارت ارتباطات نهاده شده که سه ماه پس از تصویب قانون باید ساز و کار آن را طراحی و اجرا کند.

حسام آبنوس

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها