چای سبز یکی از نوشیدنی‌های سالم و پرطرفدار در سراسر جهان است و در حال حاضر بسیاری از ایرانی به دلیل فواید آن مصرفش می‌کنند. این نوشیدنی سرشار از انواع ترکیبات فلاونوئیدی است که بسیاری از آنها آنتی‌اکسیدان هستند. در حال حاضر مصرف چای سبز به خصوص به دلیل اثراتی که در کاهش وزن دارد، در حال افزایش است اما باید بدانیم بهترین روش دم کردن آن چیست و چه مواقعی ممکن است مصرف آن اثرات خوبی روی بدن ما نداشته باشد.
کد خبر: ۱۱۸۷۳۰۰

‌ یکی از نکات مهم، عدم استفاده از آب جوش برای دم کردن چای سبز است چرا که بسیاری از ترکیبات حساس به حرارت چای را از بین می‌برد. پس بهتر است پس از به جوش آمدن آب دو سه دقیقه صبر کنید تا کمی خنک شود. قرار دادن قوری حاوی چای سبز روی سماور یا ریختن آب جوش روی چای سبز دم‌کشیده، جز از بین رفتن ترکیبات حساس به حرارت آن فایده دیگری ندارد.
برای دم کردن آن ترجیحا از قوری یا لیوان‌های سرامیکی استفاده کنید، چرا که جنس قوری و فنجان روی رنگ آن اثر دارند.
بهتر است به جای کیسه‌های چای سبز از برگ‌های طبیعی آن استفاده کنید. بهترین نسبت چای به آب، سه گرم (یک قاشق چایخوری) به ازای هر فنجان است و اگر برای تعداد افراد بیشتری درست می‌کنید مقدار آن را تغییر دهید.
یک تا سه دقیقه زمان برای دم کشیدن آن کافی است. با افزایش زمان ممکن است طعم نوشیدنی شما به سمت تلخی پیش برود. اگر چای شما طعم ملایمی دارد، می‌توانید چند دقیقه بیشتر برای دم کشیدن زمان دهید. پس از دم کشیدن چندبار آن را به داخل لیوان ریخته و برگردانید تا ترکیبات آن در کل دمنوش به طور متعادل توزیع شوند.
از مصرف چای سبز کهنه و مانده در قوری که چندبار دم کشیده اجتناب کنید چرا که علاوه بر از دست رفتن آنتی‌اکسیدان‌ها، امکان رشد باکتری‌ها در آن وجود دارد.
اگرچه بسیاری از این موارد هنوز از نظر علمی دقیقا اثبات نشده‌اند اما بهتر است در شرایط زیر آن را مصرف نکنید:
دوران حاملگی
با شکم خالی به خاطر اسیدی شدن معده
بلافاصله پس از وعده غذایی به دلیل اختلال در هضم و عدم جذب بعضی از مواد مغذی
بلافاصله پس از مصرف داروها
قبل از خواب به دلیل تاثیر روی مغز و اختلال در خواب
مصرف بیش از دو سه فنجان در روز به دلیل بی‌خوابی، اضطراب، تحریک‌پذیری عصبی و کمبود آهن در بدن

دکتر مریم قادری قهفرخی

متخصص صنایع غذایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها