جام‌جم از سهم قاچاق دام در گرانی گوشت قرمز گزارش می‌دهد

گوشت ایرانی سر سفره همسایه

گوشت گوسفند به بالاترین حد خود رسید و این روزها به قیمت هر کیلوگرم 70 هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. به گزارش جام‌جم، آذرماه سال گذشته گوشت گوسفندی با قیمت 46 هزار تومان عرضه می‌شد که آمارها نشان می‌دهد قیمت این کالا در یک سال گذشته حدود 50 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم، گوشت گوسفندی با قیمت حدود 29هزار تومان به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسید که در طول شش سال گذشته حدود 40 هزار تومان رشد داشته است. افزایش قیمت گوشت گوسفندی به 70 هزار تومان نشان می‌دهد سیاست دولت برای واردات گوشت یخی نیز راه به جایی نبرده است. ظاهرا قیمت‌گذاری در اتحادیه‌های استانی هم وجود ندارد و نظارت بر این بازار تعطیل شده و قطعا قشر کارگر با حقوق یکی دو میلیون تومان، توان خرید گوشت ندارد. مسؤولان صنفی و دولتی، قاچاق دام زنده مولد، قاچاق گوشت منجمد، فعالیت واسطه‌ها و کاهش تولید را از مهم‌ترین عوامل گرانی گوشت قرمز عنوان می‌کنند، اما نکته قابل توجه اینجاست که دام زنده چگونه قاچاق می‌شود؟ آیا دستگاه‌های نظارتی که در مرزهای کشور حضور دارند قاچاق دام را ملاحظه نمی‌کنند؟ نتیجه پیگیری‌های خبرنگار ما به اینجا ختم شد که دام زنده از ایران به کشورهای عراق، امارات و برخی کشورهای دیگر قاچاق می‌شود. گوسفندهای زنده به کشورهایی مانند قطر و امارات که با ما مرز آبی دارند از طریق قایق و کشتی جابه‌جا می‌شوند. قاچاق دام زنده به عراق هم از طریق مرزهای زمینی انجام می‌شود به‌طوری که دام را با کامیون از مرزهایی که تحت کنترل نیستند وارد خاک عراق می‌کنند یا با کامیون پای یک کوه می‌برند و از آنجا دام را به کامیونی که آن طرف مرز قرار دارد، انتقال می‌دهند.
کد خبر: ۱۱۸۷۰۴۲

کاهش مصرف گوشت قرمز
افزایش قیمت گوشت طی ماه‌های گذشته باعث شده تا بسیاری از خانوارها برای تأمین پروتئین غذایی خود از گوشت مرغ یا تخم‌مرغ استفاده کنند و گوشت قرمز را از سبد غذایی خود حذف کنند.
با افزایش قیمت گوشت و مرغ در بازار، تقاضای این کالاهای مهم کاهش یافته و این در حالی است که کاهش تقاضا در بازار نه تنها باعث کاهش قیمت نشده، بلکه فضا را برای قاچاق بیشتر دام زنده باز کرده است؛ اما دولت به جای مبارزه با قاچاق دام و کنترل بر قیمت‌ها، واردات گوشت منجمد را در برنامه خود قرار داد، اما افزایش قیمت‌ها نشان داد این طرح هم شکست‌خورده و نمی‌تواند مانعی برای رشد قیمت گوشت باشد.
علاوه بر قاچاق دام زنده بحث‌هایی در مورد قاچاق گوشت‌هایی که با ارز 4200تومانی وارد کشور می‌شوند از سوی یک نماینده مجلس مطرح شد.
علی ابراهیمی، نماینده شازند در روزهای گذشته موضوعی را با عنوان قاچاق دام زنده و گوشت‌های وارداتی با ارز دولتی مطرح کرد.
وی تاکید کرد: به جای این‌که قیمت کالاها را در کشور سرکوب کنیم باید درآمد مردم را افزایش دهیم و قیمت کالاهایمان را متناسب با قیمت کشورهای همسایه در نظر بگیریم تا انگیزه قاچاق از قاچاقچیان گرفته شود.

قانونی که منجر به قاچاق دام شد
منصور پوریان، رئیس شورای تأمین گوشت کشور درباره علت گرانی گوشت قرمز به خبرنگار ما گفت: متاسفانه قاچاق دام از مرزهای کشور انجام می‌شود و زیاد شدن این موضوع باعث کاهش عرضه گوشت در داخل شده که نتیجه آن گرانی است.
وی با بیان این‌که برخی مسائل باعث شد تا قاچاق در حوزه دام افزایش یابد، افزود: زمانی که صادرات دام آزاد بود فقط یک درصد تولیدات کشور صادر می‌شد، اما با اعلام ممنوعیت صادرات دام اکنون 12 درصد دام تولیدشده در داخل، از کشور خارج می‌شود که این نتیجه بی‌تدبیری برخی مسؤولان است.
پوریان تصریح کرد: کشورهایی که مقصد دام‌های ایران هستند پول خوبی برای آن می‌پردازند به همین دلیل انگیزه قاچاق زیاد شده است. نگرانی ما علاوه بر کاهش گوشت در کشور، خروج ذخایر ژنتیکی است. قاچاقچیان با قاچاق دام زنده نه تنها بازار گوشت داخل را بر هم می‌زنند بلکه با خروج دام مولد (دام ماده) باعث کاهش تولید گوشت در کشور می‌شوند.
به گفته وی، طبق قانون تجارت، بره نر پروارشده می‌تواند در سبد صادراتی قرار بگیرد، اما برخی قاچاقچیان با خروج دام ماده باعث کاهش تولید گوشت در کشور می‌شوند. حتی در بخش صادرات گوساله هم قوانینی وجود دارد که گوساله باید وزنی بیشتر از 500 کیلوگرم داشته باشد، اما اکنون گوساله‌های پروار از کشور خارج می‌شوند که این موضوع بازار گوشت گوساله را هم با مشکل مواجه می‌کند.
رئیس شورای تأمین گوشت با بیان این‌که با تمامی ارگان‌ها و دستگاه‌هایی که در حوزه تجارت تصمیم گیر هستند مکاتباتی مبنی بر آزادسازی صادرات انجام دادیم، گفت: هنوز پاسخ روشنی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم در حالی که برای این بخش مهم پیشنهاداتی ارائه دادیم تا مشکل قاچاق حل شود، اما هنوز به خواسته و پیشنهاد ما توجهی نکرده‌اند.
پوریان با تاکید بر این‌که نمی‌توانیم تنها واردکننده گوشت باشیم، افزود: در قانون تجارت واردات و صادرات باید برای تنظیم بازار کشور انجام گیرد، اما زمانی که ممنوعیت‌هایی برای واردات یا صادرات وضع می‌کنند انگیزه قاچاق در آن حوزه را افزایش می‌دهند.

عوامل افزایش قاچاق
علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با تأیید قاچاق دام زنده به خبرنگار ما تصریح کرد: قاچاق دام زنده از مرزهای جنوب غربی و جنوبی کشور به کشورهای حوزه خلیج فارس از طریق آبی و عراق به صورت زمینی انجام می‌شود.
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، قاچاق دام را عامل اصلی بالا رفتن قیمت گوشت می‌داند. البته وی معتقد است پس از بالا رفتن ارزش دلار، قاچاق دام افزایش یافت و قیمت دام زنده در داخل بالا رفت که هر دو باعث شد قیمت گوشت در مغازه‌ها بیشتر شود.
ملکی ادامه داد: پس از افزایش چند برابری ارزش دلار، قاچاق دام به کشورهای اطراف از جمله عراق، ترکیه، کویت، قطر، عمان و امارات افزایش یافت. در کویت فروش گوسفند به دینار هم انجام می‌شود که سود خوبی حتی بهتر از دلار دارد.
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی همچنین گفت: از سوی دیگر بالا‌رفتن ارزش دلار باعث شد خوراک دام که بخش زیادی از آن وارداتی است نیز گران‌تر شود؛ بنابراین قیمت تمام‌شده برای تولیدکنندگان داخل هم بالا رفت طوری که هم‌اکنون دام زنده در استان‌ها به کیلویی 30 هزار تومان رسیده است و آنها می‌گویند خوراک و علوفه‌ای که برای دام استفاده می‌کنند، بسیار گران شده است. تولید در داخل کشور هم کم شده بنابراین میزان عرضه دام در میادین به شدت کاهش یافته است و همه اینها روی بالا رفتن قیمت گوشت در بازار تأثیر گذاشته است. وی در پاسخ به این‌که آیا این موضوع را به مقامات بالاتر انعکاس داده‌اید و راهکار خواسته‌اید، عنوان کرد: بله همه موارد را مطرح کرده‌ایم، اما تاکنون اقدام عملی برای کنترل قیمت صورت نگرفته است. از ملکی سؤال شد آیا نظارتی بر این بازار نیست و آیا اتحادیه‌های استانی بر قیمت‌گذاری‌های گوشت دخالتی ندارند، که پاسخ داد: زمانی که قیمت دام زنده افزایش یافته، نمی‌توان قصاب یا مغازه‌دار را اجبار کرد که حتما ارزان‌تر بفروشند بالاخره این مشکل را باید از سرچشمه حل کرد؛ یعنی با تهیه خوراک و نهاده ارزان‌، قیمت تمام‌شده تولید دام را کاهش داد تا گوشت در بازار ارزان‌تر شود.
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در پاسخ به این‌که واردات از چه کشورهایی انجام می‌شود و چرا تأثیرگذار نیست، گفت: در حال حاضر واردات گوشت از کشورهای استرالیا و آسیای میانه صورت می‌گیرد، اما توزیع این گوشت‌ها به نحو صحیح انجام نمی‌شود یعنی این‌که این گوشت‌ها به دست مصرف‌کنندگان واقعی نمی‌رسد و اکثرا به رستوران‌ها می‌رود. وی یادآور شد: در صورتی که واردات بیشتر شود و توزیع آن به نحوی کنترل شود که به دست مصرف‌کنندگان واقعی برسد و همچنین قاچاق دام کنترل شود، قیمت در بازار متعادل خواهد شد.

قاچاق دام داریم
حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با تأیید قاچاق دام از برخی مرزهای کشور به جام‌جم تاکید کرد: قاچاق تنها در حوزه دام زنده وجود دارد و گوشت‌های وارداتی به کشور با ارز دولتی به هیچ عنوان قاچاق نمی‌شود و هر کیلوگرم آن مشخص است که از سوی چه شخصی خریداری شده است.
وی افزود: گوشت گوسفند وارداتی تازه با قیمت 37 هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار و همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای با ارائه کارت ملی عرضه می‌شود و هیچ قاچاقی در این حوزه نداریم.
ورناصری با اشاره به این‌که واردات گوشت به منظور تنظیم بازار در کشور انجام می‌شود، تصریح کرد: در نیمه دوم سال عرضه گوشت داخلی کاهش می‌یابد، زیرا زایمان دام‌ها بیشتر در اردیبهشت و خرداد انجام می‌شود. از سوی دیگر باید اعیاد و مناسبت‌هایی که در نیمه دوم سال قرار دارند هم مورد توجه قرار بگیرند و همین موضوع باعث می‌شود تقاضای گوشت در کشور بالا رفته و قیمت‌ها را نیز افزایش دهد.
به گفته وی، وظیفه شرکت پشتیبانی امور دام این است که گوشت ارزان را در دسترس مردم قرار دهد و تاکنون با موفقیت این کار را انجام داده است و اطلاع دارد که هر کیلوی آن از سوی چه شخصی خریداری شده است.

محمد حسین علی اکبری
اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها