فهرست جدید متقاضیان واردات کاغذ که از وزارت ارشاد ارز دریافت کرده‌اند، چه نکاتی دارد؟

شــــــــــــــــــفافیت مخـــــــــــــــــدوش

این آخرین گزارش درباره کاغذ نخواهد بود، چون قرار نیست شرایط نابسامان کاغذ را به حال خودش رها کنیم و بدون تردید اولین گزارش هم در این زمینه نیست، چرا که تاکنون بارها درباره کاغذ نوشته‌ایم، مسائل این کالای فرهنگی را بررسی کرده‌ایم، از تولیدش گفته‌ایم، وضعیت قیمت را بررسی کرده‌ایم و سراغ بازار کاغذ و سلاطینش هم رفته‌ایم. چندی است وزارت ارشاد فهرست متقاضیان دریافت ارز دولتی برای واردات کاغذ را منتشر می‌کند و نیز فهرست واردکنندگانی که در نهایت تایید می‌شوند و کاغذ وارد کشور می‌کنند. در گزارشی که اول دی در همین صفحه منتشر کردیم، برخی جزئیات و نکات به دست آمده از فهرست‌های منتشر شده را بررسی و به نکاتی درباره واردات کاغذ دست پیدا کرده‌ایم. حالا جدول‌های جدید و به روز شده کارگروه ساماندهی کاغذ در پایان دی ماه منتشر شده است. این جدول حاوی سه دسته کلی از اطلاعات است؛ واردات کاغذ به تفکیک نوع کاغذ، متقاضیان تایید شده‌ای که با ارز یارانه‌ای کاغذ وارد کرده‌اند و متقاضیان وارد‌کننده کاغذ در نوبت طرح در کارگروه. براساس این فهرست‌ها 327 شرکت متقاضی دریافت ارز برای واردات کاغذ بوده‌اند که مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد قرار گرفته‌اند. 75 شرکت متقاضی دریافت کاغذ در کارگروه ساماندهی کاغذ بوده‌ و یک فهرست به انواع کاغذهای وارداتی، ارز تعلق گرفته و میزان کاغذ وارد شده اختصاص دارد. نکته اینجاست که می‌توان از طریق این فهرست‌ها که به صورت جدول منتشر شده‌، میزان انواع کاغذ وارد شده در دی‌ماه را بررسی کرد. همچنین شرکت‌ها و موسساتی که متقاضی هستند، شرکت‌هایی که تاییدیه وزارت ارشاد و کارگروه کاغذ را به دست می‌آورند و در نهایت شرکت‌هایی که ارز دریافتی را خرج کاغذ و آنها را وارد کشور می‌کنند در این فهرست قابل شناسایی هستند و در یک بررسی کامل‌تر شاید بتوان دریافت چه میزان از مصرف کاغذ کشور طی هر ماه یا حتی در طول سال توسط واردکنندگان مرتبط و هماهنگ با کارگروه کاغذ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد کشور می‌شود.
کد خبر: ۱۱۸۶۵۴۱

شرح ماوقع
از وقتی کارگروه کاغذ در وزارت ارشاد کارش را شرو ع کرده، هر ماه جدول‌هایی درباره روند تخصیص ارز و واردات کاغذ منتشر می‌کند. اول دی ماه درباره اولین فهرست‌ها گزارشی نوشتیم به نام اتاق شیشه‌ای بهارستان و حالا نکاتی درباره دومین فهرست منتشر شده بخوانید.

واردکننده‌ها چه می‌کنند؟
در خبری که دیروز در همین صفحه منتشر کردیم، دادستان تهران اعلام کرده بود که سلاطین کاغذ از ایران گریخته‌اند. این سلاطین کسانی هستند که به شکل‌های مختلف نظم و چرخه فروش کاغذ را برهم زده‌اند و یکی از روش‌های سلاطین این بوده که ارز دریافت و کاغذ وارد کشور کرده‌اند، اما به قیمت آزاد فروخته‌اند. حالا جالب است بدانید براساس جدولی که وزارت ارشاد منتشر کرده 75 شرکت برای دریافت کاغذ تایید شده‌اند تا برای واردات یک یا چند نوع کاغذ ارز بگیرند.
سفارش ثبت شده از سوی این شرکت‌ها معادل 327 عنوان یا محموله است که از این تعداد به 102 محموله ارز دولتی تخصیص یافته است اما صرفا تاریخ ترخیص کالای 22 شرکت ذکر شده است. برای واردات این محموله‌ها در تاریخ‌های مختلفی ارز تخصیص یافته که بیشتر آنها مربوط به مهر و آبان امسال است، اما در مواردی اسفند سال گذشته یا اوایل سال جاری هم ارز گرفته‌اند و هنوز تاریخ ترخیص کالایشان در فهرست‌های به روز شده، دیده نمی‌شود. یکی از نمونه‌های جالب در این فهرست شرکت مهر کالای مهان است که در فهرست 1500 تایی منتشرشده توسط بانک مرکزی نیز حضور داشت؛ همان فهرستی که تابستان امسال منتشر شد و بر اساس آن یکی از شرکت‌هایی که بیشترین میزان ارز به رقم دولتی را برای واردات دریافت کرده‌اند. نکته قابل توجه این است که در فهرست وزارت ارشاد، این شرکت نه شماره ثبت سفارش دارد و نه تاریخ تخصیص ارز و و نه ترخیص کالا. به عبارتی این شرکت صرفا برای واردات اقدام کرده است و خوشبختانه طبق جدول منتشر‌شده، پرونده‌اش در کارگروه کاغذ در حال بررسی است و آخرین جلسه بررسی آن به 26 دی ماه ارتباط دارد.
در جدول‌های منتشر‌شده توسط وزارت ارشاد نکات ریز و درشت دیگری هم هست و همین طور شرکت‌هایی مانند مهر کالای مهان یا شرکت‌هایی که ارز گرفته و هنوز کاغذ وارد نکرده‌اند یا حتی شرکت‌هایی که ارز دولتی هنوز به آنها تخصیص پیدا نکرده است و مواردی دیگر... .

آیا همه شرکت‌ها به کاغذ مرتبط هستند؟
وقتی با افزایش ناگهانی قیمت ارز، قیمت کاغذ در بازار به شدت بالا رفت و صدای مصرف‌کنندگان این محصول راهبردی از جمله روزنامه‌ها بلند شد، فهرستی از دریافت‌کنندگان ارز دولتی برای واردات کاغذ در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت که اگر به خاطر داشته باشید در این فهرست اسم شرکت‌هایی به چشم می‌خورد که یا اصلا وجود خارجی نداشتند یا زمینه فعالیت آنها با کاغذ هیچ ارتباطی نداشت! به نظر می‌رسد این مورد، یکی از مهم‌ترین عواملی بود که باعث شکل‌گیری کارگروه کاغذ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و از مهم‌ترین وظایف این کارگروه بررسی صلاحیت شرکت‌ها برای واردات کاغذ است.
حالا فهرست شرکت‌های تایید شده توسط کارگروه منتشر شده و در یک نگاه کلی اکثر شرکت‌ها و موسسات دریافت‌کننده ارز برای واردات کاغذ چاپ و تحریر به این حوزه مرتبط هستند و سابقه و تجربه واردات کاغذ دارند، اما این همه ماجرا نیست!
در بین شرکت‌های تایید شده، یکی دو نمونه هستند که فعالیتشان در حوزه کاغذ کمی سؤال‌برانگیز است؛ مثلا این‌که کارخانه چوب و کاغذ مازندران که یک تولید‌کننده کاغذ است باید به طور معمول مواد اولیه کاغذسازی وارد کند نه کاغذ چاپ و تحریر!

همچنین برخی شرکت‌های بازرگانی در فهرست متقاضیان تایید شده دیده می‌شوند که علاوه بر واردات کاغذ در زمینه‌های دیگری هم فعالیت می‌کنند مثل بازرگانی الهام بیگدلی که کارت بازرگانی دارد و قبلا هم در زمینه واردات کاغذ فعالیت کرده، اما سابقه فعالیت‌های دیگری مانند نمایندگی فروش بیمه پاسارگاد هم دارد.

واردکننده‌ها چه می‌کنند؟
در خبری که دیروز در همین صفحه منتشر کردیم، دادستان تهران اعلام کرده بود که سلاطین کاغذ از ایران گریخته‌اند.
این سلاطین کسانی هستند که به شکل‌های مختلف نظم و چرخه فروش کاغذ را برهم زده‌اند و یکی از روش‌های سلاطین این بوده که ارز دریافت و کاغذ وارد کشور کرده‌اند، اما به قیمت آزاد فروخته‌اند.
حالا جالب است بدانید براساس جدولی که وزارت ارشاد منتشر کرده 75 شرکت برای دریافت کاغذ تایید شده‌اند تا برای واردات یک یا چند نوع کاغذ ارز بگیرند.
سفارش ثبت شده از سوی این شرکت‌ها معادل 327 عنوان یا محموله است که از این تعداد به 102 محموله ارز دولتی تخصیص یافته است اما صرفا تاریخ ترخیص کالای 22 شرکت ذکر شده است.
برای واردات این محموله‌ها در تاریخ‌های مختلفی ارز تخصیص یافته که بیشتر آنها مربوط به مهر و آبان امسال است، اما در مواردی اسفند سال گذشته یا اوایل سال جاری هم ارز گرفته‌اند و هنوز تاریخ ترخیص کالایشان در فهرست‌های به روز شده، دیده نمی‌شود.
یکی از نمونه‌های جالب در این فهرست شرکت مهر کالای مهان است که در فهرست 1500 تایی منتشرشده توسط بانک مرکزی نیز حضور داشت؛ همان فهرستی که تابستان امسال منتشر شد و بر اساس آن یکی از شرکت‌هایی که بیشترین میزان ارز به رقم دولتی را برای واردات دریافت کرده‌اند.
نکته قابل توجه این است که در فهرست وزارت ارشاد، این شرکت نه شماره ثبت سفارش دارد و نه تاریخ تخصیص ارز و نه ترخیص کالا.
به عبارتی این شرکت صرفا برای واردات اقدام کرده است و خوشبختانه طبق جدول منتشر‌شده، پرونده‌اش در کارگروه کاغذ در حال بررسی است و آخرین جلسه بررسی آن به 26 دی ارتباط دارد.

در جدول‌های منتشر‌شده توسط وزارت ارشاد نکات ریز و درشت دیگری هم هست و همین طور شرکت‌هایی مانند مهر کالای مهان یا شرکت‌هایی که ارز گرفته و هنوز کاغذ وارد نکرده‌اند یا حتی شرکت‌هایی که ارز دولتی هنوز به آنها تخصیص پیدا نکرده است و مواردی دیگر... .

آذر مهاجر
ادبیات و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها